ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במזרח התיכון עשוי לקרב בין ישראל לסעודיה, אך גם עשוי להביא עימו בשורות משמחות עבור הישראלים שאוהבים לטוס ולנפוש. לאחר שפורסם השבוע בכלי תקשורת רבים כי ערב הסעודית תאפשר כבר השבוע לכל הטיסות מישראל לטוס בתחומה האווירי - בדקנו היום (חמישי) כיצד תועיל לתייר הישראלי טיסה מעל שמי הממלכה, אילו יעדים יהפכו לאטרקטיביים יותר והכי חשוב - האם נשלם פחות?

סיקור N12 בנושא:

ג'ו ביידן ומוחמד בן סלמן (צילום: AP)
ג'ו ביידן ומוחמד בן סלמן|צילום: AP

בשיחה עם N12, מומחה התעופה אהרון לפידות סיפר על המשמעות של הצעד: "יש שני יתרונות גדולים לטיסה מעל סעודיה - זמן וכסף. מבחינת זמנים הטיסות למזרח הרחוק, לאסיה, לפסיפיק, להודו, ליפן, לסין, לסינגפור ולכל יעד במזרח, מתקצרות בשעתיים פלוס מינוס - יש פה יתרון עצום".

"יש פה עניין של חיסכון אדיר בכסף", הוסיף לפידות. "פחות זמן טיסה, פחות כסף, פחות בלאי למטוס, אלו הרבה פקטורים שמשפיעים על המחיר - לכן יש ציפייה שמחירי הטיסות ירדו בהתאם. הפחתה של שעתיים מתשע שעות הטיסה שלוקחות למזרח עשוי להתבטא גם במחיר כרטיס הטיסה. בסופו של דבר, מחיר הכרטיס יהיה תלוי מאוד בטוב לבם של חברות התעופה. אם הן יגלגלו את החיסכון על כרטיס הנוסע, הסדר גודל עומד על כ-10%".

גם דוביק גל, מנהל השיווק של קבוצת גוליבר, חושב שהצעד המדיני החשוב יתבטא במחיר כרטיס הטיסה: "עד עכשיו, כשחברות התעופה טסו למזרח הן השתמשו בנתיב עוקף שגם האריך את משך הטיסה. יש לכך משמעויות גדולות מאוד לחברות התעופה וזו בשורה גדולה מאוד. זה חיסכון בעלויות הדלק ובשעות הטיסה של הדיילים והטייסים. אנחנו מקווים שתהיה הוזלה משמעותית במחירים שהצרכן הישראלי ישלם. עדיין קשה לדעת מהו שיעור ההוזלה, אבל אני מניח שחברות התעופה יעשו את החישובים שלהן אחרי שההחלטה תתקבל".

סידני, אוסטרליה (צילום: Frances Gunn, unsplash)
מישראל לאוסטרליה בטיסה ישירה? בית האופרה בסידני|צילום: Frances Gunn, unsplash

"ישנה השפעה מדינית ובטיחותית. הנתיב הצפוני בו טסים היום עובר מעל רוסיה אז בוודאי כיום, בזמנים של מתיחות ברוסיה, אין לנו ברירה וזה חוסך לנו סיכון", המשיך לפידות. "יש פה באמת יתרונות בולטים, לא יתרונות זניחים – לחסוך שעתיים בטיסה זה המון, זה מעלה את נוחות הטיסה פלאים. כמו כן, זה צעד פשוט מצוין מבחינת התיירות ומבחינת שדה התעופה - זה יעלה מאוד את התנועה בנתב"ג. ברגע שנהפוך לתחנה מרכזית שבאים אליה וטסים ממנה בטיסות קונקשן למזרח ממקומות אחרים – זו עשויה להיות מקפצה אמיתית לשדה התעופה שלנו".

גל מאמין שהצעד יוביל לפתיחת יעדים נוספים עבור התיירים הישראלים: "פעם דובר על טיסות ישירות לאוסטרליה, ויכול להיות שאורך הטיסה זה מה שהשפיע. עכשיו יהיה אפשר לטוס למזרח ולאוסטרליה בזמן קצר יותר, אז הנתיב הזה יוכל להיפתח. חברות שעד עכשיו לא נחתו בישראל כמו חברות מסינגפור ומהפילפינים, עשויות להיפתח בטיסות ישירות לישראלים".

עומסים בנתב
נמל התעופה בן גוריון|צילום: n12

"מבחינת יעדים ספציפיים, זה ישדרג את כל טיסות המזרח שזה תאילנד, הונג קונג, פיליפינים, סינגפור, יפן, סין, אוסטרליה, ניו-זילנד, הודו ועוד שלל יעדים נוספים – שיהפכו לאטקרטיביים הרבה יותר", סיכם גל.