בין מקצועות התחבורה, התובלה והנהיגה בישראל, אין ספק שלהיות נהג טרקטור טומן בחובו לא מעט סיכונים ואחריות. ואולם, האם מדובר במקצוע טכני שיש בצידו גם שכר ראוי, הטבות ותנאים (כמו רכב מהמעסיק) שמגיעים אחרי כמה שנים של השקעה?
על פי נתוני חברת עוקץ מערכות, שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם, השכר הממוצע המשולם לטרקטוריסט בתחילת דרכו, אינו גבוה ועומד על כ-8-10 אלף שקלים ברוטו. "השכר ההתחלתי נמוך, שכן מדובר על עבודה שמצריכה ניסיון ושליטה בכלים כבדים", מציין דני דותן, מנכ"ל חברת תשתיות שמעסיק עשרות טרקטוריסטים. לדבריו כדאי להתמיד, שכן כעבור כשלוש שנים, מזנק השכר ב-3,000 שקלים בממוצע. "על פי בדיקה שערכנו בקרב 365 מפעילי טרקטור, השכר הממוצע מזנק ל-10,250 שקלים נטו, כעבור 5-7 שנות ניסיון", מציין חיים מולכו, מנכ"ל עוקץ מערכות. לדבריו, ישנם גם לא מעט טרקטוריסטים שמקבלים כעבור מספר שנות וותק תנאים נלווים כדוגמת הפרשה פנסיונית מעבר למינימום הנדרש בחוק, תשלום ימי מחלה מהיום הראשון כמו גם רכב צמוד.
ומה בנוגע להיקף ביקוש העובדים בתחום? על פי סקירת לוחות הדרושים, במהלך שנת 2022 חלה עליה בשיעור של 49% במספר המשרות שפורסמו - וקבלני התשתיות, בהחלט משוועים לידיים עובדות: "לאור הגידול בהיקף העבודות, ובכלל זה פרויקטים לאומיים שנסללים בשנים האחרונות, יש בהחלט ביקוש שהולך וגובר, אבל אנחנו לא מצליחים לאייש את המשרות", אומר אברהם בן אבו, סמנכ"ל חברת תשתיות. לדבריו "מדובר גם על מאות פרויקטים של בנייה רוויה וגם צמודת קרקע. מי שהוא בעל קואורדינציה טובה ומשמעת עצמית מוזמן להשתלב בתחום, כל שכן שצו ההרחבה חל והם יכולים ליהנות מכך". הצו עליו מדבר בן אבו, הוא צו ההרחבה בתחום הבניין, שחל על מפעילי הטרקטורים, ממש כפי שחל על עובדי הבניין, במסגרתו, בין היתר, המועסקים זכאים להפרשה פנסיונית החל למן היום הראשון לעבודתם, כמו גם שהוותק נצבר בין מעסיקים שונים.
אולם לצד המציאות 'הוורודה' יחסית שמשרטטים הדוברים עימם שוחחנו, החיים כמפעיל מכונה או טרקטוריסט, מורכבים יותר, וכוללים לא מעט סיכונים. נתחיל, באחריות העצומה שיש להם בעת החפירה והאפשרות שבהחלט קיימת לפגוע בתשתיות יקרות. כל ביצוע עבודת תשתית חודרת קרקע, מצריכה טרום יציאתה לדרך, ביצוע של סקר קרקע, לצורך איתור תשתיות תת קרקעיות. לשם כך, נעשה שימוש, בין היתר, במכ"מ חודר קרקע ( (ground penetrating radar לאיתור תשתיות אל מתכתיות. הוא שולח אות אלקטרומגנטי ובאמצעות ניתוח התדר שחוזר ניתן לזהות הימצאות של תשתיות שאינן מוליכות.
[חרף חובה זו, מידי שנה, מתרחשות אינספור תאונות, במסגרתן ניזוקו התשתיות, מה שמסב נזק שנאמד במאות מיליוני שקלים. "בחלק מהמקרים, מדובר על מיפוי רשלני שהטעה את הטרקטוריסט, או על עבודה תחת תנאי לחץ כבדים, שגרמו לו לשגות ולפגוע בתשתית", מציינים בחברת רזניק מערכות תשתית. "ישנם גם לא מעט מקרים בהם כלל לא נעשה מיפוי, מה שחושף את החברה המבצעת, וגם את מפעיל הכלי, לכדי סנקציות משפטיות, כל שכן אם מדובר על עצמאי".
הסיכון האמור, משתקף היטב גם בפוסט שהועלה לאחרונה בקבוצת נהגי טרקטורים, במסגרתו נשאלו החברים: "האם כדאי להיות טרקטוריסט בישראל". התשובה, בהרבה מהמקרים, נוסחה באופן דומה: "מדובר בעבודה מעל קווי מים וחשמל חיים! וכל טעות שלך תעלה המון כסף שאולי אין לך, לכן אם אין לך ניסיון – לך תעבוד שכיר ותתגלח על כיס של אחרים", כתב אחד מהמגיבים". מגיב נוסף ציין כי "זו עבודה קשה ומאוד מסוכנת; אתה חייב יד עדינה, כי אחרת, בקלות אתה פוגע באיזה כבל ונהיה ברדק שלם".
לצד סיכון לחשיפה משפטית, מתמודד טרקטוריסט, גם עם סיכון ממשי לחייו ולשלומו: על פי נתוני עמותת אור ירוק, במהלך חלון ינואר – אוקטובר 2022, נפגעו באורח קשה לא פחות מ-43 מפעילי מכונות, רובם, במסגרת תאונות עצמיות. בנוסף, מפעיל אחד מצא את מותו ו-66 נוספים הובהלו לבתי חולים, עם פציעות בדרגות חומרה שונות. גם חזי שוורצמן, ראש מינהל הבטיחות בזרוע העבודה, מציין בשיחה עם עולם הרכב של ערוץ הספורט כי במהלך השנה הבאה, יינתן בין היתר דגש אכיפתי על שמירת סביבת עבודה בטוחה באתרי הבניה והתשתית, ובין היתר, בכל הנוגע לאופן ובטיחות הפעלת כלי צמ"ה ובכלל זה טרקטורים.
עו״ד יניב יעקב מנכ״ל עמותת אור ירוק: ״תאונות בשטח של כלי רכב כבדים כמו טרקטורים עלולות להיות קשות בשל היעדר הגנה על הנהג. ברכב הפרטי יש לנו חגורות בטיחות, כריות אוויר ועוד מערכות בטיחות מתקדמות, ואילו בטרקטור הנהג למעשה חשוף לפגיעה בעת התהפכות או תאונה. העבודה עם הטרקטור, בשטח הררי או לא יציב מגבירה את הסיכון לאיבוד שליטה והתהפכות. במקרה כזה הנהג עלול להיזרק מהטרקטור, להיפגע ואף במקרים רבים להילכד תחתיו. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להגביר את ההסברה והמודעות בקרב נהגי כלי הרכב הכבדים ובעיקר נהגי הטרקטורים שעובדים יום יום בשטח. ככל שנגביר את המודעות לנהיגה נכונה בתנאי שטח משתנים וקשים, נוכל לצמצם את מספר תאונות הדרכים המתרחשות בשטח הפתוח ולהציל חיי אדם״.