אמש (שלישי) דווח כי בית המשפט העליון בגרמניה קבע כי פסל אנטישמי מימי הביניים יישאר במקומו – בחזית כנסייה בוויטנברג, שבה נאם פעם מרטין לותר, מהוגי הנצרות הפרוטסטנטית. אומנם עקירת פסלים נחשבת לתופעה שכיחה יחסית ברחבי העולם – באפגניסטן, למשל פסלי בודהה נוהגים "לקרוס", ובארה"ב פסלים של בעלי עבדים נעקרו במחאה – ואולם יש מי שמתנגדים לעקירת פסלים, גם אם הם פוגעים באוכלוסיות מסוימות.
בית המשפט בגרמניה דחה את ערעורו של התובע היהודי מיכאל דואלמן בן ה-79, שטען במשך שנים שהפסל לועג ליהודים. הפסל, שעוצב במאה ה-13, נקרא "חזירה יהודייה" והוא מופיע בעיטורים של לא מעט כנסיות בגרמניה. מדובר במעין קריקטורה, שבה רואים רב שמרים זנב של חזירה כדי לאפשר לשני ילדים יהודים לינוק ממנה.
"מסע ההכפשות והאינדוקטרינציה (הנחלת דעות) של הכנסייה הקתולית נגד היהודים נחשב לאחד הדברים שסללו את דרכו של העם הגרמני לגרימת הזוועות באושוויץ", טען דואלמן שהפסיד במשפט. דואלמן הבהיר כי אם הכנסיות יסרבו להסיר את הפסל הפוגעני, הן "לא יוכיחו דבר מלבד המשך היותם קשורים מאוד לאנטישמיות".
"יש להכניס את העלבון וההשמצה הבודדים של יהודים להקשר וזה מה שקרה כאן"
מתוך פסיקת בית המשפט בגרמניה
"יש להכניס את העלבון וההשמצה הבודדים של יהודים להקשר, וזה מה שקרה כאן", קבע השופט ודובר בית המשפט הגרמני, קאי חמדורף. "הסטיגמה הפכה לאנדרטה, ובהיותה כזו - היא יכולה להישאר". מתוקף החלטה זו הכריזה המועצה המרכזית של היהודים בגרמניה כי היא מבינה את החלטת בית המשפט, אולם לדעתה הכנסייה חייבת לגנות גילויים אנטי-יהודיים שנפרסו לאורך מאות שנים. "השמצת היהודים על ידי הכנסייה חייבת להיות נחלת העבר אחת ולתמיד", אמר נשיא המועצה המרכזית, יוזף שוסטר.
"אני חש הקלה", הודה אלכסנדר גארת', הכומר של הכנסייה, על רקע החלטת בית המשפט הגרמני. "אני מרגיש חובה להמשיך לעבוד. לסטיגמה הזו יש בכל זאת מסר והוא נוראי ואנטישמי. זה מסר נורא ואנחנו חייבים להתמודד איתו על ידי התרחקות מהרעיונות האלה ועשיית תשובה".