לפני הריסתו המתוכננת ובשל התחזיות לקראת הסופה הטרופית "אלסה" - נעצרו הלילה (בין שבת לראשון) מאמצי החיפוש והחילוץ אחר הנעדרים בהריסות המבנה שקרס במיאמי. בנוסף, ראש מחוז מיאמי-דייד דניאלה לוין קאוה הודיעה כי מספר הנעדרים ירד ל-121 מ-124 - 10 ימים לאחר שקרס הבניין. לפי גורמים רשמיים, התכנון הוא להרוס את הבניין סופית ביממה הקרובה - לפני שהסופה תגיע ותגרום נזק רב יותר, ואף תאיים על חיי צוותי החילוץ.
"אין לנו זמן ספציפי להריסה", אמרה ראש מחוז מיאמי-דייד. אך לדבריה, ההכנות הדרושות למהלך, כולל "קדיחה לתוך העמודים" יובילו לכך שהאתר כבר לא יהיה בטוח להמשך החיפושים. "אנו נעים מהר ככל האפשר", אמרה קאוה. "אנו עדיין מקווים שנוכל להשלים את ההריסה לפני הסערה". היא הוסיפה כי הם ממתינים לקבל את חוות דעתם של המהנדסים הפועלים במקום שיובילו את פעולות ההריסה, אך מסתמן כי זה יקרה כבר בשעות הקרובות.
בכוחות הכיבוי אמרו כי הבניין יוסר באופן מבוקר באמצעות מטעני נפץ, ולא באמצעות כדור הריסה או שיטות אחרות. גורמים רשמיים אמרו כי קבלנים בדקו את האתר בשבת כדי להציע תוכנית הריסה מסודרת. מוקדם יותר בשבת, שני אנשים נוספים נמצאו הרוגים בהריסות המבנה שקרס, והעלו את מספר ההרוגים ל-24. מאוחר יותר ירד מספר הנעדרים ב-3 ל-121.
מפקד כוחות הכבאות של מיאמי-דייד, אלן קומינסקי, אמר לעיתונאים כי הריסת מה שנשאר עומד על המגדלים צריכה להתרחש בהקדם האפשרי מכיוון שהסופה הטרופית "אלסה" צפויה להגיע לדרום פלורידה כבר ביום שני. "לא תהיה לנו שום שליטה לגבי איפה היא תנחת", אמר. בשל הסופה, מושל פלורידה רון דה-סנטיס הכריז על מצב חירום עבור מספר מחוזות בדרום פלורידה כולל מיאמי-דייד.
"יש לנו בניין בסרפסייד שמתנדנד, זה לא נשמע טוב מבחינה מבנית", אמר דה-סנטיס, "אם הבניין ייהרס לחלוטין, זה יגן על צוותי החיפוש וההצלה שלנו". צוותי החילוץ הודיעו שלאחר הריסת הבניין הם יוכלו לפעול במקום בחופשיות ובמהירות רבות הרבה יותר.
ראש עיריית סרפסייד, צ'רלס בורקט, אמר כי ציר הזמן דחק בהם לבצע את ההריסה. "ברור שהבניין הוא בעיה והפתרון היחיד הוא להיפטר ממנו", אמר. כשנשאל לגבי ההריסה הצפויה בעת ביקורו, השיב הנשיא ג'ו ביידן שהוא עוד לא תודרך לגבי זה.
החשש של הרשויות נובע מכך שהקטע הבנוי שנותר במתחם אינו יציב בצורה שמסוכנת למחלצים, והוא זה שגרם לעצירת מאמצי החיפוש וההצלה במקום במשך רוב יום חמישי.
בינתיים, כל התושבים בבניין אחר, מגדלי "קרסט-וויו" בצפון מיאמי ביץ', התבקשו ביום שישי לעזוב באופן מיידי את הבניין לאחר שמהנדסים מצאו בעיות בטון וחשמל חמורות. המהלך נחשב לדחוף בשל התקרבות הסופה, הסביר מנהל העיר צפון מיאמי ביץ', ארתור סורי, והוסיף כי בעלי הבניין טרם החלו בתהליך קבלת אישור בטיחות שנדרש 40 שנה לאחר הקמת הבניין. "זו בהחלט החלטה לא קלה", אמר סורי. "זה בדיוק הדבר הנכון לעשות בתקופות האלה. לא בטוח מה יקרה עם הסערה".
