השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג אמרה היום (שלישי) כי בעקבות זיהום האוויר המשמעותי באזור התחנה המרכזית בתל-אביב בכוונתה להכריז על המקום כעל אזור נפגע זיהום אוויר, על כל המשתמע מכך. אמירה זאת שעוד תצטרך להיות מגובה במעשים מגיעה אחרי העתירה שהוגשה על ידי אדם טבע ודין נגד השרה והמשרד להגנת הסביבה שאותה פרסמנו לראשונה ב-N12. העתירה הוגשה בטענה כי השרה לא הפעילה את סמכותה להכריז על התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אויר, כמחויב על פי חוק אוויר נקי.
"בכוונתי להכריז על התחנה המרכזית כעל אזור נפגע זיהום אוויר, על כל המשתמע מכך, ככל שמשרד התחבורה ועיריית תל-אביב לא יציגו בהקדם תוכנית מפורטת לצמצום זיהום האוויר, עם לוחות זמנים ברורים ומחויבות ליישום", אמרה השרה. "זיהום האוויר באזור התחנה המרכזית בתל-אביב הוא גבוה ונרשמות חריגות במקום מהתקנות, כתוצאה מפליטות משמעותיות של כלי רכב דיזל – אוטובוסים בעיקר ומוניות שירות, הפולטים חלקיקים ותחמוצות חנקן. חלקיקי דיזל הוגדרו על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטנים ודאיים לאדם".
מפגע מתמשך של עשרות שנים
בעתירה של אדם טבע ודין מובאת חוות הדעת של ד"ר אריה ונגר, ראש תחום אוויר ואנרגיה בארגון; ממנה עולה כי המפגע הסביבתי בתחנה המרכזית הוא מפגע מתמשך, וכי במשך עשרות שנים זיהום האוויר התחבורתי שם מזיק לסובבים מבלי שנעשה דבר.
הבדיקות שנערכו והוצגו בבית המשפט מראות חריגות של מספר סוגי מזהמי אוויר מהערכים המותרים בחוק, מה שמביא לשילוב של ריכוזים גבוהים וחריגים המגבירים את הפגיעה בבריאות הציבור ובסביבה.
עבור חנקן דו חמצני למשל (NO2) נמדדו ריכוזים המהווים חריגה של עשרות אחוזים ביחס לערך הסביבה התקף בתקנות אוויר נקי, העומד על 40 מיקרוגרם למ"ק. כך לדוגמא, נמדד ריכוז ממוצע שנתי של 89 מיקרוגרם למ"ק בשנת 2014; 79 מיקרוגרם למ"ק בשנת 2015; 64 בשנת 2016 ; 61 מיקרוגרם למ"ק בשנת 2017 ; 51.5 מיקרוגרם למ"ק בשנת 2019. אפילו בשנים 2020-2021, שהתאפיינו בשלושה סגרים ובצמצום ניכר בפעילות התחבורה הציבורית עקב משבר הקורונה, נמדדו ערכים גבוהים ובלתי בריאים בגבול התקן.
על פי הודעת המשרד להגנת הסביבה: "מכיוון שהצעדים שננקטו עד כה על-ידי עיריית תל-אביב ומשרד התחבורה לא צפויים להערכת גורמי המקצוע במשרד להפחית את זיהום האוויר ולהביא לסיום החריגות והערכים הגבוהים, שקלה בחודשים האחרונים השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, את האפשרות להכריז על אזור התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום אוויר, לפי הסמכות הקבועה בחוק אוויר נקי".
השרה ערכה מספר דיונים עם גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה וכן עם הגורמים הרלבנטיים במשרד התחבורה ובעירייה, ואף קיבלה מסמך מהעירייה הכולל מידע בדבר צעדים שיש כוונה לנקוט לשם צמצום זיהום האוויר. ואולם מסמך זה לא כלל תוכנית מחייבת ומפורטת, ולא היה בו כדי לשכנע את השרה כי יש מקום להימנע מהכרזה לפי חוק אוויר נקי.
זנדברג למיכאלי וחולדאי: "הציגו תוכנית להפחתת הזיהום"
משום כך, זנדברג פנתה היום לשרת התחבורה מרב מיכאלי ולראש עיריית תל-אביב רון חולדאי, וציינה כי "נכון לעת הזאת, ובהינתן מכלול השיקולים הצריכים לעניין, בכוונתי להכריז על התחנה המרכזית כעל אזור נפגע זיהום אוויר, על כל המשתמע מכך בהתאם לחוק אוויר נקי, אלא אם תוצג תכנית מפורטת כאמור לעיל ובצידה מחויבות ברורה ליישומה, כמו גם שאבני הדרך אכן יישומו בלוחות הזמנים הקבועים בתוכנית".
השרה זנדברג מציעה התבססות על תוכנית שנכתבה על-ידי הדרג המקצועי במשרד התחבורה והועברה למשרד להגנת הסביבה, הכוללת פעולות לטווח קצר, שיש בהן גם לדעת גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה, כדי להביא לשיפור משמעותי באיכות האוויר באזור התחנה המרכזית, וכן פעולות לטווח ארוך, שסופן בפינוי מלא של התחנה.
היא מבקשת מהגורמים לקבוע אבני דרך מפורטות וישימות להגעה ליעדים המצוינים בתוכנית, לרבות מתווה לחשמול התחבורה העוברת בסביבת התחנה; תוכנית ברורה למסופים חלופיים והיקף התחבורה בהם; קביעת הגורמים האחראים ליישום כל אחד מהשלבים; לוח זמנים ברור ופירוט התקציבים הנדרשים ומקורם.
השרה להגנת הסביבה הבהירה כי על התוכנית המפורטת והמחויבת להגיע בהקדם, שאם לא כן – היא תשתמש בסמכותה ותכריז על אזור התחנה המרכזית כנפגע זיהום אוויר. "אנשי המקצוע במשרד להגנת הסביבה ואני עומדים לרשותכם לצורך שיתוף פעולה בהגעה לתוצאה הרצויה - סביבתית, תחבורתית ועירונית", ציינה.
תגובות
מסיעת אנחנו העיר נמסר: "אנחנו מברכים על הצהרתה של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג שבכוונתה להכריז על התחנה המרכזית כמפגע זיהום אוויר. עם-זאת, לא נחגוג ולא נשקוט עד שתכריז על כך באופן רשמי. עליה לנצל את סמכותה מכוח החוק ולא לחכות להמצאת תכנית למיגור זיהום האוויר מצד העירייה, שלא עשתה זאת עד היום, ואף חיבלה בהסכם לפינוי התחנה בדצמבר האחרון. את התחנה צריך לפנות עכשיו. אנחנו קוראים לשרה לצאת בהכרזה באופן מיידי. חיי אדם תלויים בכך. דבר אחד ברור בהחלט כבר עכשיו: הכרזת השרה תהיה ניצחון לתושבות ותושבי דרום תל אביב, והרווח הוא של כל אזרחי המדינה. לכולנו מגיע לנשום אוויר נקי".
שולה קשת, חברת מועצת עיריית ת"א-יפו וממקימות המטה למאבק בתחנה המרכזית: "אחרי שלושה עשורים של מאבק ציבורי, סופסוף גם במסדרונות הממשלה מבינים את מה שכל תושבת ותושב הבינו מזמן. התחנה המרכזית לא יכולה להמשיך לפעול. כולי תקווה שהשרה להגנת הסביבה לא תפקיר אותנו כפי שעשו חולדאי ומיכאלי, אלא תממש את הבטחתה ותכריז בהקדם על התחנה כנפגע זיהום אוויר. החיים שלנו בידיים שלה".