70 שנה עומד שדה התעופה הרצליה במיקומו הנוכחי, במשך שנים התלוננו הרשויות ותושבי הרצליה ורעננה על מפגעי הרעש והבטיחות שהשדה יצר בסביבת המגורים שלהם ופעלו להעברתו. אך האלטרנטיבות שהוצעו לא מקובלות כיום על אף אחד, ביניהן העתקת שדה התעופה הישן לחדרה ובניית שדה תעופה חדש. אחרי שלוש שנים של מאבק, עתירות לבג"ץ ומחאות מחר (שני) תתכנס הוועדה לתשתיות לאומיות של משרד הפנים לדיון בהליך ההפקדה להעברת שדה התעופה הרצליה לחדרה, וזאת לאחר שבשבוע שעבר אמרה שרת הפנים איילת שקד כי שדה התעופה יועתק לחיפה. עכשיו, גם תושבי חיפה לא מרוצים. השרה שקד: "בהתייעצות עם שר הביטחון ושרת התחבורה, הוחלט לשוב ולבדוק גם חלופות אחרות כגון חיפה וחצור".

מה יקרה לשדה התעופה בהרצליה? שדה התעופה הרצליה הוא שדה אזרחי לתעופה קלה בצפון העיר שהוקם בשנת 1948. היום הוא נמצא בין שתי שכונות גדולות בהרצליה ומשמש לפעילות של מטוסי ריסוס,  מטוסי כיבוי, טיסות פרטיות, ספורט ובעיקר פעילותו של בית ספר לטיסה אזרחית. במשך שנים הוצעו אלטרנטיבות לפינוי שדה התעופה מהרצליה וב-2008 עלתה אפשרות להעתיק את שדה התעופה למנחת עין שמר, אך רעיון זה נדחה ורשות שדות התעופה התנגדו למהלך במשך שנים. חלופת עין שמר שוב עלתה לדיון בשנת 2015 אך לאחר דיונים נוספים הוחלט ב-2017 על העתקת הפעילות לשדה התעופה בחיפה. במקביל נחשפו תוכניות פיתוח עתידיות בהרצליה במקום שדה התעופה שיאפשרו את הקמתן של 12 אלף יחידות דיור ובניינים נוספים - אז חזרו בהם תושבי הרצליה ומחאו נגד העברת שדה התעופה, בטענה כי 30 אלף תושבים נוספים והיקף בנייה בסדר גודל כזה מצריך תשתיות רבות של מחלפים, תחנת רכבת, מים חשמל, גני ילדים ובעיקר בעיית הצפיפות.

חדרה ומועצה אזורית מנשה מתנגדים להקמת שדה תעופה בשטחם (צילום: מטה המאבק נגד העתקת שדה התעופה לחדרה)
מתוך המצגת של מטה המאבק|צילום: מטה המאבק נגד העתקת שדה התעופה לחדרה

גם עובדי ומשתמשי השדה יצאו למחאה על כך שהעברתו תדרוש מהם העתקת פעילותם לאזורים אחרים. ב-2018 אושרה חלופת הקמת השדה בצפון מזרח חדרה ובשטחי מועצה אזורית מנשה - החלטה זו גררה אחריה מאבק של תושבי חדרה ומועצת מנשה שנמשכת עד היום. טענות רבות מעלים תושבי חדרה, מנשה וראשי הרשויות לגבי העתקת שדה התעופה לאזורם. אך השאלה הגדולה שנשאלת היא מדוע ראוי להעתיק שדה תעופה אחד שנמצא סמוך לשטח עירוני לשטחה של עיר אחרת עם יותר תושבים? את מי שדה התעופה הזה אמור לשרת ומדוע התועלת שלו לקבוצת הגורמים האלו מועדפת על טובת 250 אלף איש שגרים בחדרה וסביבתה?  

