

טויוטה, שהייתה הראשונה להרים את הכפפה ולהביא לשוק מערכת הנעה היברידית בתחילת שנות האלפיים, השתרכה מאחור בשנים האחרונות בכל הקשור להיצע הדגמים החשמליים שלה. הדבר נכון לשוק האמריקאי, אך ביתר שאת לשוק האירופאי שרלוונטי עבורנו. אם כך, מסתמן כי לא עוד וזו כנראה הבשורה המרכזית השנה מכנס קנשיקי ("תובנה״ ביפנית) שנערך מדי שנה בעיר הבירה של בלגיה, בריסל, ומביא לקדמת הבמה את האסטרטגיה לשנה הקרובה - סיכמנו עבורכם כמה מהבשורות המרכזיות.
אבל לפני כן קצת מספרים, גם בשנה החולפת טויוטה שמרה על מעמדה כיצרנית הרכב מספר 2 באירופה עם למעלה מ-1.2 מיליון כלים שנמכרו ברחבי היבשת, מתוכם 74% היו מחושמלים. בסעיף זה נרשמה עלייה של 36% במכירות דגמי פלאג-אין הייבריד ועלייה מתונה יותר של 9% בדגמים ההיברידיים. שיתוף הפעולה עם סטלנטיס בתחום המסחריות הביא לעלייה של 29% ובעולמות היוקרה, לקסוס רשמה 81,000 יחידות בשנה החולפת, עלייה של 20% מאשתקד, מתוכן 99% בעלי הנעה מחושמלת.
בטויוטה מצהירים על 6 דגמים חשמליים חדשים עד שנת 2026, בהם טנדר שינסה לאיים על הסייברטרק של טסלה. במקביל, לקסוס תציג 3 דגמים חשמליים בשנה הקרובה.
לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו לאלפי החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!

