תערוכת המכוניות הסינית הייתה עד לפני שנים רחוקה מהעין וגם מהלב. תעשיית הרכב באירופה, אסיה ובארה”ב לא ממש התרגשה מכל המוטציות והצעצועים המוגזמים שהוצגו שם בשנגחאי ובבייג’ינג, לסירוגין, כאשר תערוכת המכוניות של גואנז’ו לצד השתיים הגדולות הייתה משהו זניח אף יותר.
שנת 2019 הייתה השנה בה הסינים ניערו את האבק מעל עצמם והוכיחו שהם מתכוונים ברצינות לשדרג את הטכנולוגיות והעיצובים ולאותת למתחרים שלהם, בעיקר מיפן וקוריאה הדרומית, שכאשר מדברים על הענק הסיני, אז מתכוונים לתעשיית הרכב. אבל אז, רגע לפני שטסלה נכנסה לעניינים בסין עצמה וחברות הזנק מגניבות כמו NIO הגיעו לבורסה בניו יורק, ממש באותו זמן גם הגיעה מגפת הקורונה וסין עצמה נבלמה בחריקת בלמים ועברה למצב הדממה בגלל התפשטות המחלה בתוך גבולותיה שלה, ותערוכות הרכב של 2020-2022 בוטלו בזו אחר זו, אבל הסינים לא שקעו בתרדמת ואת התוצאות ראינו בשנגחאי 2023 וגם השנה בבייג’ין 2024 שנפתחה בשבוע שעבר.
זכינו השנה לקבל הצצה ממקור ראשון ולבקר בתערוכה במסגרת נסיעה לפגישת היכרות עם מותגי הרכב הסיניים החדשים שעושים ויעשו את דרכם ארצה - אומודה וג’אקו מבית צ’רי אשר לדברי היצרן הסיני מדובר בשני המותגים עם הצמיחה המהירה ביותר בעולם כיום - ועל כך בכתבה נפרדת. אם חשבנו שראינו את השיא בשנגחאי 2023 עם 93 השקות של דגמים חדשים, הרי שהשנה הרף עלה והגיע ל-117 דגמים חדשים שנחשפו בתערוכה והרוב המוחץ שייך לתעשייה המקומית עם בשורה גדולה בתחום האינטליגנציה המלאכותית (Ai) שנכנס לתחומים חדשים ומחליף את האלקטרוניקה הישנה.
בשורה אחרת מגיעה מתחום ההנעה האלטרנטיבית שנקראת NEV (New Energy Vehicle) עם לא פחות מ-278 דגמים בתערוכה (7 דגמים יותר מאשר בשנה שעברה) שמציגים הנעה בחשמל שמגיעה ממקורות שונים בעיקר סוללות חדישות כמו הדור השני של סוללת “בלייד” של BYD אבל גם הנעה באמצעות מימן אם כי במינון זניח עדיין בתעשייה הסינית שמתרכזת רובה ככולה בסוללות, כאשר ברקע ניכרת הדעיכה הנמשכת של מנועי בעירה פנימית שנמצאים בעיקר במכוניות ביצועים וברכבי עבודה מסחריים, למרות שגם אלה כבר נוגעים בשוליים בתחום החשמלי.
הסתערות סינית גדולה ותגובה בינלאומית קטנה
תעשיית הרכב בסין אחראית לייצור של 30 מיליון כלי רכב מדי שנה. נסיעה ברחובות בייג’ינג בדרך לתערוכה בתנועה שוקקת ושקטה חשפה לעינינו מספר גדול של מותגים, דגמים וקטגוריות, בעיקר במיתוג מקומי. המותגים הבינלאומיים (שגם הם מיוצרים בסין) כללו ברובם את טסלה, ביואיק, פולקסוואגן, טויוטה, ניסאן והונדה כאשר מפעם לפעם הרגשנו כמוצאי שלל רב לזהות מכוניות של סיטרואן, יונדאי (בעיקר מוניות) פורד ואחרים.
