sportFive1366470 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
קוגוט, חולם לנצח (ישראל פרמייר טק) (צילום: ספורט 5)
קוגוט, חולם לנצח (ישראל פרמייר טק)|צילום: ספורט 5

המעבר מהאקדמיה לקבוצה הבוגרת איננו פשוט, על אחת כמה וכמה שמדובר באופני כביש. נדב רייסברג ועודד קוגוט, צלחו את האתגר וקיבלו השנה חוזה מקצועני בישראל פרמייר טק שתשתתף גם העונה בכל המרוצים הכי יוקרתיים ונוצצים בעולם.

רייסברג לא רק נזרק למים הקרים, אלא כבר מסומן בקבוצה כמי שצפוי להשתתף בג'ירו ד'איטליה היוקרתי בעוד חודשיים על תקן דומסטיק, בעוד קוגוט המהיר והחזק הוא פוטנציאל גדול לנצח במירוצים ולשבור את תקרת הזכוכית של הענף בישראל.

רייסברג צפוי להשתתף במספר מרוצים גדולים כולל הקלאסיקות היוקרתיות - טור דה פלנדריה ופריז-רובה - באביב. ועוד לפני כן, הוא יעלה מחר על הכביש בסיינה לקלאסיקה היומית - סטראדה ביאנקי באיטליה. זה יהיה המבחן הראשון הגדול שלו ברמת הוורלד טור.

קוגוט כבר חווה בתחילת השנה מרוץ גדול, ואפילו סיים במקום העשירי באחד מהשלבים המהירים בטור של איחוד האמירויות, שהיה המתאבן לעונה הבכורה המרגשת והעמוסה שצפויה לו וכוללת מספר מרוצים קשוחים בבלגיה. בהמשך, השתתפות בוואלטה אספניה ואפילו במשחקים האולימפיים בפריז נמצאים תמיד בראש.

שניהם לא רק קפצו כיתה באותה שנה וקיבלו חוזה מקצועני ראשון, הם גם מכירים מגיל 11 עוד כשרכבו על אופני שטח כילדים. לא במקרה הם גם החברים הכי טובים. תפסנו את השניים לשיחה על עונת הביכורים שלהם.

יופיע בג'ירו, רייסברג (ישראל פרמייר טק) (צילום: ספורט 5)
יופיע בג'ירו, רייסברג (ישראל פרמייר טק)|צילום: ספורט 5

איך ההרגשה לרכב בקבוצה מקצוענית?
נדב: "כבר שהצטרפתי לקבוצת הפיתוח של ישראל סייקלינג אקדמי הייתי בשוק מכל הדברים שמסביב: הטיסות, המלונות והמעטפת של הקבוצה. החלטתי לעבוד הכי קשה שאני יכול כדי להגיע לקבוצה הבוגרת. זה סוג של הגשמת חלום. לאט לאט אני מתחיל לעכל את כל זה".

"בזמנו אבי, רוכב כביש בצעירותו, היה תמיד עוקץ אותי שאני צריך לעבור לכביש ואין לי מה לחפש בשטח. תמיד חשבתי שאוכל להיות רוכב כביש, חלמתי על זה ועכשיו זה קורה. כנראה אף פעם לא באמת התרגל לזה שאני רוכב עם כוכבים כאלה. לרכב עם כריס פרום זה שוק. ראיתי אותו בטלוויזיה ובעונה שעברה הוא אפילו עבד בשבילי בטור של רואנדה. זה בלתי נתפס".

עודד: "המעבר הוא בגדר הגשמת חלום. משהו שתמיד רציתי. התחלתי לרכב בגיל 6 ולאחר מכן היתה לי הפסקה קצרה לטובת טריאתלון. כשחזרתי לאופניים היה לי מאוד ברור שזה מה שאני רוצה לעשות והקבוצה הישראלית בדיוק קמה. ידעתי שאני רוצה להיות רוכב מקצועני. גם נדב וגם אני מרגישים שאנחנו ראויים להיות איפה שאנחנו נמצאים וחובת ההוכחה היא עלינו".

"כבר התחרתי עם ספרינטרים ברמה גבוהה במרוץ בבלגיה לפני שנה וזה נתן לי ביטחון. נכון זו פעם ראשונה שאני רוכב בוורלד טור, אבל חלק מהעבודה שלי כספרינטר היא להאמין שאני לא נופל מאף רוכב ולשם כך אני עושה הרבה הכנות מנטליות. המקום העשירי ב-UAE היה נחמד, אבל הרגשתי שאני יכול יותר".