1. קטן ועירוני: טויוטה אורבן קרוזר
הצעד הראשון ביצירת להיט מכירות חשמלי הוא כמובן להגביה אותו מהקרקע, הצעד השני הוא לעשות אותו קומפקטי ככל הניתן מבלי להתפשר על טווח הנסיעה. האירוע זימן לנו אפשרות לפגוש לראשונה את האורבן קרוזר, רכב פנאי קטן (קטגוריה B), פרי שיתוף פעולה בין טויוטה לסוזוקי, שהציגה לפני מספר חודשים את ה-e ויטארה אותו פגשנו לראשונה ועימו הוא חולק מכלולים רבים - הכירו את האורבן קרוזר.
בקצרה, נספר כי מידות המכונית מתמקמות בין היאריס קרוס לאחות הגדולה C-HR וקיבולת הסוללה מגיעה בגרסאות 49 או 61 קוט״ש, ומעמידות טווח נסיעה של עד 400 ק״מ בין טעינות. ההספקים ינועו בין 144 ל-184 כ״ס והכוח יועבר לגלגלים הקדמיים או לכל ארבעת הגלגלים בהתאם לגרסה. הרכב צפוי להגיע לישראל במחצית הראשונה של 2026, ובהתחשב במיצוב שלו בין ליין הדגמים הוא עשוי להתמקם סביב 170,000 שקל לגרסת הכניסה.
2. המשפחה מתרחבת: טויוטה +C-HR
הדגם הרלוונטי ביותר, שצפוי למשוך את מלוא תשומת הלב הישראלית, הוא אח גדול וחשמלי ל-C-HR הפופולארי שהוצע עד עתה בעולם במערכות הנעה היברידיות ופלאג-אין היברידיות. הפלטפורמה היא ה-e-TNGA שסודרה מחדש ומאפשרת קיבולת סוללה של עד 77 קוט״ש, המתורגמים להספקים שבין 167 ל-343 כ״ס ולטווח נסיעה של עד 600 ק״מ. אבל אתכם ודאי מעניין נתון התאוצה ל-100 קמ״ש, אשר תארוך בגרסה החזקה ביותר 5.2 שניות.
הדגם משיק גם את אסטרטגיית המיתוג החדשה של טויוטה, לפיה הדגמים החשמליים הבאים בסדרה יישאו בגאווה את שמות הדגמים המקבילים להם מונעי הבעירה הפנימית, ואתם חייבים להודות שזה קליט יותר מאסטרטגיית ה-bZ_X המקורית. למרות זאת, בטויוטה מבהירים כי לא מדובר ״רק״ בגרסה חשמלית ל-C-HR אלא בדגם עצמאי והוא אכן גדול במידותיו ממנו, עם אורך של 4.5 מטר (160+ ס״מ) ונפח תא מטען של 416 ליטר (39+ ליטר). יכולת טעינה מסוג AC תדע לתקשר עם מטענים עד להספק של 22 קילוואט ומסוג DC עד להספק של 150 קילוואט.
השיווק באירופה יחל בסוף 2025 ולישראל הוא צפוי להגיע בתחילת 2026.
3. נופל וקם: טויוטה bZ4X מחודש
בטויוטה לא מוותרים על ה-bZ4X, על אף שהם מודים כי תחילת הדרך שלו הייתה לא טובה בלשון המעטה. על הדגם המחודש שהוצג, הם מספרים כי הוא הושפע רבות מביקורות שקיבלו מלקוחות ועיתונאים מכל רחבי העולם, ולפיהם הוכנסו שיפורים בכל סעיף וסעיף רלוונטי.
זה מתחיל מעדכון לחזית ולאיכות החומרים בתא הנוסעים, שם תמצאו גם מסך מרכזי חדש, ממשיך אל כיול חדש למתלים ובידוד רעשים משופר, ומסתכם בכושר גרירה שטיפס ל-1,500 ק״ג (בהשוואה ל-750 ק״ג לפני העדכון). בהיבט ההנעה, תמצאו סוללות בקיבולת 57 או 73 קוט״ש המעמידות הספק של עד 343 כ״ס וטווח נסיעה של עד 573 ק״מ. יכולת טעינה מסוג AC שופרה גם כן והרכב ידע לתקשר עם מטענים עד להספק של 22 קילוואט ומסוג DC עד להספק של 150 קילוואט.
מהיבואנית המקומית נמסר כי הדגם צפוי להגיע ארצה במהלך החציון השני של השנה.
4. לקסוס ממציאים מחדש את גלגל ההגה
החלק של לקסוס בהצגה השנה היה קטן יותר, ובכל זאת נרשמה התקדמות בהבאת טכנולוגיית ה-Steer By Wire של החברה לייצור סדרתי וזה צפוי לקרות ממש בקרוב. בחודשים שחלפו מאז ההתנסות הראשונה שלנו במערכת, הוכנסו שיפורים לביצועיה במהירויות נמוכות וזווית הסיבוב הוגדלה ל-200 מעלות.
הראשון לקבל את המערכת תהיה גרסת הביצועים החשמלית ל-RZ 550e במהדורת F SPORT, עם 408 כ״ס והנעה לכל ארבעת הגלגלים. זו זכתה גם לצליל ״מנוע״ מלאכותי ומערכת המדמה העברת הילוכים וירטואלית בדומה למה שראינו באיוניק 5N לדוגמה.

ממחקר שביצעו אנשי המותג עולה כי 75% מהנסיעות היומיומיות של אדם ממוצע באירופה הן לטווח של פחות מ-10 ק״מ ויתרה מכך, שבמרבית הנסיעות יושב אדם אחד בלבד. למשבצת הזאת בדיוק נכנסת טויוטה FT-Me קונספט, ואם אתם בני נוער בחלק ממדינות אירופה תוכלו לנהוג עליה כבר מגיל 14. אורכה פחות מ-2 מטרים, כך שבחישוב מהיר שלוש כאלו יכנסו בחנייה ממוצעת. נפח תא המטען עומד על 200 ליטר ובמידה ולא תצטרכו את המושב השני, קיפולו יחשוף משטח העמסה באורך 1.6 מטר.
מהירות מרבית בספק מכונית ספק אופנוע ארבע-גלגלי עירוני שכזה אינה פונקציה, ובכל זאת נספר לכם שהיא תיעצר ב-45 קמ״ש. בטויוטה שומרים בשלב זה את טווח הנסיעה לעצמם, אך הם מספרים כי לוח סולארי המותקן על גג המכונית יאפשר תוספת של בין 20 ל-30 ק״מ מדי יום. עדיין לא ברור אם ומתי ירד הרכב לייצור, אבל בהתחשב בעובדה שדגמים מסוג זה, דוגמת סיטרואן אמי, כבר נעים בכמויות על כבישי אירופה תרשו לנו להניח שזה רק עניין של החלטה.