כשלב ליפובסקי, בן 38 מאזור המרכז היה ילד, הוא התאהב ברכבים שהיה רואה בכבישים ובמגזינים. כבר אז הוא סימן לעצמו בראש אילו רכבים יקרים היה רוצה לקנות - והיום הוא מסמן וי על החלום הזה. "כשהייתי קטן הרכבים היוקרתיים האלה היו חדשים ובתור ילד להסתכל עליהם זה היה וואו חוויה מטורפת", הוא נזכר. "היום הם רכבי אספנות ואני יכול להרשות לעצמי לרכוש אותם".

ללב, איש עסקים בתחום הבנייה, יש היום שמונה רכבי יוקרה, ביניהם BMW קבריולט שייבא מחו"ל בהזמנה מיוחדת, BMW M1 - רכב ספורט שהוא נדיר בכל העולם, וולוו 960 שנת 1994 ומרצדס 500SL. היקר מבין הרכבים שלו הוא ה-BMW 420D שמוערך בכ-340 אלף שקלים.

עד היום במצטבר היו לו 25 רכבים וכרגע הוא עם מספר כלי הרכב הכי גדול שהיה לו בו -זמנית. "התחלתי עם BMW וגם היום אני מחזיק ברכב הזה, הוא לכל החיים", הוא אומר ומוסיף: "לשאול אותי איזה רכב אני הכי אוהב, זה כמו לשאול איזה ילד אתה יותר מעדיף. קשה לבחור". 

צי הרכבים של לב מוערך ב-1.2 מיליון שקלים ורוב הרכבים שלו נמצאים בחניון תת-קרקעי במקום עבודתו, אולם בקרוב הוא יתחיל לבנות בית עם חניון במיוחד עבור הרכבים . "צריך שגם להם יהיה בית", הוא מחייך.

"אנשים נוטים לחשוב שרכב יוקרתי הוא בהכרח רכב יקר", הוא ממשיך, "וזה לא נכון, כי לי לדוגמה יש רכבים מיוחדים בייבוא אישי שהבן אדם הממוצע, שלא מכיר ולא רואה את זה באולם התצוגה, לא יידע לקנות אותם. אבל הכול מקסימלי ברכב המיוחד, האבזור ואפילו סוג הדלק".

לב ליפובסקי,  עם הרכבים שלו
כל נסיעה מרגישה לו כמו הפעם הראשונה. לב ליפובסקי עם הרכבים שלו

"רכב יקר זו לא השקעה עסקית. אבל זו רכישה רציונלית ולא בהכרח מהלב", הוא מסביר, "אולי בגלל שאני לא מיליארדר ויש לי מגבלת תקציב, אז אני מנסה לשלב בין מה שאני אוהב למה שאני מחשיב כמוצר טוב. נגיד פרארי אני לא אקנה כי זה יקר לי. אבל אם אני ממש אתאמץ אולי הייתי יכול".

"בכל פעם שאני קונה רכב זה אירוע מטורף", הוא מתאר ומוסיף כי "התחזוקה של הרכבים האלה זו משרה מלאה לכל דבר. לכל רכב יש חידוש ביטוח וטסטים והחלפת צמיגים, אפילו אם אלו לא דברים מיוחדים, לכל רכב יש את הטו דו ליסט שלו".

"על הרכבים הישנים צריך לשמור כל הזמן, זה ללכת רחוק עם הפרפקציוניזם. כל הזמן לשאוף להביא את הרכבים האלו ליותר שלמות", מתפייט לב. "אני גם מעדיף שהרכב ייסע על הכביש ולא יהיה כמו פריט אומנות. לא רוצה שיעמוד על במה ויסתובב כל היום בתצוגה".

