על פי חזון ה-AI של Dell Technologies, כפי שמפעלים פיזיים הניעו את המהפכה התעשייתית, 'מפעלי ה-AI' יהיו הכוח המניע של המהפכה הבאה. אך במקום לייצר מוצרים פיזיים, המפעלים יפיקו תובנות חדשות וידע יקר-ערך. כל עסק יזדקק בעתיד ל-AI Factory משלו, שיוכל לייצר תוצאות מהירות ואפקטיביות ויקנה לעסק יתרון תחרותי שיהיה קריטי בעידן החדש.

אז מהו בעצם ה-Dell AI Factory? "מדובר בפורטפוליו של מוצרים, פתרונות ושירותים שפותחו במיוחד לתהליכי עבודה בתחום הבינה המלאכותית, להפקת תוצאות יעילות ומהירות, במגוון רחב של סביבות – בענן, במרכזי נתונים, במחשבי AI ובמיחשוב הקצה," מספר נתי שלום, Fellow and Architect בקבוצת Dell Native Edge.

נתי שלום (צילום: עמית קידר)
נתי שלום במשרדי Dell Technologies בגליל ים|צילום: עמית קידר

דמוקרטיזציה של AI

"החזון של Dell הוא להוביל את מהפכת ה-AI מתוך גישה של 'דמוקרטיזציה', כך שתהיה נגישה לכל עסק ולכל תהליך תפעולי," מסביר איציק רייך, VP Technologists ב-Dell. "הכוונה היא לסייע לארגונים להקים את מפעלי ה-AI שלהם כך שיוכלו לייצר תוצאות חסרות תקדים, בשגרה ובקנה מידה רחב. הרעיון הוא לגרום ל-AI להיות ערוך ומוכן לפריסה בשטח, נגיש ברמת העלויות, וקל לשימוש".

חלומות על אוטומציה

"כשנחשפתי ל-GenAI לראשונה, וראיתי את היכולת לבטא תהליכים מורכבים דרך שפה אנושית, הבנתי שהדרך לייצר קוד לאוטומציה הפכה להרבה יותר פשוטה. זה היה רגע של 'וואו', כי תמיד חלמתי על האפשרות הזו," נתי משתף. נתי הוא חלק מקבוצת Dell Native Edge הכוללת כ-100 מפתחי תוכנה וארכיטקטים במרכז הפיתוח בישראל ומאות נוספים בהודו, פולין וסינגפור. "זו קבוצה אסטרטגית בחברה," הוא אומר בגאווה. "אנחנו משפיעים על התרבות הארגונית של החדשנות, ומביאים איתנו רוח של סטארטאפ. כיום אנחנו מפתחים דור חדש של פתרונות אוטומציה מבוססי GenAI, שיאפשרו ליצור קוד אוטומציה מותאם On-Demand, שיקל מאד על הניהול וההתאמה של תשתיות מיחשוב ואחסון המידע לתמורות בשוק. החידושים שאנחנו מפתחים הם העתיד של ניהול התשתיות בעידן ה-AI".

האקתון שהוליד מגוון פתרונות מבוססי AI

במסגרת האקתון גלובלי שנערך ב-Dell, נתי היה חלק מצוות ישראלי שהתמודד מול 700 קבוצות מכל העולם בחברה, וזכה במקום ראשון בקטגוריה, עם פתרון המייצר קוד אוטומציה באמצעות עיבוד שפה טבעית (NLP). מעבר לזכייה, הפתרון שלהם גם הוליד מספר פתרונות מבוססי AI שנכנסו לשימוש בקבוצות שונות ב-Dell. "המכנה המשותף של כל הפרויקטים האלה הוא לקחת רעיונות חדשניים, לחבר אותם ל-AI Factory, ולשאול: איך אפשר להשתמש בהם כדי לפשט את תשתיות הדור הבא של ה- AI?” הוא מסביר.

