גרסת ביצועים חשמלית שאינה תוצר של רכבי סדאן/קומפקט במחירים מופרזים כמעט ואינה קיימת. אם ניקח לדוגמא את יונדאי, כבר הגענו להבנה שהן האיוניק 5N וכן האיוניק 6N העתידית הן אמנם מכוניות חזקות ומאומנות היטב על ידי הצוותים הבינלאומיים, אך תהיינה יקרות מאוד. אם פעם, רכב ספורטיבי, קונבציונלי היה רק "למשוגעים לדבר" אבל נגיש כלכלית, אז היום כדי לחוות הנאה וריגושים מאחורי ההגה ברכב חשמלי צריך להיות עם כיסים מאוד עמוקים.
ישנם מותגים שממש הכריזו, או מפלרטטים עם כוונתם לייצר רכבי ספורט חשמליים שלא ישאירו לנו בור בארנק - אבל אין לנו מושג מה טיבם, כמו למשל MG, ויש מותגים כמו קופרה שמנסים להנדס גרסת ביניים בדמות קופרה בורן על בסיס המיתוג הצעיר של סיאט כדי לפצות על חסרונות בצד הדינמי. אולם יונדאי, שאת חטיבת הביצועים שלה הקים בכיר חטיבת M לשעבר, אלברט בירמן, עשויה להתגלות כמי שאולי תפצח את הנוסחה. והדרך לשם, עשויה להיסלל באמצעות ה-KONA החדש.
מצד אחד, בירמן טען עם חשיפת הדור השני כי הארכיטקטורה אמנם טובה מאוד (על בסיס 400 וולט) אך מנגד, אינה עומדת בסטנדרטיים של רכבי ה-N הממוקדים. הפתרון של ה-KONA N צריך - אם להבין מדבריו, לתת מענה בכמה מישורים: עלות, שימושיות ויכולת מושחזת עם פשרות מסוימות לרמה היומיומית (נוחות למשל). הדגם החשמלי, הבסיסי כבר מורכב בימים אלו בצ'כיה, ודגם הביצועים ככל הנראה "נדון".
מה שמסתמן, לפי תאוריות באירופה, הוא ש-KONA N, לא יהיה דגם N טורף כבישים מכויל בצורה חד ממדית, אלא גרסה ספורטיבית למחצה, מובחנת גם קוסמטית עם חבילת N-ליין מורחבת. דגם זה יתבסס על שני מנועים חשמליים, הנעה כפולה ויאיץ ל-100 קמ"ש בפחות מ-5 שניות. המחיר, צריך להיות נמוך משמעותית, אולי מחצית מ-IONIQ N שבארה"ב יעלה קרוב ל-90-100 אלף דולר.
בארץ נשברים שיאים
בפראפרזה על האמירות של כתב חדשות ערוץ 2 יגאל מוסקו, "את המספרים האלו, גם השועלים הוותיקים של כלמוביל מתקשים לזכור". יבואנית רכבי יונדאי מדווחת כי בשבוע הראשון לשיווק דגם ה-KONA החדש בוצעו 1000 הזמנות.
מפילוח הנתונים, מסתבר שהקהל הישראלי מתרחק מבנזין מסורתי ומעדיף את ה-KONA שלו היברידי: 80% מצבר ההזמנות היה לדגם זה, עם מחיר התחלתי של 162 אלף שקל נזכיר. כ-60% מההזמנות הוצמדו לחבילות open sky וחבילת סופרים, וכן נמסר כי בוצעו עשרות הזמנות לחבילת ה-N ליין.
ביונדאי ישראל, מעריכים כי ה-KONA החדש יהיה הדגם הנמכר ביותר בארץ בשנה הקרובה עם 13 אלף יחידות, בהתאם לזמינות האספקה מהיצרן. בהקשר זה, נציין כי בעבר הרחוק היו שני מקרים דומים שרכבי יונדאי ייצרו כל כך הרבה עניין; דגם הטוסון שהושק בשנת 2015 עם מנוע ה-1.6 ל' טורבו, וכן דגם הטוסון הנוכחי משנת 2021, שבין אפריל-דצמבר נערמו הזמנותיו ל-4,300 נהגים.
הקונה החשמלי, כפי שפרסמנו יגיע לארץ ברבעון הראשון של שנת 2024. בהערת שוליים, נציין כי בכלמוביל נעשים מאמצים גדולים לייבא כמות מסוימת של הדגם החשמלי לפני סוף השנה, טרם התייקרות מס הקניה (מ-20 ל-35%) שצפוי בינואר.