כנס קנשיקי ("תובנה" ביפנית) של קונצרן טויוטה נערך לפני כשבוע בבירת בלגיה, בריסל וכמדי שנה מציגה שם היצרנית היפנית את התוכניות שלה לעתיד הקרוב. לא מדובר בכנס "משעמם" בו מועברות מצגות ארוכות עם תוכניות אסטרטגיות ארוכות שנים, אלא בהצגת מוצרים ודגמים אשר יגיעו לייצור בתוך שנים ספורות. כך למשל בכנס שנערך ב-2022 הציגה טויוטה את הקונספט ל-C-HR שהגיע לאחרונה לישראל, ניתנה לעיתונאים הזדמנות לפגוש מקרוב את הדור החדש של הפריוס עוד טרם השקת הנהיגה הרשמית ובחדרי חדרים הוצג דגם חימר מוגמר של לקסוס LBX שנחשף רשמית כחצי שנה מאוחר יותר.
"ניידות לכולם"
השנה התמקדה טויוטה בקו הדגמים החשמלי שלה וכותרת הכנס הייתה Mobility For All ובדגש על מתן אפשרויות ניידות, תחבורה וקו דגמים שיתאים לכל צורך, אישי או חברתי. כך למשל ה"היילקס Champ שהוצג לאחרונה בתערוכת טוקיו, על-בסיס פלטפורמת ה-IMV 0 המאפשרת מגוון התאמות אישיות, פתרונות ניידות לאנשים בעלי מוגבלות, סוגי הנעות שונות ודגמים שגרתיים לצד כאלו קיצוניים יותר.
בשנה שעברה הדגש בכנס היה על צמצום פליטת המזהמים וחשיבותה של ההנעה ההיברידית. בטויוטה ציינו כי קו הדגמים המחושמל שלהם תפס נתח מכירות של 66% ב-2022, עלה ל-71% ב-2023 והם צופים עליה של 4% נוספים ב-2024. בהתאם לכך הם יעמדו ביעד של פליטת מזהמים ניטרלית עד 2050 בעולם ועד 2040 באירופה. גם גרף המכירות האיר פנים, ואת 2023 הם סיימו עם 1.17 מיליון רכבים באירופה, עליה של 100 אלף רכבים.
לצד ההתמקדות בחשמל טויוטה לא זנחה שני ערכים חשובים בהם היא מאמינה. האחד, הנעת מימן (תא-דלק) עם ההיילקס H2 קונספט שממשיך בתהליכי הפיתוח והשני הוא עולם הספורט בו טויוטה עושה חיל עם היאריס WRC ובמרוץ 24 השעות של לה-מאן עם 5 ניצחונות רצופים (2018-2022) ברכב מרוץ היברידי. ב-2023 היא הסתפקה במקום השני, בזמן שפרארי מחזירה לעצמה את התואר אחרי 58 שנים.
קו שלם של דגמים חשמליים עד 2026
טויוטה, למרות התדמית השמרנית, החלה ב-2017 תהליך שינוי משמעותי עם אותו משפט ידוע של אקיו טויודה – No more boring cars, ומיד לאחריו הוצג ה-C-HR בדור הראשון שבהחלט לא נראה אז כמו עוד טויוטה. הפעם הציגה היצרנית קו דגמים חשמלי חדש ומעוצב, שיצטרף אל ה-bZ4X של טויוטה יחד עם הגרסאות החשמליות של המסחרית הקטנה סיטי, הפרואייס והפרואייס מקס, לצד ה-UX וה-RZ של לקסוס שיגיע בעתיד גם בגרסה מוזלת עם הנעה קדמית.
הדגם הקטן ביותר שהוצג בכנס היה ה-Urban SUV concept, רכב פנאי קטן שיציע 2 סוגי סוללה עם טווחים שונים כדי לנסות להתברג כמכונית חשמלית זולה יחסית. ה"אורבן SUV קונספט" עתיד להגיע לייצור במחצית השנייה של 2024.
בתחום הקומפקטי הוצג ה-FT-3e, רכב פנאי קומפקטי ומעוצב שהציג כמה פיצ'רים חביבים כמו למשל צג מצב סוללה בקצה הדלתות הקדמיות ובזו שליד הנהג גם תצוגת הטמפרטורה הפנימית של הרכב. בדומה לתצוגה המופיעה במסך המרכזי בדגמי טסלה, אך הפעם היא חוסכת את הגנבת המבט פנימה.
דגם שלישי של טויוטה עולה קטגוריה אחת מעלה, ה-Sport Crossover Concept ומשמו ברור כי הוא משלב בין עולמות הפנאי לעיצוב ספורטיבי. הוא אינו גבוה כמו שני האחרים והעיצוב בסגנון "קופה 4 דלתות", מעיין משפחתית פאסטבק מוגבהת.
לקסוס הציגה את ה-LF-ZC, מכונית מנהלים מרשימה וטכנולוגית מאוד. בעלת תא נוסעים עתידני ממש עם הגה "יוק" ובמקום בו בדרך כלל נמצא את מנופי המגבים והאורות, ממוקמים שני מסכים הנראים כטלפון ומגיבים למחוות יד. דלתות הרכב נפתחות ללא מגע, על-ידי העברת היד בסמוך אליהן, הדלת תקפוץ החוצה.
