סיאט תקצה שלושה מיליארד יורו בהסבת המפעל המרכזי שלה במרטורל ליד ברצלונה לייצור מכוניות חשמליות קטנות. המותג הספרדי של קונצרן פולקסווגן פרסם את ההודעה במסגרת 30 שנה להקמתו, ולפי ההודעה - משנת 2025 אמורות לעלות לייצור במרטורל מכוניות חשמליות קטנות מקבוצת פולקסווגן. המכוניות החשמליות הקטנות של המותגים פולקסווגן וקופרה שתיהן תצאנה משערי המפעל המרכזי, וכנראה בהמשך תיוצר כנראה גם סקודה חשמלית מקבוצה B.
מפעל Martorell מעסיק כיום כ-12,000 עובדים במפעל, המשתרע על שטח בגודל של 400 מגרשי כדורגל. האתר נפתח ב-1993, מאז יוצרו בו 12 מיליון מכוניות. מרבית היחידות אגב מסדרת סיאט איביזה, משפחת ליאון וסיאט קורדובה.
לדברי החברה, הדגם שמיוצר בכמות הגדולה ביותר, כרגע במפעל הוא הקופרה פורמנטור, שזמין גם כהיברידת פלאג-אין באירופה. "המטרה שלנו היא לייצר רכבים חשמליים מתוצרת ספרד משנת 2025 וכחלק מהשינוי הזה, Martorell תייצר גם את Cupra UrbanRebel", אמר וויין גריפית'ס, מנכ"ל סיאט וקופרה. "עם הפרויקט הזה, החשוב ביותר עבור החברה שלנו בשנים הקרובות, מתחיל עידן חדש עבור העובדים שלנו והמפעל".
על פי פרסומים בגרמניה, עולה כי העובדה שקבוצת פולקסווגן הופכת את ספרד למרכז ייצור המכוניות החשמליות הקטנות, נובעת בעיקר מעלויות השכר הנמוכות בהשוואה לגרמניה. בנוסף, ישנו מימון ציבורי ממדינת ספרד, שאושר בסוף 2022. על פי הדיווחים, פולקסווגן יזרימו עשרה מיליארד יורו עבור הפרויקט כולו, חלק מכך תרומת מספר שותפים כמו ספקי חלפים וחברות שמגיעות מתוך מגזר האנרגיה.
מפעלי הרכב הקיימים של קונצרן פולקסווגן בפמפלונה ובמרטורל שליד ברצלונה יוסבו מייצור מנועי בעירה לייצור הנעה חשמלית במסגרת האסטרטגיה שפורסמה. בנוסף, פולקסווגן רוצה לבנות מפעל חדש לייצור תאי סוללה ליד ולנסיה כדי שתהיה לה שליטה טובה יותר על העלויות וההפצה של המכוניות החשמליות. הסוללות, אמורות להיות זולות משמעותית הודות לתרכובת כימית חדשה. אבל ימים יגידו כמה מכך יתורגם להפחתה ממחיר הרכב עצמו.