"שבוע אחרי שקיבלתי תעודת מצטיינת דקן במדעי המחשב – אמרתי שאני פורשת ופותחת עסק בטיקטוק", אומרת לנו שיר יודפת. למצקצקים נאמר שהיא לא מתחרטת לרגע. מאז היא כבר שברה את הרשת כמה פעמים, הפכה למשפיענית מצליחה – ואפילו פתחה סוכנות משפיענים משלה. והיא לא לבד. מול הקולות שטוענים שהרשתות מחריבות את הדור הצעיר ומנוונות את המוח, עומדים היזמים הצעירים שעטים על ההזדמנות.
הם כבר לא רק משפיענים, אלא בעלי עסקים של ממש. אותם יזמים מספרים על משכורות של שבע ספרות, מציגים רכבי יוקרה ודירות מפוארות בפוסטים שהם מעלים – והופכים את ההצלחה שלהם לחלק בלתי נפרד מהמותג שהוא הם עצמם. וגם אם להראות שאתה מצליח בהגזמה זו אסטרטגיה שיווקית, קשה להתעלם מהעובדה שמי שפיצח את השיטה יכול בהחלט לעשות כסף. כל מה שהוא צריך הוא רק טלפון חכם, מצלמה משוכללת וקהל עוקבים נאמן שרק הולך וגדל.
"לא הצלחת – לא שילמת"
בר פחימה, בן 24 מנתניה, לא תמיד היה שרירי ומנופח כפי שהוא מציג היום לראווה בעמודי האינסטגרם והטיקטוק שלו. הוא היה ילד שמנמן שלא חלם בכלל להפוך לסגן מר ישראל. הוא מספר שהיה ילד חכם מאוד, ואפילו חנון, שאהב פיזיקה ומתמטיקה, ועם זה היה לו גם ראש עסקי מפותח, והוא השכיל לעשות מזה כסף.
את היוזמה העסקית הראשונה של פחימה הוא הוציא אל הפועל בגיל 17 בלבד. אחרי שהחליט להתאמן בעקבות חבריו, הוא חיפש דרך לממן את ההכנות לתחרות מר ישראל. האופן שבו הצליח לגייס את הכסף סלל את המשך דרכו. פחימה עזר לחבריו לצלוח את מבחני הבגרות, והם שילמו לו רק אם השיגו את המטרה: ציון 90 ומעלה. "לא עברת, לא שילמת", הוא מסכם.
הגישה הזאת מלווה אותו גם בעסק הנוכחי שלו. פחימה, שאהב מאוד מדע ולמד את עולם עיצוב הגוף, מצא הרבה היגיון בשיגעון החדש והפך למאמן כושר ותזונה, וגם כאן הוא דוגל באותה שיטה: לא הגעת ליעד – לא שילמת. "אנשים אוהבים שמתחייבים להם", הוא מסביר את הרציונל. "הם מוכנים לשלם הרבה כסף כדי שמישהו יעזור להם להגיע בדיוק לאן שהם רוצים. לקחתי את המודל העסקי הזה ואת כל מה שאני מבין בפיתוח גוף ובניתי עסק ליו".
היום מחזיק פחימה בחברת ייעוץ כושר ותזונה גדולה. אומנם אין לו תעודת תזונאי קליני ואת העסק שלו לא תראו בפרסומות בטלוויזיה, אך הוא כבר צבר יותר מ-35 אלף לקוחות מרוצים, ולדבריו השיג יותר מ-95% הצלחה. "בר פחימה בע"מ זה כבר הרבה יותר מייעוץ כושר ותזונה אונליין", הוא מספר. "התחלנו את הפריסה לשוק האמריקני וגם לעולם הספורט עצמו: מתוספי תזונה ועד ביגוד. ויש עוד הרבה תוכניות באופק".
"פיתוח גוף הוא הספורט המקצועני היחידי שעוסק בוויזואליה, בלקחת בן אדם מנקודה A ל-B בפרק הזמן הקצר ביותר ובדיוק המקסימלי", מסביר פחימה. את הפריצה הגדולה שלו לתחום הוא חייב במידה רבה דווקא למגפת הקורונה. היכן שעסקים רבים חוו משבר הוא זיהה הזדמנות. "בעצם קרו שני דברים ב-2020", הוא מפשט, "כל העסקים הפיזיים נסגרו – ואנשים אגרו אוכל ולא זזו מהבתים. באותה תקופה אף אחד בישראל לא הציע תהליך אונליין, זה משהו שלמדתי מאנשים שעבדתי איתם בחו"ל".