ישנן מספר טענות של מטה המאבק להעברת שדה התעופה הרצליה לחדרה, מולם טענות של התושבים: תחילה הרשויות והתושבים טענו כי חלופת חדרה מחייבת הקמת "הר שדה תעופה" מלאכותי, יקר ומסוכן. לפי פרסומים קודמים הבחירה בחדרה מחייבת הגבהת השטח המוצע בהיקף של 770 דונם לגובה של עד 10 מטר מעל פני הקרקע. למרות שעוד לא נחשפו העלויות בהמשך לדרישתם של יוזמי המחאה והרשויות, מומחים מטעמם סבורים שמדובר בעלות כספית עצומה שתצא מכיסם של משלמי המיסים.

"משרת 250 עשירים תוך בזבוז מיליארדים"

כמו כן הם טוענים כי החלטה זו מביאה אתה סיכוני בטיחות קשים והקמת שדה תעופה מסוכן ונדיר שקיימים רק 22 שדות תעופה מסוגו בעולם. "זה  שדה המשרת בעיקר 250 עשירים בעלי מטוסים פרטיים, תוך בזבוז מיותר לחלוטין של מיליארדים מכספי המדינה עבור ציבור קטן ועשיר, על גבם של תושבי חדרה, מנשה, עמק חפר ופרדס חנה", מציין עו"ד עודד ענבר, חבר מטה המאבק ותושב מנשה, "זו פגיעה קשה ובלתי הפיכה בחיי רבע מיליון אזרחים, פגיעה קשה בטבע ובשטחים הירוקים וחיסול החקלאות באזור, מהווים עוול מיותר, מקומם ובלתי נתפס. זו איוולת אכזרית שמתנגדות לה נחרצות במאבק ציבורי ומשפטי 6 רשויות מקומיות במדינת ישראל, ואנו קוראים לממשלת ישראל להכיר בכך שחייהם של תושבי האזור אינם הפקר ואינם שווים פחות מחיי תושבי המרכז". 

הפגנה נגד העברת שדה התעופה (צילום: ברק כהן)
הפגנת תושבי האזור נגד העברת שדה התעופה|צילום: ברק כהן

טענה נוספת היא ששדה התעופה מתוכנן לקום על מסדרון אקולוגי שנמצא בשימור, ובצמוד לשמורת הטבע "זיתא". באזור עוברות מספר פעמים בשנה מאות אלפי ציפורים גדולות נודדות כמו שקנאים, קורמורנים, עגורים ועוד, המהוות סיכון רב לתנועת מטוסים באזור זה. על מנת לשנות את מסלול נדידת הציפורים, רשות שדות התעופה הודיעה כי היא מתכוונת לכרות מידית יותר מ-27 אלף עצי פרי המספקים פרנסה לאורך שנים לחקלאים רבים. חקלאים אלה מעולם לא ביקשו מהרשות שיבנו באדמותיהם שדה תעופה, שיפגע בפרנסתם. "זו החלטה שערורייתית", אומר אלי אסייג, חבר קיבוץ גן שמואל ורכז הוועדה החקלאית מנשה. "כנציג החקלאים אני מבהיר שאנחנו מתנגדים להעתקת שדה התעופה לכאן. המיקום המוצע יפגע פגיעה חמורה בשטחים החקלאיים ויגביל בצורה קשה את הפעילות החקלאית. כבר כיום מתוכננת עקירה מידיית של 27,422 עצים והטלת מגבלות על הפעילות ברדיוס של 5 קילומטר. האזור שלנו משמש כאזור חקלאי פורה וירוק וזו הפרנסה שלנו. לא ניתן לאיש להרוס אותו בשביל כמה מאות טייסים".

מי שתומכת בהחלטתם היא השרה למשרד לאיכות הסביבה תמר זנדברג: "ההיבטים הסביבתיים של הקמת שדה התעופה בחדרה צריכים להיבחן לעומק. האופציה של לגשת לשטח פתוח חדש היא תמיד פחות עדיפה, וצריך לקחת בעירבון מוגבל את השימוש בשדה התעופה שהשימוש התחבורתי בו הוא שולי. עלינו לבחון את העלות הסביבתית מול התועלת, ולראות מה החלופות האפשריות, כולל האופציה של פיזור הפעילות בשדות קיימים".

