יונדאי חשפה את ה-Inster, ג'יפון מיני חשמלי המבוסס על הקספר הקוריאני מונע הבנזין שהוצג ב-2021. האינסטר עבר התאמות לעידן החשמלי, כשבעתיד הקרוב גם הקספר יקבל אופציה חשמלית. ואם תהיתם מדוע האינסטר לא נקרא "איוניק 1" למשל, בדיוק מאותה סיבה שהקונה החשמלית לא נקראה "איוניק 3", הם לא מבוססים על פלטפורמה חשמלית ייעודית, והסיבה שהוא אינו נקרא קספר EV היא כי בכל זאת ישנם כמה הבדלים בין השניים.
האינסטר ישווק בקוריאה כבר בקיץ הנוכחי ולאחר מכן יגיע גם לאירופה, עם צפי מחיר באזור ה-25 אלף יורו, בוא בעת שסיטרואן e-C3 החדשה נמכרת במחיר של כ-23.5 אלף יורו, כך שהתחרות ביבשת הישנה תהיינה מעניינת. מכלמוביל, יבואנית יונדאי בישראל, נמסר כי האינסטר צפוי להגיע ארצה ברבעון הראשון של 2025.
עיצוב ומידות
העיצוב החיצוני מבוסס כאמור על הקספר, אך בכל זאת ישנם כמה הבדלים. במקום החזית עם סבכת המעוינים ושני כונסי האוויר העגולים, ישנה כמובן סבכה אטומה עם פתח הטעינה, סמל יונדאי שטוח, פנסי איתות בסגנון מפוקסל, תאורת תאורת יום-לד עגולה בסגנון מעט שונה ושינה גם אופציה לתאורת לד מלאה. מגן הגחון המדומה נמוך ורחב יותר וישנם גם חישוקים בעיצוב ייחודי. את התאורה מאחור בסגנון משושה מחליפה כמובן תאורת הפיקסל כפי שפגשנו באיוניק 5, כשחלקו התחתון של הפגוש החליף את המגלש האחורי הצנוע בכזה המזכיר בעיצובו את מגן הגחון הקדמי. עוד נמצא כאן אופציה לצביעה דו-גונית, כשבעתיד תצטרף גרסה בשם "אינסטר קרוס", בעלת מראה קשוח יותר.
העיצוב החיצוני מזכיר במידה את סוזוקי איגניס, ובהשוואה אליו האינסטר ארוך ב-12.5 ס"מ (382.5 ס"מ), צר ב-8 ס"מ (161 ס"מ), נמוך ב-3 ס"מ (157.5 ס"מ), ובסיס הגלגלים ארוך ב-14.5 ס"מ (258 ס"מ). נפח תא המטען, ללא גלגל חליפי גדול ב-20 ליטר (280 ליטר).
אגב, בהשוואה לקספר, האינסטר ארוך ב-23 ס"מ, רחב ב-1.5 ס"מ, גובהו זהה, בסיס הגלגלים ארוך ב-18 ס"מ.
תא הנוסעים גם הוא מזכיר בעיצובו את הקספר, אך ניתן לזהות כמה גימורים שונים בשם הבידול, כמו למשל הטקסטורה שבדלתות, הגה בעיצוב עדכני, כשהקונסולה המרכזית נפרדת מידית ההילוכים הסטנדרטית ובהתאם לחשמליות אחרות של המותג עובדת אל מאחורי ההגה בצידו הימני.
האינסטר מנסה ליצור תחושה אוורירית למרות המידות הצנועות, כאשר גם הרצפה בשורה הראשונה שטוחה ומאפשרת "מעבר" בין אזור הנהג לנוסע, ואת הכיסאות ניתן להשכיב לגמרי ולקפל את מושב הנסע לפנים לטובת הובלת חפצים ארוכים, כמו כן תוצע כאופציה אפשרות לספסל קדמי מלא ואילו מאחור המושבים בפיצול 50/50 ונעים על מסילה.
מרבית הריפודים והדיפונים עשויים חומרים ממוחזרים ועל הגה נמצא גם כן את נקודות הפיקסל המוכרות, המשמשות כאינדיקציה לפעולות שונות ברכב, כגון התרעות שונות. נסכם כי אזור הדשבורד נראה מיושן ואינו מיישר קו עם תאי הנוסעים העדכניים של יונדאי, יתכן ובשם חיסכון בעלויות.
יחידת הנעה
האינסטר יציע שתי יחידות הנעה. גרסת הכניסה מצוידת במנוע בהספק של 97 כ"ס ונתון מומנט של 14.9 קג"מ, ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 11.7 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל-140 קמ"ש. לגרסה זו סוללה בקיבולת 42 קוט"ש המאפשרת טווח נסיעה של 300 ק"מ.
לגרסת ה-Long Range מנוע בהספק 115 כ"ס ונתון מומנט זהה, ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 10.6 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל-150 קמ"ש. לגרסה זו סוללת 49 קוט"ש המאפשרת טווח נסיעה נאה בהחלט ביחס לייעוד העירוני, העומד על 355 ק"מ בין טעינות. צריכת החשמל עומדת על 15.3 קוט"ש ל-100 ק"מ (עם חישוקי "15).
לאינסטר מטען פנימי 11 קילוואט וטעינה ביתית אורכת 4 שעות, ו-35 דקות נוספות בגרסת ה-Long Range. טעינה מהירה אפשרית בקצב של 120 קילוואט, כך שמ-10% ל-80% תמתינו 30 דקות (בשתי הגרסאות). כמו כן לרכב טכנולוגיית V2L המאפשרת אספקת חשמל למוצרים חיצוניים.
אבזור ובטיחות
למרות גודלו הקטן רשימת האבזור אינה מביישת גם ג'יפונים גדולים הרבה יותר. נמצא כאן לוח מחוונים ומסך מולטימדיה בגודל "10.25 כ"א, והאינסטר יציע גם מערכת ניווט ומשטח טעינה אלחוטי, אופציה למושבים קדמיים מחוממים והגה מחומם, מצלמות היקפיות, חיישני חנייה אחוריים וקדמיים, גג שמש, מפתח חכם (NFC), תאורת אווירה עם 64 צבעים וחישוקי "15 מפלדה או כאלה קלים עם אופציה לחישוקי "17.
בבטיחות נמצא את כל המערכות המקובלות וכן גם התרעת רכב בשטח מת ואופציה למערכת אקטיבית למניעת תאונה, התרעת תנועה חוצה מאחור כולל בלימת חירום והתרעת פתיחת דלת בזיהוי רכב חולף, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת זיהוי תמרורים עם סנכרון לבקרת השיוט, התרעת עייפות, מעבר אוטומטי לאורות גבוהים, התרעת תחילת תנועה של רכב מלפנים, התרעת שכחת ילדים במושב האחורי ובלימת חירום בנסיעה לאחור במהירות חניה.