אולמות התערוכה העמוסים לעייפה בדגמים ואירועי חשיפה בזה אחר זה בטווח של דקות בין דגם אחד לדגם אחר וההתרוצצות בין האולמות הדחוקים הרגישה נמרצת כמו אוגר שרץ בגלגל שלו במטרה להספיק ולראות כמה שיותר. יצוין כי היום בו ביקרנו בתערוכה היה מיועד לתקשורת אבל בסין יש מאות משפיענים על כל כלי תקשורת אחד ובנוסף אליהם הוזמנו ליום הזה גם כוכבי רשת סיניים שיצרו המולה סביבם ממאות המשפיענים ולעיתים אף נמנעו להתקרב למכוניות שהתמלאו בארבעה משפיענים עם מכשירי סלולר פתוחים בשידור חי לקהל העוקבים שלהם.
אבל עם כל הכבוד לכוכבי הרשת ולמשפיענים, וחרף הזמן הקצר שעמד לרשותנו, ניכר היה שהכוכבות האמתיות של התערוכה היו המכוניות של שאיומי, BYD, אקספנג, ג’אקו, טויוטה, MG, "האבל" עם דגמי פיק אפ, ניסאן, סמארט ו-GAC. לצד הדגמים החדשים של המותגים הנ”ל ובעיקר בהשראת המחשבה על מי מהם יגיע בסופו של דבר ארצה, למרות ששום דבר לא ברור ולא קשור בין התקינה והתוכניות של המכוניות בסין לאלה שמשווקות מעבר לים, ראינו דברים מעניינים גם בצ’רי עם טיגו 9 פלאג-אין ועם מותג היוקרה של צ’רי שנקרא "אקסיד" שהודיע חגיגית על כניסתו לאירופה ובימים אלה נערכות פגישות בין היצרן ליבואנים ישראליים לזכות בנתח הזה גם כן במטרה לנגוס במכירות של אקספנג, טסלה, ניאו ו-BYD.
התשובות של היצרניות הבינלאומיות לשוק המקומי היו מוגבלות למדי. ג’נרל מוטורס באה לראשונה לתערוכה ללא מכוניות עם מנועי בנזין והציגה את האקווינוקס החדש שנראה מרשים ועשוי להיות סיפור הצלחה גם כאן אם יגיע בעתיד. גם מאזדה הציגה את הדגם הבא שלה שעשוי לרשת את מאזדה 6 ונראה מהמם ביופיו. טויוטה הציגה שלוש מכוניות חדשות לשוק הסיני והמעניינת שבהם הייתה bZ3X ולצידה גם דגם עתידני של לקסוס. ביקור בזיקר חשף את המיניוואן החדש שלהם שנראה כמו רכב שנלקח מהעתיד. רבות מהמכוניות כללו מוטיבים של מופעי תאורה בשילוב אנימציה בחזית ומאחור שנראתה כמו גימיק משעשע שמיועד להעביר את הזמן בפקקי תנועה כשאפשר לראות סרטונים ודמויות משעשעות על המכוניות שלפניך ולצידך.
בין ההצהרות המשמעותיות של התערוכה ניתן למנות את הכניסה של "אקסיד" לאירופה, את רכישת מפעל המכוניות הראשון של צ’רי בספרד ואת בשורת הגידול של המותג הצעיר אומודה למיליון וחצי מכוניות עד 2030 כאשר ישראל היא אחד היעדים החשובים של היצרן שיגיע לכאן כבר בסוף 2024 עם דגמים בגרסאות פלאג-אין וחשמל וגם ההתרחבות של Jaecoo כמותג עצמאי יחד עם Omoda כשהוא מביא טכנולוגיה שנרכשה מלנד-רובר לנסיעה בשטח.
דגם הקונספט החדש של BYD נראה מרשים והפער בינו לבין דגם סדרתי כנראה קטן מאוד והמחיר שלו בסין עשוי להיות נתון מפתח משמעותי כרכב עממי, ומעניים יהיה לראות האם אותו דגם שנקרא OCEAN יגיע לאירופה ומה יהיה מחיר ההתאמה שלו לתקינה האירופאית. גם ג’ילי הציגה את הדגמים הבאים של סמארט שנחלה כאן הצלחה גדולה עם כניסתה לשוק שלנו והדגמים הבאים שנקראים 3 ו-5 צועדים באותו קו של עיצוב צעיר וחדשני שמדבר בעיקר לצעירים.