ראשי הרשויות טוענים כי החלטה זו מנוגדת לבטיחות התושבים באזור– הבחירה למקם את המסלול בתא שטח צפוף יכולה להוות סיכונים משמעותי לאובדן חיי אדם. התושבים טוענים כי לפי התכנונים, בניית מסלול תהיה בצמוד לקווי מתח גבוה ארצי, צמוד למסילת רכבת, קרוב מאוד לשדה תעופה צבאי פעיל ולמערכות ומתקנים צבאיים נוספים וצמוד לריכוזי אוכלוסייה. מבחינתם הכתובת לאסון הנורא הבא כבר מתנוססת וברורה. כמו כן החלטה זו עתידה לפגוע באיכות חייהם של התושבים מאחר שכ-700 טיסות ביום ימריאו וינחתו במקום. "מאזור צומח המהווה מוקד משיכה לאוכלוסייה צעירה, ועיר המתפתחת להיות עיר נפה, תכנית זו עלולה לקבוע את גורל העיר לדשדוש מתמשך כעיר שהיא מעין חצר אחורית ובה יש תחנות כוח פחמיות, מתקני נפט וגז, מתקן התפלה, כבישים בין עירוניים המבתרים אותה וקווי מתח עליון החוצים אותה", אומר תושב חדרה רון שגן. "אנו מקווים שחדרה תתקדם על ידי יצירת תשתיות חינוך, ספורט ותחבורה מתקדמות ותפסיק לשמש אכסניה למתקנים מזהמים ופוגעניים. זה עוול תכנוני ואזרחי שנועד לשרת מתי מעט פרחי טיס על חשבון איכות חייהם ועתידם של רבע מיליון תושבים".

עוד טוענים התושבים כי הקמת שדה התעופה החדש בחדרה תביא לאפשרות של התנגשות קבועה בין פעילות השדה האזרחי לבין שדה התעופה הצבאי הקיים בעין שמר שרחוקים אחד מהשני 3 ק"מ אווירי בלבד. מי שתומך במחאתם של התושבים ומצדיק טענה זו, הוא שר הביטחון בני גנץ.

"השדה הזה לא יקום", מציין עדו פרידמן תושב המועצה האזורית מנשה. "צורך לאומי? שטויות, למעלה מ-80% מהטייסים מוכשרים בכלל בצבא בחיל האוויר ועוד אחוז ניכר בכלל לומדים בחו״ל כי יקר ללמוד פה. בשביל קומץ אנשים בעלי ממון עושים בממשלה הזו מה שבא להם כדי לדחוף את המטוסים מעל הראש של 250,000 איש. המחאה היא מעל ראשה של שרת התחבורה מיכאלי, את ההחלטה לקדם את זה יחקור מבקר המדינה והיא תהיה זו שהיא תואשם כי לא עצרה את המחדל הזה".

התושבים מציעים אלטרנטיבות אפשרויות לשינוי ההחלטה לבניית שדה התעופה בשטחם, כמו פיזור השימושים של שדה התעופה הנוכחי לשדות תעופה קיימים, בניית שדה תעופה על אי מלאכותי בים, וזאת בהמשך להודעת שרת הפנים איילת שקד בשבוע שעבר כי שדה התעופה הרצליה יועתק לחיפה. בינתיים שרת התחבורה מרב מיכאלי טוענת כי הממשלה הקודמת השאירה את ישראל בפער בכל הנוגע לתעופה אזרחית ובוחנת גם היא אפשרויות נוספות.  

"עיריית חדרה מתנגדת להקמת שדה התעופה בעיר", מציין ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן. "ראוי שהנושא ייבדק מחדש לאור העובדה שיש אופציות נוספות שלפחות לחלק מהן יש הסכמות. בימים אלו מתבצעת עבודת מטה באשר לנושא התעופה במדינת ישראל וראוי שגם הפיתרון לשדה בהרצליה, יהיה בתוך עבודת המטה. אנו לא נאפשר לפגוע בצורה כל כך קשה באיכות החיים של התושבים, בחדרה וביישובי הסביבה".