פחימה ציפה להצלחה, אך לא גדולה כפי שהייתה: "הייתי היחיד בפייסבוק, לא הייתה בכלל תחרות בשטח הפרסום של מטא. היה לי מאוד זול להגיע כמעט לכל המדינה, לידים חמים (לקוחות פוטנציאליים) היו עולים לי שקלים בודדים. בחודש אחד זינקתי ממחזור של 10,000 שקל ל-150 אלף שקל".
"לא גנבתי כלום ואני גאה בהישגים שלי. על כל בן אדם שמסתכל עליי בעין עקומה, יש עשרה שרואים בי השראה. אם היה מעניין אותי מה יגידו, הייתי הולך להיות מוכר גלידה"
בר פחימה
לקריאת כל כתבות מגזין N12 לחצו כאן
"הכי טובה במה שכולם בכי גרועים"
נגיף הקורונה היה גם נקודת המפנה בחייה של הדר דנן, בת 30 מתל אביב. עד אז היא הייתה בכלל שחקנית שעבדה כבייביסיטר, מצפה לקבל את תפקיד חלומותיה על הבמה. אלא שאז פרצה המגפה, החלום להפוך לכוכבת נראה רחוק מאי-פעם, והדר החליטה לעשות הסבה מקצועית. התהליך שעברה הוביל להקמת העסק הווירטואלי שלה, עסק ששינה את חייה.
"הייתי השושבינה הנצחית שמעולם לא זכתה להיות הכלה", נזכרת דנן בקריירת המשחק שלה. "הבנתי שאני צריכה למצוא תוכנית ב', להבין מה אני עוד חוץ משחקנית. המילה 'עסק' לא הייתה בלקסיקון שלי אז. עצמאות? לא הכרתי את זה".
דנן החליטה לחשב מסלול מחדש. היא פנתה לתחום המיתוג, התחילה לכתוב דפי נחיתה לעסקים (עמודים שבהם "נוחתים" גולשים בעקבות פרסום או קישור כלשהו ברשת ומשאירים פרטים לקראת עסקה אפשרית) – והבינה שיש לה את זה, שבשעה שכולם משתמשים בטכניקות שיווק ישנות, היא – שגדלה לתוך הרשתות – מבינה טוב מכולם מה צריך לעשות. אחרי שנה של עבודה קשה היא צברה תאוצה והפכה למנהלת. "לאט-לאט החזקתי את כל החברה בהיבט המקצועי", היא מספרת. "זה מתחבר מאוד לעולם שלי כשחקנית, וגיליתי שאני טובה בזה. כל סרטון שכתבתי התפוצץ, הלקוחות שלי הכפילו את ההכנסות והגיעו למספרים לא הגיוניים. באותה נקודה הבנתי שיש לי כישרון, שאנשים זקוקים לי, ושבמה שאני הכי טובה – כולם הכי גרועים. הבנתי ברגע הזה שיש לי כוח עצום ושאני הולכת לפתוח עסק".
דנן חיברה את עולם השיווק לעולם המשחק, את הכישרון שלה לעמוד מול העדשה ואת הצורך של בעלי עסקים שונים לצבור לקוחות דרך הרשתות החברתיות. היא הקימה עסק שלדבריה לא היה אז כמותו עדיין בארץ, חיה שאין לה שם: סדנת עמידה מול מצלמה לבעלי עסקים.
הצגת פוסט זה באינסטגרם
"בתוך שלושה חודשים הפכתי לחברה בע"מ והגעתי למחזור של 300 אלף שקל. זה היה מטורף. שנייה לפני זה הייתי בייביסיטר". דנן פתחה עוד ועוד מחזורים לסדנה שלה – ואז הגיעה הבקשה הראשונה: שתלווה את הלקוח שלה ביום הצילומים שלו. "הצורך הגיע עד אליי, המוצר הזה דפק לי בדלת", היא מסבירה בלהט. "אני עמוסה חצי שנה קדימה, תאריך מתפנה ו-40 אנשים קופצים עליו".
"הייתי השושבינה הנצחית שמעולם לא זכתה להיות הכלה. הבנתי שאני צריכה למצוא תוכנית ב', להבין מה אני עוד חוץ משחקנית. המילה 'עסק' לא הייתה בלקסיקון שלי אז"
הדר דנן
"פרשתי מהלימודים והקמתי עסק בטיקטוק"
לעומתם, שיר יודפת, בת 25 ממודיעין, לא חשבה בכלל שתצליח ברשת. היא "התפוצצה" בטיקטוק כמעט במקרה – וסגרה את החשבון מיד אחרי שצברה בתוך חודש 10,000 עוקבים. "בכלל עשיתי תואר במדעי המחשב", היא נזכרת. "שבוע אחרי שקיבלתי תעודת מצטיינת דיקן אמרתי לכולם שאני פורשת ופותחת עסק בטיקטוק".
