מטרו בגוש דן? לא בטוח כרגע: הקרבות האחרונים בין הקואליציה לאופוזיציה לפני פיזור הכנסת נמשכים - ועלולים להשפיע ישירות על איכות חייהם של מיליוני ישראלים. לפנות בוקר (שלישי) חברי הכנסת הצביעו בעד התפזרות הכנסת בקריאה ראשונה, אך גם תקעו את קידום חוק המטרו שכבר עבר בקריאה ראשונה ואושר בוועדות הכנסת לקראת אישורו בקריאה שנייה ושלישית. בעקבות המצב מפלגת העבודה החליטה לעכב את כל חוקי הבחירות עד שהקואליציה והאופוזיציה יתרצו להתפשר ולהעביר את חוק המטרו. ואם חשבתם שאלו הבשורות הרעות היחידות - טעיתם. גם הפטור מוויזה לארה"ב בסכנה, שוב, בגלל פוליטיקה קטנה.

דוהרים לבחירות | סיקור N12:

בקואליציה קיוו להעביר את החוק בהסכמה כחלק מ"ניקוי השולחן" כדי לאפשר את התקדמות הפרויקט, אך עד כה מפלגות האופוזיציה סירבו לכך - בשל הרצון שלא להעניק לשרת התחבורה מרב מיכאלי הישגים להתגאות בהם טרם יציאה לקמפיין הבחירות.

המטרו בתל אביב (צילום: נת
המטרו בתל אביב|צילום: נת"ע - מערכת מטרופולינית להסעת המונים

במפלגת העבודה החליטו לתקוע את כל חוקי הבחירות במטרה ללחוץ על הצדדים, גם על הקואליציה וגם על האופוזיציה, להגיע להסכמות בנושא חוק המטרו. בשל "החרם" של חברי העבודה, פתיחת המליאה מתעכבת וגם ועדת החוקה  - שבראשה עומד חה"כ גלעד קריב מהעבודה.

מה זה חוק המטרו?

חוק המטרו אמור להסדיר את התשתית המשפטית לפרויקט הענק שבמסגרתו מתוכננת רכבת תחתית שתחבר בין ערי גוש דן במטרה לספק אלטרנטיבה יעילה, אקולוגית ונגישה לשימוש ברכב הפרטי ולפקקי הענק שנגרמים בשל כך. בעקבות תקציבי הענק שהוקצו לו (כ-150 מיליארד שקל), מורכבות וגודלו של החוק, נקבע כי יש להעבירו בשלושה חלקים שונים: החלק הראשון מסדיר את המבנה הארגוני שיהיה אמון על פיתוח ובניית המטרו, החלק השני עוסק ברגולציה ובתיאום תשתיות בין הגופים הרלוונטיים השונים והחלק השלישי במדיניות המקרקעין של המטרו.

ישראל בדרך לבחירות? הזירה הפוליטית

אחרי הסערה אמש ראשי וחברי הקואליציה יצאו בקמפיין למען העברת החוק והפצירו באופוזיציה לתמוך. ראש הממשלה בנט כתב: "אני פונה כאן לחברי האופוזיציה ולראשיה - אל תפילו את חוק המטרו. אל תמנעו מישראל מטרו כל כך חיוני". 

שר החוץ לפיד הצטרף: "חוק המטרו הוא חוק שישפיע על אזרחים רבים במדינה, הוא לא חוק של קואליציה או אופוזיציה. אני קורא לכל מפלגות הבית לתמוך בחוק, זו השקעה באחת התשתיות החשובות במדינה".

שרת התחבורה מיכאלי הייתה חריפה יותר והזהירה: "אנחנו ברגע קריטי לעתיד מדינת ישראל. אם חוק המטרו לא יעבור כי חלק מחבריי בקואליציה נכנעים לאופוזיציה על הגב של הציבור, הם יצטרכו לתת דין וחשבון למה הפרויקט הלאומי שיוציא אותנו מהפקק נעצר בגלל פוליטיקה קטנה".

חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד מיהר להגיב לקמפיין וצייץ אמש שהוא "בעד להעביר את חוק המטרו רק אם תתקבל ההסתייגות שלו לגבי תחנה בבית לוינשטיין".

בתוך כך, חה"כ יואב קיש מהליכוד העלה הלילה הצעת פשרה - תמיכה של האופוזיציה בחוק המטרו בתמורה לקביעת תאריך הבחירות ל-25 באוקטובר, ולא בראשון לנובמבר כפי שהקואליציה רוצה.

ח
חבר הכנסת יואב קיש|צילום: יונתן זינדל

חה"כ קיש הודה במליאה שהמטרו הוא למעשה מנוף לחץ שנועד לגרום לקואליציה להסכים לתאריך הבחירות הרצוי בליכוד. נכון לעכשיו, הקואליציה מסרבת משתי סיבות: ועדת הבחירות הודיעה שלא תצליח להתארגן בתאריך הזה בגלל הסמיכות לחגים ושנית, בני הישיבות בחופש - מה שיקל על גוש נתניהו לגייס פעילים ומצביעים.

הפטור מוויזה לארה"ב בסכנה

לא רק חוק המטרו עשוי להשפיע דרמטית על אזרחי ישראל. על שולחנה של הכנסת עומדים שני חוקים שהעברתם הכרחית לקידום מתן הפטור מוויזה לישראלים לארה"ב, אך בשל המחלוקות הקטנוניות בין הקואליציה לאופוזיציה יימשכו - הפטור מוויזה לארה"ב לו מחכים הישראלים שנים רבות צפוי להיתקע גם הוא.

"הליכוד החליט שפטור מוויזה לארה"ב לא מעניין אותו כל עוד זה נותן הישג לאיילת שקד או ליאיר לפיד מול ביידן", סיפר גורם המעורה בפרטים. מדובר בשני חוקים חשובים שהאמריקאים רואים בהם תנאי סף להתקדמות.

ויזה לארה
הפטור מוויזה לארה"ב בסכנה|צילום: 123rf

החוק הראשון הוא חוק ה-"Api", ונוגע למידע שנמצא על הדרכון של הנוסע. בתיקון המוצע יתאפשר לרשויות הישראליות, קרי לביקורת הגבולות, לקבל את כל המידע הזה לא רק כשהנוסע נוחת אלא כבר בזמן הצ'ק אין (במדינת המוצא) ואם צריך - הוא יסורב כבר שם. החוק השני הוא חוק ה-"PNR", שנותן כלים מאוד מתוחכמים כדי לחפש תבניות ודפוסים עברייניים, גם בהקשרים של טרור וגם בהקשרים של פשיעה (בעיקר הלבנת הון).

שני החוקים כאמור תקועים ומעלים חשש שנושא הפטור מוויזה לישראלים בכניסה לארה"ב לא יקודם, חרף העבודה שהוא בשלבים הכי מתקדמים שלו מזה שנים ושארה"ב רתומה לנושא באופן אינטנסיבי.