תמונות: TESLA (צילום: ספורט 5)
תמונות: TESLA|צילום: ספורט 5

רובוטקסי, שם כללי שניתן למוניות אוטונומיות שכבר מסתובבות בכמה ערים בעולם, כמו אלו של "ווימו" בסן פרנסיסקו ובלוס אנג'לס למשל, אך הן עדיין מבוססות על נהיגה ברמה 4, כאשר נדרש פיקוח מלא, כולל הגה, בורר הילוכים ודוושות האצה ובלימה להתערבות במקרה הצורך.

כעת חשפה טסלה את הרובוטקסי שלה שעונה לשם Cybercab (מונית קיברנטית), ולא אחת אלה 20 מהן, כאשר כולן הגיעו לאירוע בכוחות עצמן, ללא נהג או בן אנוש אחד שיושב ברכב. בנוסף, באירוע החשיפה הוצג גם וואן ורובוט אנושי, ועל כך בהמשך, שכן תשומת הלב המרכזית הייתה כמובן הסייברקאב שזכתה לתשואות רמות כאשר ציין המנכ"ל, אילון מאסק, שהיא תהיה זמינה לרכישה ללקוחות הפרטיים ובמחיר צפוי של מתחת ל-30 אלף דולר.


לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו למאות החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!

העיצוב של הסייברקאב בסגנון קופה פאסטבק, עשויה גם היא פלדת אל-חלד בדומה לסייברטראק.
הסייברקאב היא דו-מושבית עם דלתות פרפר ענקיות, חשמליות כמובן, לטובת כניסה ויציאה קלה ודלת אחורית גדולה לטובת נגישות לתא מטען גדול, וללא חלון אחורי.

בפנים, אין הגה או דוושות, כך שלעומת רכב אוטונומי ברמה 4 שעוד יש צורך בהגה ודוושות לטובת פיקוח ותפעול במידת הצורך, הסייברקאב היא למעשה מכונית אוטונומית ברמה 5, הגבוהה ביותר. העיצוב נקי מאוד, עם קווים אופקיים וישרים ובמרכז הדשבורד ישנו מסך ענק לשימוש הנוסעים.

בהתאם לרוח החברה, לא נמסרו פרטים אודות גודל הסוללה ובשלב זה גם לא מה טווח הנסיעה או נתוני הביצועים, אך מבחינת טעינה, לרובוטקסי של טסלה אין שקע טעינה והיא מבוססת על טעינה אלחוטית.

מאסק ציין כי למכונית אוטונומית, אין יתרון רק ביכולת לאפשר זמן פנוי לנוסעים בה או להקל את הנסיעות בפקקים בבוקר, אלא שבניגוד לרכב הפרטי כיום, שברגע הגעתינו ליעד הוא אינו בשימוש עוד, למכונית אוטונומית פרטית יתרון רב בכך שניתן לנצל אותה לייעודים נוספים. "כעת למכונית יהיה פי 5 יותר ערך, אולי פי 10. יש 168 שעות בשבוע ורק 10 מהן משמשות לנהיגה. אתם מקבלים את הזמן שלכם בחזרה".

פרט ליכולת לנוח או לעבוד בזמן הנסיעה או אפילו לחסוך זמן בחיפוש חניה, חשבו על מצב בו המכונית האוטונומית שלכם רשומה גם כ"אובר", ובזמן שאתם בעבודה היא יכולה "לעבוד", לסייע לאחרים ובמקביל להכניס עבורכם כסף. ואולי פרט חשוב לכל המשפחות שביננו, להורים האמיצים וה-Early adopters שבהם -  אין יותר הסעות לחוגים ולחברים.

מאסק התייחס גם לתחום הבטיחות, ונתן את דוגמת המעלית המפורסמת - כאשר בעבר היו בני אדם שתפעלו מעליות, אך לעיתים הם היו מתעייפים, מפספסים קומה או את העצירה המדויקת, וכעת כל מעלית היא אוטומטית, בטוחה יותר וזהו כבר לא עניין מכך שהיא פועלת בלחיצת כפתור – "ולשם בדיוק המכונית תגיע. זה לא רק בטיחותי, זה יציל חיים, מכונית אוטונומית תהיה בטוחה פי 10 מנהג אנושי... המחשב מסוגל לעבד הרבה יותר נתונים מכל מוח אנושי ולהתמודד עם מצבים מורכבים הרבה יותר". אך כידוע, עד שמכוניות אוטונומיות יהפכו נפוצות יותר, עוד יש לפתור לא מעט בעיות רגולטוריות וביטוחיות.

מכוניות אוטונומיות מלאות של טסלה יעלו על כבישי ארה"ב, בטקסס ובקליפורניה, כבר בשנה הבאה. לצד זאת, הייצור של הסייברקאב מתוכנן, באופן אופטימי, להתחיל ב-2026 ולפני 2027, במחיר צפוי של מתחת ל-30 אלף דולר, כך לדברי מאסק. כך שתחילה המכוניות האוטונומיות שיבחנו על כבישי ארה"ב יהיו ממודל Y ומודל 3 ובעתיד המערכת תוצע בכל דגמי החברה תוך שהוא רומז על דור חדש למודל S. עוד מבחינת עלויות תפעול, לדברי מאסק עלות ממוצעת להפעלת אוטובוס במתווה עירוני היא דולר למייל ואילו עם הסייברקאב העלות עומדת על 20 סנט למייל, אך בהינתן שהיא דו-מושבית בלבד, היינו אומרים שההשוואה אינה ריאלית, ויש לבדוק זאת מול מוניות רגילות וכאלו חשמליות כמובן.

לצד הסייברקאב, בשולי אירוע החשיפה, הציגה טסלה גם את הרובובין (Robovin) שהוא בעצם רובו-וואן המסוגל להסיע 20 אנשים או להוביל סחורה. מאסק הבטיח כי גם הוא יגיע לייצור ויראה בדיוק כך. אם נשפוט על פי הסייברטראק, אפשר להניח שהשינויים יהיו קלים בלבד.

ואם זה לא מספיק, מאסק ציין שמאחר וכל הטכנולוגיה שפותחה, מבחינת מצלמות, חיישנים ותוכנה כמובן, הציתה את הרעיון לייצר רובוט עם ידיים ורגליים במקום רובוט על גלגלים – וחשף את הרובוט האנושי - אופטימוס, שעבר לא מעט גלגולים מאז הוצג הרעיון לפני מספר שנים בודדות. לדברי מאסק, גם במקרה של הרובוט האנושי המחיר יהיה נמוך מ-30 אלף דולר. במהלך האירוע, הרובוטים התהלכו בין הנוכחים, ניתן היה לפנות אליהם, הם רקדו והגישו משקאות בבר – ושום מילה על סקיינט.