אחרי שורה של תמונות ריגול ורכבים תחת הסוואה שנצפו ברחבי אירופה, ואפילו הדלפה של הרגע האחרון, סוף סוף מגיעה קיה לרגע החגיגי והאסטרטגי המשמעותי לתקופה זו, וחושפת בפעם הראשונה מוביל נוסעים חשמלי מלא לכל המשפחה, ה-EV9, שאת בכורתו העולמית יעשה בחודש הבא במסגרת תערוכת הרכב בניו יורק. יצרנית הרכב הדרום קוריאנית מחזקת את נבחרת הדגמים החשמליים המצומצמת שלה, כרגע, עם השקת רכב כביש שטח שאמור לתגבר אותה יחד עם ה-EV6 הקומפקטי, שיצא לדרך בשנה הקודמת והושק בישראל לפני כמה שבועות.
על אף שאין כרגע מידות רשמיות, אנו ניצבים בסך הכול בפני המכונית החשמלית השנייה של קיה שפותחה על הפלטפורמה החדשה של קבוצת יונדאי, e-GMP, עם אורך של כ-5 מטרים ובסיס גלגלים של שלושה מטרים; זהו רכב בעל נוכחות לא מבוטלת על הכביש, שהעיצוב החיצוני שלו מתהדר בנוסח רבוע ופרקטי וקרוב מאוד לדגם האב טיפוס שהוצג בלוס אנגל'ס לפני שנתיים. הוא משדר אישיות מקורית, ועם זאת מחובר מאוד לקווי המתאר של השפה העדכנית של המותג.
ה-EV9 מצויד בטכנולוגיה המתקדמת ביותר מבחינת קישוריות, בטיחות ונוחות, וכמובן שגולת הכותרת היא חלל פנים עם שלוש שורות מושבים בקונפיגורציה מודולארית. בחלל המחיה מערך מכשירים דיגיטלי משוכלל, שכן שני המסכים הראשיים הינם בגודל 12.3 אינץ' בחיבור אל צג נוסף בגודל 5 אינץ'. מסך המגע העיקרי הוא "מרכז העצבים" של תא הנוסעים, ומשמש "צינור" ראשי לכל התפעול והפונקציות השונות כפי שנהוג כיום בכל רכב מודרני וכולל תתי תפריטים לרוב הפקדים המסורתיים. מערכת המולטימדיה מאפשרת גישה לשירותים מקוונים דיגיטליים רביםף והיא תואמת לאנדרויד אוטו ואפל קאר פליי אלחוטי.
דגש ניתן גם לחוויית מולטימדיה משופרת, ולטובת העניין קיה התקינה מסך AVNT גדול המספק אודיו- וידאו, ניווט וערכים שונים של מחשב הדרך. מתחת למסך שורה של פקדים שבעזרתם ניתן לנהל פונקציות הקשורות למיזוג האוויר להפחתת היסח הדעת. פרט לכך, ה-EV9 נבחר להיות הדגם שחונך טכנולוגיית נהיגה אוטונומית בשם AutoMop. כמו כן, הוא יצויד בשירותי OTA ו-FOD כדי לקבל עדכונים ושיפורים להארכת חיי הרכב מרחוק שיחסכו ביקורים מיותרים במרכזי השירות. רשימת מערכות הסיוע לנהיגה, כפי שניתן היה לצפות, רחבה מאוד ומגוונת.
ה-e-GMP היא ארכיטקטורה המוקדשת למכוניות חשמליות. השימוש בפלטפורמה זו הוא חיוני להשגת בסיס גלגלים מרווח, וכך ניתן גם לצייד את הרצפה בשלוש שורות מושבים וחללי אחסון רבים ושימושיים; ה-EV9 ישווק בגרסאות שישה מושבים (2+2+2) ושבעה מושבים (2+3+2) עם אפשרות להיפוך השורה השניה נגד הכיוון, ובהמשך הדרך תהיה גם גרסת חמישה מושבים עם תא מטען עמוק וגדול למי שזקוק לתוספת אחסון על חשבון שורה נוספת.
מה שנעדר מהמפרט הוא דווקא הגרעין של המערכת; קיה לא נכנסה כרגע לפרטים על מערכת ההנעה וחבל, שכן מדובר באחד הנושאים הטעונים ביותר כשמדברים על מכונית חשמלית וכל מה שכרוך במרחקים וחרדות; למכונית הקונספט עליה ביססו את מוביל הנוסעים לעיל יש טווח של כמעט 500 קילומטרים עד 540, וטכנולוגיית טעינה מהירה במיוחד שתספק 100 קילומטרים לסוללה בפחות מעשר דקות, אז יש לנו לפחות אינדקציה חלקית לגבי רמת הציפיות ממנו. ברמת הביצוע, מדברים על 0-100 קמ"ש בסביבות 5 שניות בלבד. על פי דיווחים בכלי התקשורת בגרמניה, מסתמן כי ה-EV9 ישא מנועים שונים, הספקים מובחנים, וניתן היה לבחור בין דגמי הנעה אחורית לבין הנעה לכל הגלגלים.
הערכות מחיר נעות סביב ה-57-60 אלף דולר. מהיבואנית טלקאר נמסר ל'עולם הרכב' כי הדגם יגיע לארץ בחציון השני של 2023, ככל הנראה לקראת סוף השנה (רבעון אחרון).