@shiryodfat סנדוויץ' אבטיח?! תכתבו לי מה עוד לנסות עם אבטיח #נערתהאבטיחים ♬ original sound – שיר יודפת
כמו הרבה משפיעניות אחרות, גם את יודפת קשה לתחום לנושא אחד. בעמוד שלה תוכלו למצוא מנעד רחב של סרטונים וטרנדים: מעצות למציאת עבודה ולכתיבה באנגלית, דרך סרטוני איפור וביוטי ועד לסרטונים של מאכלים מוזרים ומושחתים כמו מלפפון מצופה בדבש ושניצל תירס ממולא מק אנד צ'יז. מה שבטוח הוא שהיא מתחזקת את 150 אלף העוקבים שלה היטב ושגרף הלייקים שלה, שכעת עומד על 6.5 מיליון רק בטיקטוק, תמיד במגמת עלייה.
אחרי שביססה את מקומה היטב ברשתות החברתיות החליטה יודפת לפתוח את NOK – סוכנות למשפיעניות רשת בתחום הביוטי. "באיזשהו מקום אני מחולקת לשני מותגים", היא מנסה לפשט. "יש שיר, שהיא משפיענית ומוצר בפני עצמו, ויש סוכנות נוק, שהיא מותג נפרד ואני הפנים שלו".
את ההחלטה להקים את העסק קיבלה יודפת אחרי פגישה טעונה עם סוכן מפוקפק. "התעסקתי אז בתוכן בתחום האוכל. הוא אמר לי לאכול בצורה מינית יותר, אפילו רצה שלא אעשה ניתוח מניעה לסרטן השד עד שאהיה מפורסמת. הזדעזעתי. אמרתי לעצמי, 'לא הגיוני ששוב גברים נכנסים לשוק שנשים שולטות בו'. ואז פגשתי אישה מדהימה, חזקה מאוד בתחום הביוטי, והיא שינתה את הכול. היא שכנעה אותי לפתוח את הסוכנות והביאה לי את הלקוחות הראשונות שלי".
יודפת הקימה את נוק עם שתי המיוצגות הראשונות שלה: גל וטל תמם, זוג אחיות שמקפידות לתחזק עמודי לייפסטייל וביוטי ללא דופי, דרך חשבונות אינסטגרם וטיקטוק שעומדים יחד על 656 אלף עוקבים. "זה שוק פרוץ", היא מסבירה. "אין תואר שמלמד את זה. את הכול צריך ללמוד מאנשים שלא רוצים ללמד אותך, כדי שלא תיקח מהם את העבודה. בסוף אנחנו מדברים פה על אנשים שבנו מותג, זה מעבר לפרסונה. זה הבייבי שלהם והם שמים אותו בידיים שלי. אני כאן כדי לאפשר למותג הזה לצמוח משני הצדדים – גם מבחינת מספר העוקבים וגם מבחינת ההכנסות ומחזורים".
"התייעצתי עם סוכן, הוא רצה שלא אעשה ניתוח מניעה לסרטן השד עד שאהיה מפורסמת. הזדעזעתי. אמרתי לעצמי, 'לא הגיוני ששוב גברים נכנסים לשוק שנשים שולטות בו'"
שיר יודפת
"חוסר אותנטיות מסריחה"
אז איך שוברים את הרשת? חלק ניכר מבניית המותג הוא גם יצירת הפרסונה של המשפיען כסיפור הצלחה. לצד עצות לעלייה במסת השריר וירידה במשקל, בר משתף את עוקביו גם בכסף שהוא מרוויח, בפנטהאוז בשרון שמשקיף לים וברכבי היוקרה שהוא נוהג בהם. "אי אפשר להסתיר איפה אתה חי ובמה אתה נוהג. זה הישג שאני גאה בו. לא גנבתי כלום ואני גאה בהישגים שלי. על כל בן אדם שמסתכל עליי בעין עקומה, יש עשרה שרואים בי השראה. אם היה מעניין אותי מה יגידו, הייתי הולך להיות מוכר גלידה. חוסר אותנטיות זה דבר מסריח, יש גבול לכמה אפשר לזייף".
