sportFive1457624 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
לא מעט יצרניות אירופאיות החזיקו מפעלים מקומיים באיראן (צילום: ספורט 5)
לא מעט יצרניות אירופאיות החזיקו מפעלים מקומיים באיראן|צילום: ספורט 5

ראש הנחש, תמנון, ציר הרשע, מה לא נאמר על איראן – המדינה שעוד קיימנו עימה יחסים כלשהם עד למהפכה האיסלמית ב-1979 הפכה מבודדת עם השנים, על אחת מאז פרויקט הגרעין שלה. אך אנחנו לא כאן כדי לדבר על תהליכים פוליטיים כאלה ואחרים, אלא ממש על קצה המזלג מה קרה לתעשיית הרכב האיראנית מאז החלו הסנקציות מהמערב וגם יש לנו בקשה קטנה מכוחות הביטחון.

באיראן, כמו בסין למשל, החזיקו יצרניות רבות מפעלים שיצרו את דגמיהם לשוק האיראני ולא פעם גם ראו בה כמרכז להפצת דגמיהם למדינות שכנות. דוגמה ליצרנית מוכרת היא פיג'ו למשל, שבעבר אף מכרה את זכויות הייצור ל-405 שהמשיכה בייצור שלה עד השנה. גם לפולקסווגן היו מפעלים מקומיים, לטויוטה, קיה ועוד.

לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו למאות החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!

SAIPA Sahand - הרכב חדש, הבסיס ישן (צילום: SSK024) (צילום: ספורט 5)
SAIPA Sahand - הרכב חדש, הבסיס ישן (צילום: SSK024)|צילום: ספורט 5

אפשר להבין שלא מדובר בתעשייה קטנה, אלא בכזו שחצתה את רף יצור מיליון רכבים בשנה ועשתה זאת ב-2008 ומאז שומרת על מאזן נאה, כאשר נכון לסוף 2023, איראן התמקמה במקום ה-16 מבין כלל המדינות המייצרות רכבים, עם ייצור של קצת יותר מ-1.188 מיליון יחידות.

ולמרות המספר המרשים, מדובר בירידה בייצור, שכן מאז הטלת הסנקציות, יצאו המותגים האירופאיים מאיראן ומפעלים נסגרו. אך האיראנים לא אמרו נואש ועדיין נותרו להם לא מעט יצרניות רכב מקומיות. אך זו לא הכמות, זו האיכות – המכוניות האירניות הן, איך נאמר בעדינות, לא בדיוק פאר תעשיית הרכב, ומבוססות על רכבים ומכלולים וותיקים מאוד.

מפעל IKCO בטהרן (צילום: גוגל מפות) (צילום: ספורט 5)
מפעל IKCO בטהרן (צילום: גוגל מפות)|צילום: ספורט 5

שתי יצרניות רכב גדולות הן Iran Khodro - IKCO, שייצרה דגמי פיג'ו, רנו וסוזוקי תחת רישיון, ומייצרת כיום דגמים שונים על-בסיס פלטפורמות ומנועים של פיג'ו, אך בעיצוב איראני,  כמו ה-Tara (מבוססת פיג'ו 301), Runna (גרסת סדאן של ה-206) וה-Soren (מבוססת פיג'ו 405).

היצרנית השנייה בגדולה עונה לשם SAIPA והיא ייצרה בעבר גם כן דגמים צרפתיים שונים, אך גם דגמי ניסאן, קיה, אופל ושברולט. כיום היא מייצרת דגמים כגון Sahand (סדאן קטנה) וה-Atlas (ג'יפון קטן) המבוססים שניהם על קיה פרייד הוותיקה או ה-Aria למשל (ג'יפון קומפקטי) המבוסס על פלטפורמת הדור השני של טויוטה יאריס.

מכון המחקר ומטה SAIPA שוכנים בקו אווירי של 500 מטר האחד מהשני (ציל (צילום: ספורט 5)
מכון המחקר ומטה SAIPA שוכנים בקו אווירי של 500 מטר האחד מהשני (צילום: גוגל מפות)|צילום: ספורט 5

ועכשיו, למנה העיקרית – הגיע העת לגאול את העולם מייסורי התעשייה האיראנית, אפשר להתחיל כמובן בתעשיית הגרעין והכטב"מים, אך יש מקום שגם תעשיית הרכב תתקרב אל המערב. במקרה והיה מחסור בכוח אדם בזירת איראן באמ"ן, הכנו לכם בנק מטרות קטן*.

המפעל הראשי של Iran Khodor נמצא ב- کیلومتر، استان تهران تهران تهرانسر شرقی، جاده مخصوص کرج، پلاک 14, ומפעל נוסף שוכן באזור התעשייה צ'כאר מחאל ובחטיארי.
מרכז הפיתוח של SAIPA נמצא ב- کیلومتر روبروی خودرو سازی سایپا، جاده مخصوص کرج، پلاک 15 ואילו מטה החברה כ-500 מטר מערבה.

טיסה נעימה.

*ההמלצה לתקיפה הינה הומוריסטית, אך הכתובות אמיתיות לגמרי.