בשעה שהנשיא האמריקני ג'ו ביידן נועד היום (חמישי) עם הנשיא יצחק הרצוג, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי סעודיה תאפשר מעבר של מטוסים ישראלים במרחב האווירי שלה וטיסות למכה - כך על פי גורם אמריקני.

סיקור שוטף ב-N12:

על פי הדיווח, הבשורה צפויה להיע במהלך ביקורו של ביידן בסעודיה "ביידן התמק בשילוב ישראל באזשור המפרץ, במיוחד עם ערב הסעודית", אמר הגורם.

 ג'ו ביידן (צילום: החדשות 12)
צילום: החדשות 12

על רקע הביקור, נפוצו בתקופה האחרונה שורת דיווחים בנוגע לאפשרות של נורמליזציה וקידום היחסים בין ישראל וסעודיה. ביום שלישי אמר היועץ האמריקני לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן כי ביידן לא צפוי להכריז פורמלית על יוזמות שלום חדשות, אך מתברר כי צפוי שדרוג של ממש בקשרי התעופה בין ישראל וסעודיה.

גורמים המעורים בפרטי ביקורו של ביידן אמרו לרשת CNN כי עוד השבוע צפויה ערב הסעודית להכריז רשמית כי תאפשר לכל הטיסות מישראל לטוס בתחומה האווירי. בנוסף, תאפשר סעודיה לאזרחי ישראל המוסלמים לטוס ישירות מנתב"ג לממלכה – כדי להשתתף במצוות החאג' השנתית. הצעד שיעיד יותר מכול על המהלך היא טיסתו המתוכננת של ביידן – מנתב"ג לג'דה שבסעודיה, ביום שישי.

ג'ו ביידן ומוחמד בן סלמן (צילום: AP)
ג'ו ביידן ומוחמד בן סלמן|צילום: AP

בכיר אמריקני אמר כי הסכמי אברהם, שנחתמו בשנת 2020, שינו לחלוטין את המצב הביטחוני במזרח התיכון. "התפקיד שלנו כעת הוא ללכת עוד יותר רחוק עם המדינות שכבר חתמו עליהם, ואפילו ללכת רחוק יותר מכך". יחד עם זאת, בממשל ביידן מביעים דאגה בשל מה שהם מכנים כ"מבוי סתום" במאמצים לחדש את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים.

אחד הדברים העולים על רקע הגעתו של הנשיא האמריקני למזרח התיכון היא הטענה בקרב בכירים בממשל ביידן כי ישראל היא זו שדחפה לקדם את ביקורו בערב הסעודית, ולקדם את חידוש יחסיו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. הדברים מגיעים על רקע העובדה שבישראל מבינים כי סעודיה היא גורם שהכרחי כי יצטרף להסכמי אברהם, אך גם כי לא ניתן יהיה לעשות זאת ללא שיפור היחסים בינה לבין ארה"ב.

המחירים והמשמעויות לתיירים הישראלים

בשיחה עם N12, מומחה התעופה אהרון לפידות סיפר על המשמעות של הצעד: "יש שני יתרונות גדולים לטיסה מעל סעודיה - זמן וכסף. מבחינת זמנים הטיסות למזרח הרחוק, לאסיה, לפסיפיק, להודו, ליפן, לסין, לסינגפור ולכל יעד במזרח, מתקצרות בשעתיים פלוס מינוס - יש פה יתרון עצום".

עומסים בנתב
נמל התעופה בן גוריון|צילום: n12

גם דוביק גל, מנהל השיווק של קבוצת גוליבר, חושב שהצעד המדיני החשוב יתבטא במחיר כרטיס הטיסה: "עד עכשיו, כשחברות התעופה טסו למזרח הן השתמשו בנתיב עוקף שגם האריך את משך הטיסה. יש לכך משמעויות גדולות מאוד לחברות התעופה וזו בשורה גדולה מאוד. זה חיסכון בעלויות הדלק ובשעות הטיסה של הדיילים והטייסים. אנחנו מקווים שתהיה הוזלה משמעותית במחירים שהצרכן הישראלי ישלם. עדיין קשה לדעת מהו שיעור ההוזלה, אבל אני מניח שחברות התעופה יעשו את החישובים שלהן אחרי שההחלטה תתקבל".