@bar_pahima עונה על הכל בתגובות
♬ original sound – Bar Pahima – בר פחימה
אמירותיו של פחימה נשמעות לעיתים קרובות נחרצות, בעיקר כשהוא מדבר בגנות תנועת ה"בודי פוזיטיב", שמעודדת קבלה עצמית ויוצאת נגד אידיאל הרזון. ואכן הן מביאות לפתחו לא מעט ביקורת חריפה. "יש לי מאגר הדאטה הכי גדול במדינת ישראל של אנשים שמנים שהפכו לרזים", הוא קובע. "אני יודע איך אנשים שמנים בצורה קיצונית מרגישים ביום-יום. רוב הנשים שאני מתווכח איתן ברשת הן נשים שהיו רק בצד אחד של המשוואה. זה לא נותן להן לגיטימציה לדבר בשם הצד האחר, כי הן מעולם לא היו בו. אני מאמין במספרים הגדולים ובמדע. הדבר היחיד שמשקר הוא אנשים".
פחימה מכחיש שמדובר בפרובוקציה שמטרתה להשיג עוקבים. "אני לא מפחד להראות את הצדדים והדעות שלי, אני עומד מאחורי מה שאני אומר במיליון אחוז כי זו לא פרובוקציה, זו האמת שלי. אני אף פעם לא אומר משהו אם אני לא מאמין בו ב-300%". גם דנן לא מאמינה בפרובוקציה כדרך להשיג עוקבים: "פרובוקציה היא פעולה חיצונית שבה אני מתכנן לעצבן ולא לנהל שיחה ממקום של חקר".
"אני לא מפחד להגיד את דעתי, אני עומד מאחורי מה שאני אומר במיליון אחוז, כי זו לא פרובוקציה, זו האמת שלי. אני אף פעם לא אומר משהו אם אני לא מאמין בו ב-300%"
בר פחימה
"מוכר פלאפל לא חייב להקפיץ כדורים לפיתה"
"שיווק טוב הוא שיווק שאין בו מאמץ מכירה, כזה שהקהל מבין שאני הכי טובה דרך המילים שלי", מסבירה דנן מניסיונה. "זה כמו בן אדם שבוחר להתחתן איתך כי הוא רואה באמת מי את".
אז איך לדעתך כדאי לשווק את העסק ברשת?
"קודם כול, זה לא מתאים לכולם", מבארת דנן. "כדי שזה יקרה, אני צריכה להיות מצד אחד הכי טובה במקצוע שלי ומצד שני להיות אשת שיווק מצוינת. למשל, אם אני מעצבת גרפית, אני חייבת לעשות סוויץ' ולהפוך למומחית בעיצוב גרפי ובשיווק ומכירות".
אחר כך, לדברי דנן, צריך להבין את אופי העסק ולבנות תוכן נכון. "יש כל מיני טכניקות לגעת באנשים. בעל דוכן פלאפל לא חייב תמיד להקפיץ כדורים לתוך פיתה. אם תישענו על גימיקים, המחזורים שלכם עלולים לקרוס אחרי חודשיים. אתם צריכים להתייחס לעסק שלכם בצורה רצינית ולהבין מה חשוב לכם".
ביוני ערכה דנן את הכנס הראשון שלה, שהיה מעין סטאז' שיווקי, ובו הרצתה לפני 1,200 איש על הדרך שעברה. "הייתי האישה הראשונה בתחום שעשתה דבר בסדר גודל כזה. היו תרגולים ועבודה פרקטית על הבמה. מכרתי עם אנשים בסטורי בלייב, דיברנו על איך אני עושה 'משפך סטורי' נכון – ועל מה הקהל צריך לשמוע כדי לקנות", היא מספרת.
ומה זה "משפך סטורי"? דנן מסבירה: "זה טריק מכירתי שנועד להניע את העוקבים לפעולה. המטרה היא ליצור רצף סרטונים שמעבירים את הגולש מסע, ובסופו יבצע את הפעולה שנרצה. שירכוש את השירות שלנו מבלי שירגיש שבעל העסק הפעיל עליו לחצים".
"בשלב התכנון צריך לאסוף 'דאטה רגשית'", ממשיכה דנן. "זה אומר ללמוד את השוק מהאנשים עצמם – עם מה מתמודד הלקוח במובן הרגשי, מה הבטיחו לו ולא קיימו – ואיך זה גרם לו להרגיש. ככה אני מבדלת את העסק שלי ומביאה את החיבור האישי שלי".