"הקמת שדה התעופה בחדרה יפגע קשות בריאה הירוקה באזור, במינים מהחי והצומח, יצור מפגעי רעש קשים, יוביל להפקעת שטחים חקלאים ויפגע באופן חמור ובלתי הפיך באיכות החיים במרחב", מוסיף ראש המועצה האזורית מנשה אילן שדה. "מדובר בהחלטה הזויה ובלתי מתקבלת על הדעת שכל עניינה לשרת עשרות בודדות של בעלי הון המעוניינים בשדה תעופה קרוב. זאת על גב תושבי השרון הצפוני. הוועדה לא בחנה חלופות נוספות ובכלל זה הרחבת שדות תעופה קיימים שישרתו גם את בעלי המטוסים הפרטיים. אנו מקווים שהממשלה החדשה  והשרים החדשים לא יברחו מקבלת החלטות אמיצות  הכוללות שינוי החלטות שגויות של השלטון הקודם. אנו לא נוותר ונאבק עד לביטול ההחלטה ההזויה הזו".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה חבר בוועדה לתשתיות לאומיות, והוא מגבש את עמדתו בסוגיות קונקרטיות הנמצאות בהליכי התכנון בין היתר על סמך המידע העדכני שמתקבל והדיונים המתקיימים במוסדות התכנון. בדיונים בשלבים קודמים בתוכנית, העמדה שנציגי המשרד להגנת הסביבה הביעו בדיונים הייתה כי השטח שבו השדה מוצע הוא בעל רגישות אקולוגית גבוהה, שכן הוא מהווה אזור מחיה של ציפורים, וכי כניסה של שדה תעופה לאזור זה עלולה להצר מאוד את המסדרון האקולוגי ואת תפקודו המערכתי, וכן מהווה פוטנציאל ליצירת קונפליקטים עם ציפורים שזהו אזור מחייתם".

"לאור זאת, בדיונים קודמים המשרד להגנת הסביבה תמך בהצעה לבחון חלופה נוספת של פיזור השימושים המוצעים לשדה זה בין מספר שדות קיימים באזור. עמדה זו הייתה דעת מיעוט ולא התקבלה על-ידי הוות"ל. התוכנית המדוברת צפויה לעלות לדיון להפקדה בוות"ל, ונציגי המשרד בדיון יבחנו את המידע שיוצג והנתונים המעודכנים בדבר השפעתה הצפויה של התכנית על הסביבה, ובהתאם יגבשו את עמדתם ויביעו אותה בדיון".

התגובה המלאה של משרד התחבורה:

תכנון חלופת השדה בחדרה נעשה בהתאם לפרוגרמה שאושרה בות"ל וברשות התעופה האזרחית. אפיון ותכנון השדה עומדים בדרישות חוק הטיס ותקנות הבטיחות של שדות התעופה והתקינה הבינלאומית המחמירה ביותר של ארגון התעופה האזרחית הבינלאומי ((ICAO. באשר לנחיתה באמצעות מכשירים, יצוין כי לסוג התעופה שיפעל בשדה מסוג זה אין צורך בגישת מכשירים והדבר אינו הופך את הטיסות לפחות בטוחות. כך פועלות הטיסות בשדות התעופה: הרצליה, חיפה ומחנים וכך פעלו הטיסות גם בשדה דב. 

מיקומה המוצע של חלופת השדה בחדרה אינו חורג מדרישות והגבלות הבניה הנדרשות לשדה תעופה ועומד בדרישות המחמירות ביותר. כך גם בכל הנוגע לקווי המתח של חברת חשמל הקיימים באזור. במקומות בהם קיימת כיום חריגה, סוכם עם חברת החשמל על התאמת גובה העמודים כך שלא יחרוג מהדרישות. כמו כן, לא קיימות חריגות של מסילת הברזל על כל מתקניה.