נתי שלום ב-Dell Technologies Forum (צילום: שרי מצפי)
נתי שלום מרצה ב-Dell Technologies Forum בתל אביב|צילום: שרי מצפי

אחסון מידע חכם

"מוצרי אחסון המידע ב-Dell מאובזרים ביכולות AI כבר כיום," מגלה איציק. "PowerStore, פתרון אחסון מידע שהוא בין מוצרי הדגל ב-Dell, המפותח בידי צוות ישראלי וגלובלי, מבצע ניוד חכם של מידע בין קלאסטרים (מקבצים) של יחידות אחסון בצורה שקופה לחלוטין למשתמש: כשיתרת האחסון במקום אחד מתחילה להידלדל, המערכת מזהה את הסיכון ומעבירה את המידע למקום אחר – וכל זאת ברקע, מבלי שהמשתמש ירגיש או יידרש להתערבות כלשהי.

"אחת הטעויות הנפוצות היא ההנחה שיישומי AI בהכרח דורשים כמות אדירה של דאטה", מציין איציק. "אך למעשה, רב הארגונים בעולם הם בגודל בינוני, וממש לא מחזיקים בכמות אינסופית של מידע. הם זקוקים לפתרון גמיש, סוג של 'אולר שוויצרי', שיתאים לכל הפרוטוקולים הרלוונטיים ל-AI. רבים מהארגונים הללו משתמשים ב-PowerStore, ומריצים עליו יישומי AI ביעילות". רייך מכיר את מוצר PowerStore עוד משורשיו: רייך הגיע לחברה בהמשך לרכישת הסטארטאפ XtremIO, שם צמח במשך 7 שנים ממנהל צוות ל-CTO, והוביל את אסטרטגיית המוצר שהתפתח בגלגול מאוחר יותר, במסגרת Dell, למוצר PowerStore.

Dell AI Factory (צילום: Dell Technologies)
Dell AI Factory|צילום: Dell Technologies

"יכולות AI הוטמעו גם במערכת APEX AI Ops, שהיא מערכת חכמה מבוססת-ענן לחיזוי מצב האחסון, ומפותחת בידי צוותים בישראל וברחבי עולם," מספר איציק. "המערכת מקיימת תקשורת רציפה עם הענן ומספקת נתונים מדויקים על קיבולת האחסון ועל אבטחת הנתונים. היא משתמשת באלגוריתם Data Science שלומד את תבניות השימוש באחסון, ויודע לחזות מתי תיגמר הקיבולת. לדוגמה, המערכת יכולה לצפות שארגון מסוים יוכל להמשיך לעבוד במשך חודשיים עד שקיבולת האחסון תיגמר. החיזוי מאפשר לארגון לתכנן מראש את ההתרחבות, ולמנוע מצבי חירום ותקלות. המערכת החכמה הזו מוטמעת גם ב-PowerStore וגם ב-PowerFlex, שהוא פתרון Software Defined Storage המפותח בישראל ובחו"ל, ומציע גמישות ב-scale מטורף".

לכוון תמיד לדבר הבא

"תפקידי ב-Dell הוא תמיד לדעת מהו הדבר הבא, ולהצעיד את החברה לשם," משתף איציק. "בין השאר, אני אחראי על האינטגרציה של פתרונות Dell עם Kubernetes. מטרת האינטגרציה היא שהלקוח הסופי, ה-Data Scientist או DevOps, לא יצטרך להבין בסטורג', כי אנחנו ממסכים עבורו את המורכבות דרך הממשק עם Kubernetes. אני קורא לזה בניית גשרים – לספק חוויית משתמש חלקה שמאפשרת ליוזר להתרכז ביישומי ה-AI, והמערכת דואגת לכל השאר."

סייענית דיגיטלית חכמה

"אחת היוזמות היותר כייפיות שלי היתה הפיתוח של 'אנדי' – סייענית דיגיטלית חכמה שמסייעת לארגונים להנגיש את השירותים שלהם ללקוחות, בצורה ידידותית ומותאמת אישית. זו דמות וירטואלית שיכולה לדבר ולענות ללקוחות בשפות שונות, כולל התאמת השם והנראות של הדמות לאקוסיסטם של הלקוח. תפקידי היה להציג את ההיתכנות של הפתרון ולקדם אותו עד למימוש ב-Dell. כיום 'אנדי' פעילה בעיר אמרילו בטקסס, בה התושבים דוברים כ-60 שפות, מדברת עם כל תושב בשפה שלו, ומעניקה שירותי מידע חיוניים לציבור, בשם העירייה.

