קווי הייצור של חברת פורד במפעל הגרמני בקלן, גרמניה, פלטו במהלך סוף השבוע את היחידות האחרונות של פורד פיאסטה 2023. בכך נחתמת דרכה של אחת המכוניות המשפיעות ביותר על תעשיית הרכב ועל תרבות הצריכה בעשורים האחרונים.
הפיאסטה, שהפכה לסמל ההצלחה הכלכלית של פורד בשנות ה-80 וה-90 באירופה, ובמשך תקופה ארוכה הייתה הנמכרת ביותר מסוגה, יוצאת לגמלאות אחרי 47 שנים. הפיאסטה נגנזת כדי לפנות מקום לאסטרטגיה החשמלית של החברה, שהסנונית הראשונה שלה הוצגה לא מזמן בדמות פורד אקספלורר החשמלי שפותח על בסיס רצפת ה-MEB של קונצרן פולקסווגן (במסגרת שיתוף הפעולה בין הצדדים).
הפיאסטה הראשונה יוצרה ב-1976 על פני שמונה דורות. מאז ועד היום, נבנו יותר מ-20 מיליון יחידות ברחבי העולם, כמחציתן בגרמניה, תחילה במפעל סאארלואי (המפעל קרוב כעת להימכר למשקיע בינלאומי, אולי סיני) ולאחר מכן הועתק הייצור לקלן. כעת בדור השמיני שלה מכירות פיאסטה עדיין גבוהות, אם כי בשנים האחרונות היא נפלה קורבן להחלטות שיווקיות; החברה האמריקאית החליטה להיפרד מהדגם כדי להתמקד בפלחי שוק רווחים, גם בקרב האירופאים, עם הגדלה של מצבת הקרוסאוברים ורכבי כביש שטח למיניהם.
גורם מכריע נוסף הוא ההחלטה לרכז את מרבית המאמצים ברכבים חשמליים כאמור, במיוחד בקבוצת ה-SUV כאשר דגמים נוספים מונעי חשמל יפותחו בעתיד על רצפת הקונצרן הגרמני. כך או כך, דבר אחד די בטוח: הפיאסטה תיכנס לספרי ההסטוריה של פורד ולא תסתפק בהערות שוליים. לא במקרה, שתי המכוניות האחרונות שתצאנה השבוע מקלן לא תשלחנה למרכזי המכירות: אחת תיכנס לאוסף ההיסטורי השוכן במפעל הגרמני, ואילו השנייה תישלח למוזיאון השימור של חברת פורד בדגנהאם, בבריטניה. היי שלום פיאסטה. נעמת לנו מאוד (בחלק גדול מהזמן).