"בשלב הביצוע צריך להפסיק את החרטה", מוסיפה דנן. "למשל – חברות משחות שיניים שרוכבות על מסרים של הלבנה. תשנו גישה, רוב הציבור יודע שתכלס זה לא עובד. זו לא הסיבה שאנחנו ממשיכים לקנות משחות שיניים. צריך לדבר על היתרונות האמיתיים של העסק ולחשוף את הבולשיט. עסק שלא עושה את זה – מפספס בענק".
"התוכן ממומן – אבל זאת העבודה"
בסוכנות המשפיעניות של יודפת, לחרוך את הרשת זה חלק מהביזנס. "אצל משפיעניות יש קמפיין חשיפה ויש קמפיין מכר. קמפיין החשיפה נועד לחשוף את המותג לגולשים, ואילו קמפיין המכר נועד למכור את המוצר לגולש, בין היתר בעזרת קודי הקופון שמקנים לו הנחה. בטלוויזיה אי אפשר לעשות את זה".
"אני לא מבטיחה מכירות או צפיות", מדגישה יודפת. "בחודשים הראשונים אני עושה שיטת מדרגות: אם הגענו ל-x מכירות, החברה תשלם יותר. לעומת זאת, אם היה פער רציני בין הנתונים שהוצגו לתוצאות בפועל, אבוא לקראת הלקוח כדי שייצא מרוצה ונדאג שיגיעו התוצאות".
איך זה עובד בכלל?
"כמו פרסומות בטלוויזיה, שבהן החברה קונה זמן מסך בערוצים השונים, ככה ברשת החברה קונה שטח פרסומי בעמוד של המשפיען. היום יותר ויותר מותגים מבינים את הכוח שיש בזה ומפנים לזה יותר תקציבים. החברה יכולה לקנות סרטון טיקטוק, היא יכולה לקנות ריל (סרטון קצר), היא יכולה לקנות סטורי בודד או כמה סטוריז ברצף".
"הפרסום החדש קורה דרך אנשים, והמשפיעניות מחקות את שיטת ה'מפה לאוזן'. אם אני רוצה למשל סיר חדש, אני יכולה לשאול את השכנה שלי, אבל אני יכולה בקלות להיכנס לעמוד של הבשלנית האהובה עליי ברשתות ולראות על מה היא ממליצה".
כמה זה עולה?
"סרטון עולה בין כמה מאות שקלים לכמה עשרות אלפים", מגלה שיר. "תמחור הוא דבר מיתוגי, ובשביל זה צריך סוכנת. יש לי מיוצגות שקיבלו פעם אלף שקל לפוסט והיום הן גובות סכום של חמש ספרות על סרטון". בשונה ממה שאולי חשבתם, יכול להיות הבדל מהותי בתמחור של שני משפיענים – גם אם לשניהם אותו מספר עוקבים בדיוק. "יכול להיות שלאחת יש חשיפה יותר גבוהה ויכול להיות שאחת נחשבת לסלב גדולה יותר מהשנייה".
@shiryodfat לא לשכוח לעולם – הקהל של משפיען הוא זה ששם אותו במקום שהוא נמצא ומעניק לו את היכולת להתפרנס מזה בכבוד ❤️ שום לקוח לא יותר חשוב מזה.
♬ original sound – שיר יודפת
לצד האהבה הגדולה שהם מקבלים ממאות אלפי העוקבים, המשפיענים זוכים לא פעם לעקיצות ולביקורת על התמהיל המופרז לעיתים של התוכן הממומן. "התוכן בתשלום חשוב, ואני חושבת שלאט-לאט הקהל מבין שמזה אנחנו מתפרנסות. זה כבר מושרש. יש ביקורת, אבל זו העבודה. בסופו של דבר משפיענית טובה תמליץ על מוצרים שהיא מאמינה בהם, והתכנים האלה עוזרים להניע את המשק ויכולים להכניס לעסקים בארץ אלפים שקלים אם לא מאות אלפים".
לכל המצקצקים נשאר רק להבין שהרשתות החברתיות הפכו למגרש המשחקים החדש בעולם היזמות הישראלי. הדור הצעיר מנצל את הגלילה לטובתו ויוצר לקהל הגולשים ערך אמיתי, ערך שמתורגם ישירות לכסף. הרבה כסף. מאחורי הפילטרים והלייקים מסתתר פוטנציאל עסקי אדיר, והמתלבטים יכולים רק להחליט אם להצטרף לרכבת הטכנולוגית הדוהרת או להישאר בתחנה. ולכל הגוללים בבית – כמו בכל דבר בחיים, מעט ביקורתיות לא תזיק, לא כל הנוצץ הוא זהב ולא כל מה שרואים בסטורי הוא בהכרח הסיפור האמיתי.