ה-LF-ZC זה תבוסס על פלטפורמה חשמלית חדשה, בטכנולוגיית ייצור בשם "גיגה-קאסטינג" (חלקי שלדה המיוצרים ביציקת ענק במקום מספר רב של חלקים נפרדים), שהינה קלה יותר ב-10%-20% ויחד עם דור חדש של סוללה היא תגיע לטווח נסיעה של 800 ק"מ ויכולת טעינה מהירה של 10%-80% ב-20 דקות בלבד. בלקסוס מצפים גם להוזלה בעלויות, אך לא ידעו לציין בכמה והאם יצליחו להגיע להזולה הרצויה. בדגם זה מציינים אנשי המותג כי יוטמעו הטכנולוגיות האחרונות של המותג כמו למשל קישוריות מלאה ויכולות התאמה אישית מבוססת Ai, או כפי שאמרו המציגים – "הרכב גם יכול להריח".
נטולות זיהום אבל ספורטיביות
טויוטה היא אחת מנותנות החסות לאולימפיאדת פריז 2024 ולמשחקים הפאראלימפיים. עבור המשחקים היא פיתחה קרונית גולף חשמלית, המיועדת להסעת הספורטאים בין הנקודות השונות, תוך שהיא מותאמת גם להובלת ספורטאים בעלי מוגבלויות ובכיסא גלגלים בזכות מרכב מוארך ורמפה נשלפת. בנוסף, טויוטה תסייע להסב אוטובוסים מונעי דיזל להנעות מימן ותתרום צי רכבים היברידיים לטובת המשחקים האולימפיים, בכך היא תצמצם את פליטת המזהמים מרכבים ב-50% לעומת האולימפיאדה הקודמת.
עוד ספורטיבית שמתאימה את עצמה לעידן הירוק, היא הסופרה e-Fuel. זוהי סופרה שתוכננה לעבוד עם דלק סינטטי, כך שאינה פולטת לסביבה מזהמים. גם פורשה מפתחת טכנולוגיה דומה במטרה לשמר את הצלילים והתחושות. בטויוטה לא עצרו בסופרה ומבטיחים שגם שאר הדגמים הספורטיביים יעברו התאמה לדלק סינטטי וביניהם ה-GT 86.
בטויוטה עמלים גם על גרסאות מימן ל-WRC ולדקאר. כפי שכבר הציגה בעבר את דגמי הניסוי יאריס GR H2 והקורולה GR H2, ובקרוב ישלחו לדקאר את ה-HySe, עליו דיווחנו בעבר - באגי מונע תא-דלק שפותח בשיתוף סוזוקי, הונדה, ימאהה וקוואסאקי. בכנס קנשיקי ציינו טויוטה כי המטרה היא לבדוק האם בעתיד גם ההיילקס דקאר, שזכה כבר ב-3 מרוצים (2019, 2022-2023), יעבור להנעת מימן. בטויוטה לא מסתפקים במרוצי הראלי ומתכוונים לשלוח בעתיד אל הלה-מאן את ה-GR H2 הייעודית.
את גולת הכותרת של הכנס, המכונית שמשכה את מירב המבטים וגררה אחריה תורים ארוכים לצילומים, תפסה ה-GR FT-Se המרהיבה. מכונית ספורט חשמלית לגמרי, המבוססת גם היא על טכנולוגיית הייצור "גיגה-קאסט" בדומה ל-LF-ZC ואף חולקת עימה את סביבת ההגה העתידנית, נהנית ממרכז כובד נמוך מאוד, שכן המכונית עצמה נמוכה והסוללה שוכנת ממש בתחתית המרכב. גם לה הגה "יוק" Steer by wire שעבר כיול לנהיגה ספורטיבית כמו גם יכולת להתאמה אישית לצלילים שונים המדמים מנועי בעירה פנימית. עוד פיצ'ר הוא כונסי אוויר אקטיביים, לא אלו שבחזית אלא דווקא אלו הצידיים שנפתחים בהתאם לצורך ומסייעים לשמור על אווירודינמיות אופטימלית. ולסיום, נציגי היבואנית המקומית מסרו כי כאשר הרכב יגיע לייצור הוא יגיע בהמשך גם לישראל. אנחנו כבר מתרגשים.
תחרות רכב השנה 2023 יצאה אל הדרך: על הזוכה בתחרות נכריז במסגרת משדר חגיגי שיערך ב-28.12.23 בערוץ 5+ ואתם יכולים להצביע ולהשפיע ובין המשתתפים יוגרלו שוברים בסך 500 ש"ח. ההצבעה תיסגר ב-26.12, הזדרזו להצביע - כנסו לאיזור הבחירה >>>
*** בתחרות מכונית השנה 2023 מתמודדות מכוניות חדשות או דור חדש (למעט החרגות) לדגמים שהושקו בישראל באופן רשמי בין החודשים דצמבר 2022 לדצמבר 2023 ***