התכנית המפורטת המוצעת לשדה התעופה הוכנה תוך התחשבות מקסימלית בצרכי הסביבה ומזערה את השפעות שדה התעופה בכל ההיבטים, בדגש על היבטי הרעש. שדה תעופה הינו מתקן תשתית לאומית בעל פוטנציאל להפוך למנוף כלכלי אזורי. במסגרת התסקיר הסביבתי של התכנית צוין כי לא תהיה השפעה סביבתית חורגת מהמקובל בכל שדה תעופה בעולם. נדגיש כי המטוסים הממריאים והנוחתים משדה התעופה אינם חולפים מעל בתי התושבים. 

הטענה על פגיעה בעתודות הקרקע בחדרה כתוצאה מהקמת השדה נבדקה ונשללה. תכניות הבנייה בעיר חדרה מאפשרות הקמת מגדלים בני עשרות קומות, מאחר והטיסות הממריאות או נוחתות בשדה חדרה אינן עוברות מעל העיר עצמה. יתרה מכך, במידה ונידרש לאשר תכניות בניה נוספות בקרבת השדה, ניתן יהיה להקל על ההגבלות ללא פגיעה בבטיחות.  הטענה על הקמת "הר שדה תעופה" איננה נכונה, השדה לא יתנשא מעל הסביבה בצורה של מדרגה או שולחן אלא ייושר עם הסביבה ואין בכך כל סיכון בטיחותי.

 

תכנון שדה התעופה יבוצע במיקום שאושר על ידי הות"ל. ככלל, לא ניתן לבצע שינוי כזה ללא אישור הות"ל. מדובר בהקמת תשתית לאומית המחליפה שני שדות תעופה במרכז הארץ עליהם עתידים להיבנות עשרות אלפי יחידות דיור. יצוין כי עד לביצוע התכניות המפורטות לא ניתן בשלב זה לקבוע עלויות הקמה של השדה. 

עין שמר הוא מתקן בטחוני הפעיל כמנחת אזרחי בעל רישוי על ידי רת"א לפעילות אזרחית. ככזה, יש גם לרת"א אינטרס מובהק בתיאום תעבורתי בטוח בין פעילויות התעופה השונות. נערכו מספר דיונים והליך תכנון מפורט ומדוקדק שעירב את רשות שדות התעופה (שתפעיל את מגדל הפיקוח והשדה), חיל האוויר, התעשיה האווירית (הפועלת בעין שמר) ורת"א. 

יצוין כי הפתרונות שנמצאו, בטוחים ונותנים מענה לכלל הפעילויות בשדה, והם מקובלים גם על ידי מערכת הביטחון. רת"א היא הרגולטור והגורם המקצועי במדינה לנושא בטיחות טיסה, זה תפקידה המרכזי וככל ששדה לא עומד בתנאים שקבעה הוא לא יקבל רישוי. מסלול ההמראה והנחיתה המתוכנן בחלופת חדרה גדול יותר וארוך יותר מאשר המסלול בהרצליה כך שיתאים בצורה טובה יותר לצרכי התעופה הקלה. תהליך בדיקת החלופות בחן מעל 40 אתרים, ארך מס' שנים, הציבור שותף בו והשדה תוכנן על פי פרוגרמה עם אופק גידול, תכנונו לאור הערת הציבור בוצע כך שימזער את הנטל הסביבתי למימדים נמוכים מכל שדה קיים בעל פעילות דומה.

השדה מתוכנן לענות על צורך לאומי קריטי ולהחליף תשתיות תעופה מרכזיות שבוטלו לצורך הקמת אלפי יחידות דיור. אין מדובר בצורך של קומץ אנשים והכל הוסבר ונכתב במסמכי התכנית ובדיונים הרבים שהתקיימו. כל הטענות המוזכרות קיבלו מענה שלם שאומץ על ידי הועדה לתשתיות לאומיות המקדמת את התכנית. גם בעת האחרונה, לקראת קיום הדיון במליאת הות"ל, פנו שוב נציגי הישובים והעלו את טענותיהם בפני הות"ל ובפני שרת התחבורה והבטיחות בדרכים וגם הפעם, לפני מספר ימים, התקיימה פגישה פתוחה עם ראשי הרשויות והנציגים בה נענו כל השאלות בצורה מפורטת ומסודרת.

לפנייה לכתבה - Avivitm@ch2news.co.il