הערכה: הקריסה נגרמה בשל ליקויי בנייה חמורים
מהנדסים הלוקחים חלק בפעולות הפינוי והחילוץ ומהנדסים נוספים שנחשפו לתמונות ההרס במיאמי מצביעים באופן ראשוני על ליקויי בנייה חמורים בבניין שקרס. לדבריהם של כמה מהמהנדסים במקום, מסתמן כי בכמה וכמה נקודות בעמודי הבסיס שתמכו בתקרת החנייה של הבניין בקומת הקרקע הייתה חסרה תמיכה ונעשה שימוש במעט פלדה, לעומת ההנחיות וההוראות שנכתבו בתוכניות הבנייה המקוריות.
במקביל לפעולות פינוי ההריסות ואיתור הנעדרים, פתחו הרשויות במבצע לחקירת נסיבות האסון. במסגרת מאמצי החקירה נשכרו שירותיו של אלין קילשיימר, מומחה הנדסה פורנזית, שמאשר כי הממצאים הראשוניים בזירה מצביעים שנעשה שימוש בהרבה פחות פלדה לחיבור בין קורות הבטון במתחם החנייה, ביחס למה שצוין ונכתב בתוכניות המקוריות. יחד עם זאת הוא מסייג את הדברים ומבהיר: מאמצי החקירה עשויים לקחת עוד חודשים ארוכים, ומדובר בעדויות ראשוניות בלבד שעוד עשויות להשתנות.
"תצפיות ראשונות בזירה מצביעות על בעיות חמורות ועל לא פחות ממחדל בנייה", אומרים בצוות החקירה לעיתון ניו יורק טיימס. "עמודי התמיכה לא הוצבו כמו בשרטוטים של הבניין", אומר קילשיימר. הוא הבהיר כי צוות החקירה יבחן מדוע נראים הבדלים כה משמעותיים בין האופן שבו שורטט הבניין בתוכניות והאופן שבו נבנו הדברים בפועל.
חלק מהמהנדסים בצוות החקירה מציעים את האפשרות שההבדל בין הבנייה בפועל לתוכניות גרם לתהליך שחיקה ארוך שנים שגרם בסופו של דבר לקריסת המבנה בן 13 הקומות. ממצאי החקירה הראשוניים מצביעים על 3 קורות תמיכה "חשודות" במתחם החנייה שבקומת הקרקע, שככל הנראה סבלו ממצב ירוד עוד לפני האסון וככל הנראה היו הגורם המרכזי בקריסת הבניין.
תוכניות הבניין שנכתבו ושורטטו בשנת 1979 סופקו על ידי הרשויות בעיירה סרף סייד, ונבחנו על ידי צוות מהנדסים, מצביעות על פער בין מה שבוצע בפועל, לבין האופן שבו זה מופיע בתרשימים. על פי התוכניות, העמודים האנכיים היו אמורים להעניק תמיכה טובה ומלאה ללוחות הבטון שנפרשו בתקרת קומת הקרקע באופן אופקי. צוות החקירה בוחן אם בעת בניית הבניין הוצבו פחות עמודי ומוטות תמיכה משהוגדר בתוכניות.
המומחים מעלים את האפשרות שבבניית הבניין נעשה שימוש בהרבה פחות פלדה משאמור היה להיות. "זה די ברור כבר מבחינת התמונות של אתר הקריסה ששלושת העמודים הבעייתיים לא הכילו מספיק פלדה", אומר שנקאר נהיר, חבר באקדמיה הלאומית להנדסה ולשעבר נשיא מועצת "הבניינים הגבוהים", הלוקח חלק בצוות חקירת האסון. עוד הוא אומר כי מבחינה ראשונית של האירוע ניכר כי גם לוחות הבטון הכילו כמות פלדה הקטנה בחצי ממה שהוא היה מצפה שיהיה.
כזכור, לפני כשבוע פורסם כי כבר בשנת 2018 התריע מהנדס שבדק את הבניין כי הוא זקוק לשיפוץ נרחב באופן מיידי. זמן קצר לאחר מכן הגיע פקח מקומי שקבע כי הבניין תקין למגורים, ומאבקים רבים בין הדיירים להנהלת הבניין הביאו לכך שאותם שיפוצים, בעלות של מיליוני דולרים, היו אמורים להתחיל רק כעת - בימים הקרובים.