עשרות בני אדם נהרגו אתמול (רביעי) בהתרסקות מטוס נוסעים בעיר אקטאו שבקזחסטן. בניגוד לדיווחים ראשוניים, רשויות החירום המקומיות הודיעו כי הצליחו לחלץ לפחות 28 ניצולים, ומכאן עולה השאלה - איך זה ייתכן שיש מי ששרד? אלון פרג, קברניט ומנכ"ל של חברת סימפליפליי, הסביר והדגיש: "התעופה בכל זמן מתקדמת, תאונות נעשות נדירות יותר ויותר".

"אם מסתכלים על מטוסי הנוסעים, בשנים האחרונות נפח הנוסעים עלה פי שלושה ומספר ההרוגים ירד פי עשרה", אמר פרג. "התעופה לאורך 28 שנים נעשתה בטוחה פי 30. לכן ניתן להגיע ל"חוק המספרים הקטנים". כשמתרחשת תאונת תעופה פעם בחודשיים כולם נרעשים כי זה נורא נדיר".

תאונות התעופה לרוב לא קורות בעולם המערבי. בשנים האחרונות ראינו תאונה אחת בקזחסטן ושתי תאונות בנפאל ובסין. העולם המערבי בטוח יותר ולומדים מתאונה לתאונה. הפעם האחרונה שבה מישהו נהרג בתאונת תעופה בעולם המערבי הייתה ב-2015. במקום לשאול איך זה קורה, צריך לזכור שזה קורה מעט. כמעט תמיד הגורם לתאונה הוא אנושי, מכיוון שהטכנולוגיה התפתחה בצורה מדהימה, לעומת הגורם האנושי שנשאר זהה. למעשה, כ-70% מתאונות התעופה נגרמו בגלל גורם אנושי כמו טייסים, וכ-30% לא נגרמו בגלל גורם אנושי. 

כשבוחנים את התאונות בעולם התעופה מסתכלים על כל תאונה בפני עצמה, ואפשר לראות שהתאונה שהתרחשה אתמול, שבהתחלה נטען שנגרמה בגלל ציפורים, לא התרחשה בגלל זה. יש תופעות טבע כמו להקות ציפורים שגורמות לתאונות, אבל הסיכוי שיושבתו שני המנועים של המטוס ברמה כזו, לא ממש הגיוני. דוגמה למקרה יחיד שזה כן קרה, התרחש ב-2009 כשמטוס נחת על נהר ההדסון אחרי היתקלות בציפורים. אז הנוסעים חזרו הביתה בשלום.

התרסקות המטוס בקזחסטן (צילום: reuters)
התרסקות המטוס בקזחסטן|צילום: reuters
התרסקות המטוס בקזחסטן (צילום: reuters)
התרסקות המטוס בקזחסטן|צילום: reuters

לגבי תאונת התעופה בקזחסטן אתמול, עוד לא ניתן לדעת מה קרה מכיוון שיש מי שטוען שנמצאו גם חורים מירי במטוס. באופן עקרוני, תמיד הגורם האנושי הוא העניין, בין אם ביכולתו להימנע ממצב כזה, ובין אם להצליח לצאת ממנו. אפשר לראות בתמונות מאתמול שבוצע ניסיון להטיס את המטוס ולנחות, אבל כנראה הייתה שם בעיה שמנעה זאת מהטייסים".

בסופו של דבר מההתרסקות יצאו נוסעים בחיים, במה זה תלוי בתאונה מסוג כזה?

"כל הזמן שהמטוס 'מתנהג כמו מטוס', אפילו בלי מנועים, והוא נמצא באוויר ויש לו כנפים שמרגישות רוח, אפשר להנחית אותו בשלום", אמר פרג. "זה מתחיל להסתבך כשההיגוי נפגע. אם ירו על המטוס אתמול והרסו את היכולת להגות את המטוס, כנראה הוא היה מתרסק לגמרי. ככל הנראה המטוס נפגע, אבל עדיין נשארה היכולת להנחית אותו".

"לפני כמה שנים היה מטוס שנתקל בלהקה של שחפים כשהוא המריא, אך הטייסים הצליחו להנחית אותו בשדה תירס, והאנשים שהיו בו שרדו בזכות חוזקת המטוס וקשיחותו. בכל זמן שהמטוס לא "נופל" כמו אבן, אפשר לנסות ולהנחית אותו".

"הנוסעים שישבו בצד של הכנף שלא נפגעה - שרדו"

"הנחיתה תמיד בנויה כך שכל האנשים יישארו בחיים ובשלום, אבל כמו שרואים את הנחיתה של המטוס אתמול, הוא נחת באופן לא מאוזן. כנף אחת שלו פגעה בקרקע, וזה אומר שכנראה ההיגוי של המטוס נפגע. לכן ככל הנראה הנוסעים שישבו בצד של הכנף שלא נפגעה, שרדו".