איזה סוג רוכב אתה?
נדב: "מאז העליה לרכיבה מקצוענית, אני נחשב לדומסטיק - פועל על. אני מתמצה בעליות קצרות ובבריחות במרוצים שיש גבעות שאני יכול לעבור אותן יחסית מהר בגלל הספרינט שלי. העבודה שלי משתנה ממרוץ למרוץ. זה אומר שלפעמים אצטרך למשוך רוכבים מובילים שלנו לפני עליה, לרדת לרכב ולעזור במים או אוכל.  נכון זו עבודה שלא תמיד מצטלמת יפה בטלוויזיה, אבל עצם זה שעליתי לקבוצה הבוגרת ואני מקבל הערכה, זה שווה את הכל בעיניי. אני חושב שאני מוכן פיזית ומנטלית לרכב במרוצים הגדולים".

עודד: "אני ספרינטר טהור שזה בעצם להיות בקצה הכי רחוק מהמטפסים הבכירים. אני טוב במרוצים מישוריים ופינישים מאוד מהירים עם מהירויות שמגיעות ל-70 קמ"ש. אני רוכב הרבה יותר פיזי ממישהו שמצטיין בעליות, ולכן הרבה יותר קשה לי לעבור עליות מאשר רוכבים ששוקלים 15-20 קילו פחות. ברור לי שלהשתתף בגרנד טור, מצריך ממני יכולת לעבור ימים קשים של טיפוסים ולעמוד בקצב הנדרש".

"במרוצים מסויימים התפקיד שלי הוא לעבוד בשביל הספרינטר הבכיר, אם זה לחסום לו את הרוח ולהביא אותו לספרינט במטרים האחרונים, ואם זה בעזרה של ירידה לקחת דברים מהרכב, הכל בהתאם לדרישות הצוות המקצועי".

איפה אתה צריך להשתפר?
נדב:
"ואני חושב שיש לי הרבה איפה להשתפר אם זה בטקטיקה של הרכיבה למשל. בנוסף אני חושב שאני רק בתחילת הדרך מבחינת מה שהגוף שלי יכול לתת. אני מצפה מעצמי לשיפור ענק משנה לשנה".

עודד: "כספרינטר אני מבין שאני צריך לשכלל ולהגיע למהירויות יותר גבוהות כדי לנצח. במקביל אני צריך לעבוד על החולשה שלי שזה לעבור עליות ולהיות מסוגל להגיע לספרינט כשאני יותר טרי ברגליים. כמובן שאפשר להשתמש תמיד גם בצד המנטלי".

מה הציפיות שלך מהעונה הקרובה?
נדב: "המטרה שלי העונה היא ללמוד מהרוכבים הכי גדולים בעולם, בעלי כמות בלתי סבירה של ידע וניסיון. אני רוצה להשתפשף במרוצים הקשים כדי להתקדם ולהשתפר עם הזמן. ברור שהמטרה שלי היא לעשות גרנד טור ואני מקווה באמת שאבחר לג'ירו. אני בתחילת הקריירה וכרגע מוגדר כדומסטיק, אבל אני מאמין שיום אחד אוכל לעבוד גם בשביל עצמי ולנצח במרוצים. כמובן שאני רוצה להגיע גם למשחקים האולימפיים בפריז, זה מסלול שנוח לי. אגיע הכי מוכן שיש לקראת הקיץ ויהיה מה שיהיה. החלום הוא לנצח שלב בגרנד טור".

עודד: "בחלק מהמרוצים אעבוד עבור הספרינטר המוביל שלנו. אני מצפה מעצמי לנצח בכמה שיותר מרוצים בהם אקבל הזדמנות ואני יודע שאני צריך להיות מוכן לזה. זו העבודה של ספרינטר. בנוסף, ארצה להשתתף באולימפיאדה כי זה מסלול שיכול להתאים לי ואנסה להוכיח שמקומי שם. כמובן שאחת המטרות היא להשתתף בגרנד טור ולהתחרות ברמות הגבוהות ביותר בוואלטה, אם יבחרו בי. החלום הגדול? לנצח שלב של בטור דה פראנס".