לא רק אצלנו: מומחים אומרים ל-CNN שזה הולך להיות קיץ כאוטי בתיירות העולמית. הסיבה די ברורה – אחרי שרוב הגבלות הקורונה צומצמו או הוסרו בכל העולם וגם בישראל – מיליארדים רוצים לפצות בקיץ הזה על השנתיים האחרונות, בהן הם היו סגורים בבתים. אבל למרות שרבים חסכו כספים במשך כל התקופה, ספק אם התעשייה מוכנה לתיירים כמו שהם מוכנים אליה.

ישנן עדיין מגבלות קורונה שמשתנות ללא הרף ושאלות כמו אילו בדיקות יש לעשות או מה המדיניות בנושא החיסונים – אבל זו רק תחילת הבעיה. עולם התעופה ספג נזקים קשים וחלקים ממנו פשוט נהרסו כתוצאה מהקורונה.

על פי הדיווחים ב- CNN, יש שדות תעופה וחברות תעופה רבות שפשוט לא מסוגלים להתמודד עם התעוררות התעשייה וריבוי הבקשות לנסיעות. גם באירופה וגם באמריקה בוטלו המון טיסות בגלל מחסור בכח אדם, ובנמלי התעופה בעולם, כמו בנתב"ג – משתרכים תורים ארוכים. גם תעריפי השכירות הגבוהים גורמים לנהגים לחשוב אם כדאי לשכור או לקנות רכב.

עומס בשדה התעופה בבריטניה (צילום: CNN)
עומסים כבדים וביטולי טיסות. "רק תצוגה מקדימה"|צילום: CNN

בארצות הברית חודשו הנסיעות הפנימיות במהלך השנה האחרונה – אבל עכשיו הדרישה בשיאה. בבריטניה, כמו כאן, הכאוס בשדות התעופה הגדולים הגיע למהדורות החדשות. מאות אלפי מטיילים ראו את טיסותיהם מתעכבות או מתבטלות. בהית'רו ובנמל התעופה במנצ'סטר אפשר לראות תורים ארוכים בצ'ק אין והמתנה ארוכה בביקורת הדרכונים או להגעת כבודה. תמונות ובהן  מטען, שלעתים קרובות פשוט ננטש לאחר שללקוחות נמאס לחכות במשך שעות – הן כבר חלק מהליינאפ.

"רק תצוגה מקדימה"

"אני חושב שזו רק תצוגה מקדימה למה שיגיע – הדברים הולכים להחמיר", אומר ל-CNN כריסטופר אליוט, מומחה צרכנות ותעופה שעוקב אחר המצב בארה"ב ובאירופה. "הקיץ הזה יהיה כאוס", הוא מאמין ומייעץ לעוקביו להימנע מלהגיע לאירופה באוגוסט בשיא העונה: "אני חושב שראינו כמה עיכובים שקשורים למגיפה, אבל אני חושב שהם נכללים במשוואה בשלב זה - אני לא חושב שזה באמת תירוץ לגיטימי".

אליוט מאשים בכך את חברות התעופה שלא נערכו מספיק טוב לדעתו: "אם הם היו מסתכלים טוב במראה הם היו מבינים שבתקופת המגיפה הם הצטמצמו ופיטרו את הצוותים ועכשיו הביקוש חזר לזנק ותפס אותם לא מוכנים. הם לא הצליחו להתאושש מהר מספיק כדי לעמוד בביקוש".

הוא מסביר כי "חברות התעופה בארה"ב משתמשות במערכות עתיקות יומין שזקוקות נואשות לעדכון. הן לא השתדרגו כפי שהן צריכות לעשות. כשהן (המערכות) מתרסקות, זה מובילות לביטולים מאסיביים".  בנמל התעופה סטנסטד, שנחשב למרכז של חברת Ryanair מחוץ ללונדון, כבר המליצו לנוסעים לחופשת הפסחא פשוט להשאיר את המזוודות בנמל 24 שעות לפני הטיסה. בבריטניה, בריטיש אירוויז ואיזי ג'ט סובלות ממחסור חסר תקדים בכוח אדם מאז סוף החודש - מה שהוביל לעשרות ביטולים מידי יום. 

עומס בשדה התעופה בבריטניה (צילום: CNN)
שלוש שעות המתנה, ציוד שננטש|צילום: CNN

אנריקו פרו, מפאדובה שבאיטליה, רצה לטוס ללונדון עם בריטיש אירוויז לחופשה בת ארבעה ימים עם אישתו וילדיו ב-30 במרץ. "בילינו את היום הראשון לחופשה בשדה התעופה", אמר ל-CNN לאחר שעם נחיתתה נאלצה המשפחה להמתין שלוש שעות בשדה. בדרך חזרה, לרוע המזל, הטיסה חזרה לוונציה בוטלה – כשהם כבר חיכו בשער.