"בסופי שבוע כשאני מוציא אותם, בכל פעם התחושה היא וואו, כאילו עכשיו קניתי את הרכב. גם בכביש עוצרים אותי כל הזמן ועושים לי לייק עם האצבע, זה נותן תחושת גאווה"

לב ליפובסקי, קבלן ואספן רכבי יוקרה

הרכבים של לב לא נוסעים כל יום על הכביש ולכן כל נסיעה מרגישה לו כמו הפעם הראשונה: "בסופי שבוע כשאני מוציא אותם, בכל פעם התחושה היא וואו, של התרגשות מחדש כאילו עכשיו קניתי אותו. לרכבים הישנים במיוחד יש תחושה אותנטית שפעם ידעו לעשות מכוניות טובות. גם בכביש עוצרים אותי כל הזמן ועושים לי לייק עם האצבע ויש תגובות, זה נותן תחושת גאווה".

מרצדס 500 SL של לב ליפובסקי (צילום: שחף אייזנשטיין)
"בתור ילד להסתכל על רכב כזה היה וואו". מרצדס 500 SL של לב ליפובסקי|צילום: שחף אייזנשטיין

לקריאת כל כתבות מגזין N12 לחצו כאן

יכולתי לקנות עוד בית, אבל קניתי פרארי

משה ג'ורג' איש עסקים מחולון רכש לפני כמה שנים פרארי פרארי F8 טריבוטו, אדומה ונוצצת, ב-2.5 מיליון שקלים שלא יוצאת הרבה מהחניון. הסיבה לכך הוא מסביר: "כי כל שנייה עוצרים אותי לתמונה. בערך 200 פעם בנסיעה אחת". משה נסע שנים במרצדס ומכר אותה כדי להגשים את החלום שלו. "יכולתי לקנות עוד בית ולהשקיע לטווח רחוק, אך החלטתי שאני חייב משהו גם לנשמה. כל החיים זה עוד ועוד אבל איפה אני בכל הסיפור הזה?", הוא שואל רטורית.

הפרארי של משה ג'ורג' (צילום: Karina lapta)
לא יוצאת הרבה מהחניון. משה ג'ורג' והפרארי|צילום: Karina lapta

הוא מספר שהוא לא עבד במיוחד רק בשביל לקנות את הרכב הזה, אבל שכן עבד קשה כל החיים, ולמרות שאשתו חשבה שהוא בטח השתגע הוא החליט לעשות את רכישת חייו ולרכוש דגם אחרון של פרארי, שכבר לא מייצרים יותר. "זה רכב שהזמנתי שנתיים מראש, ישבתי בחדר מיוחד עם מחשב ובניתי את האוטו עד לרמת התפרים של המושבים. זה רכב מטורף הוא אחד היפים בעולם, הסאונד, המהירות שלו".

"זו הגשמת חלום, זה לגעת בפסגה, אני מכיר אנשים שהם מולטי מיליונרים ואין להם את התעוזה לרכוש רכב כזה", מסביר משה מדוע רכש את הרכב הזה. "הוא מאוד יומרני, צריך אהבה ושיגעון ולחשוב מחוץ לקופסה. הגעתי למסקנה שאני בן 50 יש לי יותר הווה מאשר עתיד, חיים רק פעם אחת ואני רוצה לחיות, אני רוצה לחוות. כשאני מניע את הרכב כל הדאגות שלי והצרות שלי במירכאות נמחקות, רק מזה שאני שומע את הרכב. הוא עוצר נשימה. רק מי שינהג ברכב כזה יבין על מה מדובר".

הפרארי של משה ג'ורג'
"זה רכב שהזמנתי שנתיים מראש". הפרארי של משה ג'ורג'

הרכב שאתה נוסע עליו אומר משהו על מי שאתה?

"פרארי זה סמל סטטוס צריך להיות אדם עם השעון הנכון, חשבון הבנק הנכון, לדעת לבלות במקומות הנחשבים גם אם אין לך את זה מגיע מיד עם האוטו".

ובכל זאת החלק שהוא הכי נהנה ממנו הוא יום שישי בצהריים כשהוא מגיע לאסוף את הנכד שלו מבית הספר עם הפרארי, "הילד באורות, מבסוט עד הגג ואומר לי שכל החברים שלו מתלהבים והוא סלב עכשיו בבית הספר בגלל הרכב".