להתמקד ב-Innovation נטו

נתי שלום הגיע ל-Dell לאחר שהקים שתי חברות מצליחות: GigaSpace שעסקה בעיבוד נתונים וביג דאטה, ו-Cloudify, שעסקה באוטומציה ו-DevOps ונרכשה על ידי Dell. "הוריי עלו מתימן ולא ידעו קרוא וכתוב, אבל הם תמכו בי ועודדו סקרנות," משתף נתי. "דרך מתנת בר-מצווה שקיבלתי - ערכת 'האלקטרונאי הצעיר' - התאהבתי בעולם הטכנולוגיה. עם הנסיון, צברתי Resilience וגם הבנתי שתקרות הזכוכית וההסללה הן סתם מגבלות שאנחנו מחילים על עצמנו. כל משבר שהיה בסטארטאפ דווקא נתן לי יותר מוטיבציה למצוא פתרונות ולהפוך קושי להזדמנות.

"אחד הדברים שאני אוהב ב-Dell הוא היכולת לעשות דברים בסקייל רחב", הוא מסביר. "בסטארטאפ, אתה עוסק בהישרדות, אבל כאן, בחברה גלובלית עוצמתית, אתה עובד על פתרונות שישרתו הרבה ארגונים ברחבי העולם, ואתה עושה את זה עם טאלנטים ברמה הכי גבוהה. הופתעתי לגלות כמה מהר החברה מסוגלת לזוז ולאמץ חדשנות," הוא אומר. "יש לי כאן הזדמנות לעשות הרבה דברים שאני אוהב לעשות, וזה מאפשר להתמקד ב-Innovation נטו".

AI-In, AI-On, AI-For, AI-With

Dell מטמיעה את ה-AI בארבעה מעגלים", מתאר איציק. "המעגל הראשון, שנקרא ‘AI In’ מתייחס להטמעת בינה מלאכותית ישירות במוצרים עצמם, כך שהמוצרים הופכים לחכמים, אפקטיביים ואוטונומיים. ‘AI On’ מתייחס להרצה של פרויקטים של בינה מלאכותית על גבי הפלטפורמות של Dell. המעגל של 'AI For' מתאר שימוש בבינה המלאכותית לשיפור תהליכים בחברה כמו יעילות עסקית והגדלת רווחים. 'AI With' מתייחס לשיתופי פעולה אסטרטגיים בתחום הבינה המלאכותית, המרחיבים את יכולותיה של Dell.

"שיתוף הפעולה עם HuggingFace, למשל, מאפשר כמה יכולות מתקדמות: ארגונים שהם לקוחות של Dell יכולים להוריד כל מודל AI מהאינטרנט, בין אם מדובר במודל קטן או ב-Large Language Model (LLM) גדול, בידיעה שהוא יהיה נקי מוירוסים ובטוח לשימוש. עוד פיצ'ר הוא ה-Quantization - מיזעור מודלים גדולים מסוג LLM בכ-90%, והתאמתם לכל סביבה של הלקוח".

כלים ליזמות עתידית

"למפתחים צעירים, הייתי ממליץ להיכנס כמה שיותר מהר לעולמות ה-AI והאינטרנט", אומר נתי. "ב-Dell, מעודדים את הכיוון הזה מאוד, ונותנים למפתחים כלים שיעזרו להם לצמוח מהר. יש כאן שילוב של ניסיון עם חדשנות, כך שלמי שרוצה לפתח קריירה יזמית, יש את כל מה שהוא צריך כדי להצליח. Dell זו פלטפורמה מצוינת למי שרוצה לצמוח לכיוון של יוזמה ומנהיגות טכנולוגית בעתיד.