חוק הרבנים יובא בשבוע הבא למליאת הכנסת לקריאה ראשונה, אולם הפעם, אחרי שהתנגדו פומבית והובילו לעצירת החקיקה, ראשי הרשויות צפויים להישאר על הגדר. הסיבה: המימון הוא מהכיס של כולנו ולא רק מהכיס שלהם, כך שהסיכויים שהחוק יאושר גדולים בהרבה.

בנוכחות מועטה של מצלמות בחדר, ובלי לחץ של ראשי הערים, ועדת החוקה התכנסה אתמול (רביעי) לדון באחד מסעיפי הליבה של חוק הרבנים, בנפרד ותחת שם אחר. כיום את תקציב המועצות הדתיות משלמות במשותף הממשלה והשלטון המקומי, מה שיוצר קושי למשרד הדתות למנות עצמאית שלא כחלק מפעילות המועצה. אז איך בקואליציה פתרו את זה? במקום פתרון נקודתי לבעיות שהתעוררו, דנו בסעיף שלמעשה נותן "צ'ק פתוח" לשר הדתות לבצע מינויים במועצות הדתיות, ובלבד שיהיה זה מתקציב משרד הדתות, והרשות (העיר) לא תשתתף.

הרבנות הראשית, ארכיון (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90, חדשות)
הרבנות הראשית, ארכיון|צילום: יונתן סינדל / פלאש 90, חדשות

 

בהצעת החוק נכתב ששר הדתות יהיה רשאי בהסכמת שר האוצר לשאת בהוצאות שכר ותקנים על פי אמות מידה שוויוניות שייקבעו על ידו, ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן למעשה הודה בוועדה שמדובר בחלק מחוק הרבנים המקורי. 

"הסעיף הזה הוא בעצם אקסרט (חלק) מתוך חוק הרבנים היותר גדול שנועד להסדיר את הסוגיה בכללותה", אמר רוטמן. "אחת מהטענות המאוד-מאוד מוצדקות של ראשי ערים שבאו לפה, ואמרתי להם: 'חבר'ה, לזה אנחנו נותנים מענה'. ראשי ערים וראשי המועצות האזוריות אמרו: 'יושבים במשרד הדתות, מקבלים את ההחלטות אבל אנחנו נושאים בתשלום'. וזה באמת, הם צודקים, זה לא צודק, והחוק הזה נועד לפתור את זה שבעל המאה בהקשר הזה יהיה בעל הדעה".

אולם, כשסופי פרכטמן נציגת החשב הכללי באוצר הזהירה מפתח גדול מדי למינויים, רוטמן זעם. "כרגע זה מנוסח בצורה כזאת שאני רואה בזה גרסה מרוככת של חוק הרבנים. כלומר, גם מזכירות, גם רבני שכונות... מה שאתה אמרת עכשיו, שיש לנו מנגנונים לעצור את זה ו..." אמרה נציגת החשב הכללי.

ועדת חוקה (צילום: יואב דודקביץ', TPS)
יו"ר ועדת החוקה, חה"כ שמחה רוטמן|צילום: יואב דודקביץ', TPS

רוטמן השיב: "לא הבנתי, לא הבנתי, לא הבנתי. מה, מה קשור חוק הרבנים לאירוע?" ופרכטמן ענתה: "אני אומרת שהגרסה של הנוסח היום מאפשרת לשר בהתייעצות עם שר האוצר למנות כל תפקיד שהוא רוצה, בין אם יש מועצה דתית, בין אם אין מועצה דתית". 

רוטמן זעם: "המושג 'זה ריכוך של חוק הרבנים' זה ביטוי פוליטי שמנוגד לעמדת הממשלה, מנוגד לעמדת השר, מנוגד לעמדת המשרד, ואין לו שום מקום, ולחשב הכללי אין שום מומחיות לא בעניין חוק הרבנים ולא בעניין ריכוך של חוק הרבנים. 

גם הייעוץ המשפטי של הכנסת הזהיר ממסלול מימון עוקף: "לשון התיקון המוצע אינה מוגבלת, הן מבחינת סוגי השכר והתקנים, ומאפשרת כל סוג של תקנים, והן מבחינת היקף הוצאות השכר והתקנים, שכן אין כל מגבלה על השר לעניין היקף התקצוב". אסף וקסלר מאגף התקציבים, אמר: "אנחנו למעשה מייצרים עובד שהוא נתמך ב-100 אחוז על ידי תקציב מדינה... והוא לא עובד מדינה, הוא לא מועסק על ידי המדינה, הוא לא מפוקח על ידי המדינה".