סוללות ושבבים
אם התעשייה המקומית נשענת במידה רבה על תעשיית הסוללות המקומית שמתפתחת בצעדי ענק, הרי שאחת הבשורות המשמעותיות של תערוכת בייג’ינג היא תחייתה של קטגוריית פלאג-אין עם מכוניות רבות שמציעות סוללות יותר גדולות עם טווחים שנושקים ל-100 ק”מ ועד 160 ק”מ בין הטעינות, כמו במקרה של דגם J8 שיגיע גם הוא ארצה, כשבבטנו סוללה של 34.5 קוט”ש, נתון שהיה בעבר סוללה ראשית של מכוניות חשמליות רבות. המכוניות הנמכרות ביותר בסין מציעות טווחי נסיעה דמיוניים של 1200 ק”מ, ולא מדובר בסוללות מטורפות אלא בדגמי פלאג אין עם סוללות גדולות ומנועי בנזין חסכוניים יחסית שמאפשרים נסיעות שכאלה שיכניסו אתכם לתחנת הדלק פעם בשבועיים לפחות ואולי אף יותר.
שיחה עם כמה מהמהנדסים של המציגים השונים בהיבט הספקי מנועים מטורפים שלא ממש משרתים את הרעיון של חיסכון באנרגיה גילתה לנו שגם הם לא ממש נצמדים בתפיסה לשיגעון ההספקים המטורפים האלה, אבל זאת הדרישה של הלקוחות ושל השוק והם נעתרים לה ולדעתם העניין ידעך במידה רבה ככל שיחלוף הזמן.
כניסת טכנולוגיית Ai וסורקי LiDar למספר הולך וגדל של מכוניות שראינו בתערוכה, העלה את השאלה לגבי מקור הטכנולוגיה, כלומר האם מדובר במערכות תוצרת הנדסה סינית או בתוכנות מיובאות ושבבים סופר חכמים שהומצאו עשרות אלפי קילומטרים משם בפאלו אלטו ארה”ב. את התשובה אפשר למצוא במכוניות של יצרניות הטכנולוגיה הסלולארית שאיומי והואווי שפיתחו טכנולוגיה ממוחשבת של מערכות הפעלה חכמות וחדישות וגם מערכות בטיחות חדישות שמשתמשות בטכנולוגיית Ai אבל השבבים של המערכת מגיעים מקוואלקום.
אז מה הסינים רוצים?
אם מישהו חשב כאן לרגע ששוק הרכב בישראל הוא המטרה העיקרית של תעשיית הרכב בסין, ואם מישהו מתרגם את השפע הסיני בכבישי ישראל לתופעה חולפת, אז מתוך הביקור בתערוכה ופגישות קצרות עם קולגות ונציגי יצרנים, מסתבר שהיחס אלינו מכובד ורציני אבל העיניים נשואות למקומות אחרים. ראשית גם הסינים עצמם אומרים כי לא תיתכן קיימות למספר כה גדול של יצרנים ורק הגדולים והחשובים יישרדו ולכן נפתח מרוץ להרחבת הייצור והגדלת מעגל השווקים אצל כולם.
ההצהרה של צ’רי על מיליון וחצי מכוניות של O&J עד 2030 וכניסת "אקסיד" לאירופה עם 44 שווקים בסה”כ היא הצהרת כוונות משמעותית כשבנוסף לכך אומרים בצ’רי כי המתחרים שלהם הם קיה. הם לא ציינו שום יצרן אחר פרט לקיה והמטרה הזאת אכן רצינית. לכל יצרן יש שם את היעדים שלו והמרוץ הטכנולוגי הגדול רק בתחילת דרכו.
מאז הביקור שלנו בתערוכת גואנז’ו בסין ב-2019 ועד היום חלפו 5 שנים, אבל בין הדגמים שראינו שם לבין מה שראינו ושמענו בבייג’ין יש הבדל של שמיים וארץ ובעוד שורות אלה נכתבות כבר נרקמים הדגמים והמיזמים הבאים שאותם נראה עם קפיצת מדרגה בשנגחאי 2025.
*** הצטרפו אל מאות החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp וקבלו את כל הידיעות, החדשות והמבחנים, היישר ממערכת "עולם הרכב" >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו ללחוץ על הפעמון ***