הם הגיעו לאיטליה בסופו של דבר, רק בטיסה לבולוניה, שהגיעה באיחור. אביו של פרו נאלץ ללכת לאסוף את המכונית של המשפחה משדה התעופה של ונציה, ולנסוע שעתיים כדי לאסוף אותם ולהחזיר אותם הביתה.

פרו סיפר שצוות בריטיש אירוויז לא הודיע לו שמגיע לו פיצוי. "בחרתי בבריטיש במקום בחברות לואו-קוסט כי הייתי בטוח שהשירותים למטיילים טובים יותר, גיליתי שזה לא המצב", אמר. השבוע אסף ארגון הצרכנים בבריטניה עדויות נוספות של לקוחות נגד החברה, ואף הגיש תלונה. בבריטיש טענו כי "אנחנו תמיד עומדים בהתחייבויות החוקיות  שלנו".

"מחירי הטיסות גבוהים מאוד"

"אנחנו צריכים לשמור על פרספקטיבה – אחרי חודשיים של הגבלות אנחנו יכולים לצאת ולטוס", אומר קורטני מילר, מנתח שוק של -The Air Current. מצד שני מודה מילר שהחוויה בארה"ב "מבאסת – היא יקרה ומעורפלת יותר, עם סיכוי לעיכובים או ביטולים".

לדבריו, ההתאוששות הפתאומית של השוק האמריקני בקיץ האחרון התבטאה בביקוש גבוה של עד 70% מהרמות שנראו טרם המגיפה – ולחברות התעופה לא הייתה התשתית להגיב. "היו לנו חברות שונות שהתמוטטו". מילר אומר שלמעלה מ-5,000 טייסים התבקשו לעזוב את התעשייה ב-2020. והגיוס של טייסים וחברי צוות לא קורה מספיק מהר.

הוא מספר שהביקוש אמנם ירד במהלך התפרצות האומיקרון האחרונה, אבל עכשיו הוא חזר ובגדול ונמצא בערך ברמה של  90% ביחס למה שהיה ב- 2019. "חברות התעופה לא עומדות בקצב. אנחנו רואים שוב ביטולים המוניים. מחירי הטיסות גבוהים מאוד. אנשים אוהבים לדבר על מחיר הנפט  - אבל זו לא הסיבה. הבעיה היא שיש לנו יותר אנשים שרוצים לטוס ממושבים", הוא אומר.

"אנחנו צריכים להבין את הגודל של מה שהן  (חברות התעופה) עברו, 98% מהעסק שלהם התפורר". לשם השוואה, ההרס שנגרם לעולם התעופה ועליו דיברו רבות עד ה- 11 בספטמבר - צמצם את הענף ב-10% בלבד. 

כדי להתגבר על הבעיה ולשפר את השירות – בארה"ב מצמצמים את לוחות הזמנים של חברות התעופה. מילר ממליץ להזמין טיסות מוקדם, כדי לקבוע עובדה במערכת למקרה שיגיעו קיצוצים בהמשך. "אם הם מבטלים את הטיסה, הם צריכים למצוא טיסה חדשה. מי שמחכה - יאלץ להסתדר לבד. פשוט הזמינו עכשיו. אנחנו יכולים להסתכל על כלכלות מערביות ולומר שאנחנו מצפים לעלייה דומה כשאנחנו נכנסים לעונת השיא", הוא אומר.

"השווקים האירופיים עדיין לא הגיעו למחסור הקיצוני הזה, אבל בקיץ הזה, זה הולך להיות מאוד מאוד מובהק כשהנוסעים יחזרו".

 

בניין, ביג בן, שעון, לונדון, בריטניה (צילום: רויטרס, חדשות)
בלונדון העומס בשדה התעופה כבר חלק מהליינאפ של מהדורות החדשות.|צילום: רויטרס, חדשות

"עבודה בנסיעות פירושה לעתים קרובות עבודה בשעות לא הגיוניות, במיוחד בשדה תעופה", אומר ג'ורג' מורגן-גרנוויל, מייסד מפעילת התיירות היוקרתית Red Savannah, שעבר מתקופה "קטסטרופלית" מבחינתו בימי הקורונה - לפריחה בביקוש: "צריך להפוך את התנאים לאטרקטיביים מספיק כדי שאנשים יוכלו לחיות חיי משפחה טובים, להרוויח שכר הגון ולעשות את העבודה" הוא אומר. "כל מי שלא טייל במגיפה עכשיו רוצה לטייל, עבור כל העסק הזה, ההתמודדות עם העלייה הזו תהיה מבחן".