עם הטונאלה, ה-SUV הקומפקטי הראשון בתולדות החברה האיטלקית, והסנונית הראשונה שתעודכן עם הנעה חשמלית מלאה בעתיד הלא רחוק, אלפא רומיאו מקווה לקלוע לשטח הכלכלי הרווחי ביותר, וזאת כדי לחזק את היסודות המעט רופפים שלה. למרות שבשנים 2016-2017 חוותה צמיחה באירופה בשיעור של 14 ו-23% בהתאמה על רקע השקת סטלביו, הרי שמשנת 2018 ועד 2021 חלה ירידה בהכנסותיה, כאשר אשתקד דיווחה על צלילה של 23% עם נתח שוק מזערי של 0.2 אחוזים בלבד.
הטונאלה הוא הדגם האסטרטגי המוביל של אלפא רומיאו ליד הסטלביו. ולכן משיקולים מובנים, ובעיקר מתוך טקטיקה זהירה שלוקחת בחשבון צרכים וביקושים, חסר בהיצע המנועים שלו דגם ספורטיבי מושחז שפוטנציאל ההכנסות ממנו מצומצם ולא משמעותי. אבל האם אלפא רומיאו מרגישה את רוחות השינוי עם הטונאלה, ובכל זאת שוקלת גרסת תלתן ירוק דינמית ומהנה? לפחות באיטליה, סוברים שהתכנית הזו נמצאת על שולחן הדיונים.
בכלי התקשורת ברומא מעריכים שבאלפא רומיאו עשויים להשיק אותו במקביל לחגיגות ה-100 לסדרת ה-'תלתן ירוק' (Quadrifoglio verde) שהוצגה ב-1923 על מכונית מספר 13, ה-RL של אוגו סיבוצ'י במסגרת מירוץ ה-טארגה פלוריו בה זכה בסופו של דבר, שהייתה הראשונה שעליה התנוסס העלה ומאז הפכה לסימן המזוהה ביותר עם רכבי הביצועים של המותג, כלומר משהו שישתווה באיכותו, לפחות לתכונות של הג'וליה והסטלביו תלתן ירוק.
פורומים שונים של חובבי אלפא רומיאו מביעים ספק גדול אם יש אמת מאחורי הדיווחים, בין היתר משום שהרגולציה הולכת בדיוק בכוון הנגדי לכלי רכב ספורטביים עם מנועים בשרניים ונוהמים וגדולים בנפחם, מוטיב שהיה חלק בלתי ניתן לניתוק מהחוויה האלפא-רומיאות מאז ומעולם, וכן משום שהחברה מרוכזת סביב יצירת קרקע מרופדת כדי להמשיך לעידן החשמלי המבוסס על גרסאות פלאג-אין נוספות ומנועים קומפקטיים.
אז מה בכל זה בקנה? הדגם החזק ביותר של הטונאלה (באירופה, לא בישראל שהתפשרה בינתיים על 130-160 כ"ס), כיום חמוש במערכת פלאג-אין עם 275 כ"ס, על בסיס מנוע קטן נפח 1.3 ל' טורבו בנזין, הנעה כפולה ותיבת שש מהירויות אוטומטית. על הנייר זה לא נשמע הרבה, אך הביצועים רחוקים מלהיות פושרים יש לומר: 0-100 קמ"ש ב-6.2 שניות בלבד, ואפילו הסוללה נצילה ל-50 קילומטרים ריאליים עד התרוקנות.
דגם תלתן ירוק יצטרך להציע הרבה יותר, לא בהכרח מבחינת סוסים אלא בכל מה שכרוך בחווית נהיגה, היינו שיפורים מורגשים בבולמים, הבלמים, ההיגוי והמערכות התומכות בכיול האדפטיבי. ההספק, לא צפוי לזנק בשיעור חד, וכנראה יעצור איפשהו על קו ה-300 כוחות סוס וצפונה משם בכמה עשרות סוסים. התיבה תשאר אוטומטית וההנעה כפולה. אבל בחסרונה של הג'ולייטה תלתן ירוק, ועל רקע הירידה במכירות ג'וליה, אולי בכל זאת תקום יורשת קומפקטית, הרפתקנית משהו באופייה, שתוכל למלא קצת מהאווקום הגדול שישאר אחרי שהחברה תיפרד ממנועי ה-V6 המסורתיים שלה.
בהערת שוליים, נציין כי מיזם נוסף על הכוונת של אלפא רומיאו הוא דגם תלתן ירוק נפרד לחלוטין, המבוסס על מכונית קונספט עליה רמז לא מזמן המנכ"ל של הקבוצה תחת סטלנטיס, ז'אן פיליפ אימפארטו. כך או אחרת שנת 2023 בפתח, כך שאולי נתחיל לקבל דיווחים קצת יותר קונקרטים בחודשים הקרובים.