 "גם התגובות ממכרות", הוא מספר, "אין גבר או אישה שלא מסובבים את הראש פעורי פה, תופסים את הראש ומתחננים להצטלם".

"אני בא לקחת את הנכד שלי והילד באורות, מבסוט עד הגג. הוא אומר לי שכל החברים שלו מתלהבים והוא סלב עכשיו בבית הספר בגלל הרכב"

משה ג'ורג', איש עסקים שקנה פרארי

 

הפרארי של משה ג'ורג' (צילום: Karina lapta)
"כשאני מניע את הרכב כל הדאגות שלי נמחקות". הפרארי של משה|צילום: Karina lapta

רכב יוקרה אחרי הצבא

מי שעשה מהתמונות האלו אלפי עוקבים באינסטגרם ושיתופי פעולה עסקיים הוא רז קריאף בן 24 מנתניה, סוכן ביטוח עצמאי ונהג מרוצים תחרותי שעבד קשה אחרי הצבא ורכש לעצמו BMW M240i, ו-BMW M135i. השווי של שני הרכבים האלו בשוק מוערך ב-400 אלף שקלים.

רז קריאף והרכבים שלו
"יש כל הזמן רצון להשתדרג ברכבים". רז קריאף

"ההורים שלי חשבו שאני משוגע ושזה בזבוז של כסף", נזכר רז בתקופה שהחליט לרכוש את שני רכבי הספורט האלו, "ההורים שלי נוסעים על רכבים פשוטים ולא הבינו בהתחלה את השיגעון".

 

@razkriaf3 תמיד כאן לגבות חברים #b58 #fyp #פוריו #foryou #bmw #m240 #pure800 ♬ Stan x Gangstas Paradise by Altegomusic - ALTÉGO

 

"יש כל הזמן את הרצון והאדרנלין להשתדרג ברכבים ולהפוך אותם ליותר טובים. לא רק בגלל המרוצים והתחרותיות, אלא גם בשביל הכיף שלי. הרכב הבא שאני מתכנן לרכוש הוא BMW החדשה שעולה למעלה מ-700 אלף שקלים", הוא מוסיף. "הרכבים שלי גם לא יהיו בצבעים סטנדרטיים. הם תמיד יהיו בולטים. יש מישהו שזה העסק שלו, והוא הספונסר שלי והוא מדפיס לי עיצובים מיוחדים לרכבים והם מאוד מעניינים אנשים באינסטגרם וגם ברחוב".

"אלו כמויות של אדרנלין. כל מי שסובב אותי יודע שאף אחד לא מפריע לי. זה אני והאוטו. אנחנו רואים נופים מטיילים, מבחינתי אני מחפש לנהוג ברכב שיתקשר איתי. זה ריגוש ובסופו של יום זה מחייב להיות נהג טוב יותר, כי אני רגיל לנסוע שעות על ההגה".

"בנסיעה רגילה זה הרבה יותר מרגש, יש חיבור כלשהו", הוא מנסה להסביר. "אני עולה על ההגה וזה זמן הכיף שלי, זה הזמן שלי להיות אני עם עצמי. זה גורם לגוף לתחושות כיפיות. אנחנו משלמים על הדלק בזמן שאנשים משלמים לפסיכולוג". 

רז מתחרה עם הרכבים שלו בתחרויות מרוצים בספורט שנחשב יחסית חדש בארץ, וזכה במקום ראשון במספר תחרויות. הוא מסביר שההשקעה ברכב לא נגמרת ברכישתו, "אם הייתי לוקח את הכסף הזה ומשקיע בדברים אחרים יכולתי לקנות היום בית. זה מצריך הון כלשהו כי התחזוקה זה החלק היקר, במיוחד בתחום המרוצים. יש לי 5 תחרויות בשנה, לכל תחרות אני לוקח איתי 12 צמיגים ודלק והתחרות גם עולה כסף. בתחרות ממוצעת אם לא קרה נזק לרכב העלות היא כ 5-7 אלף".

"זה ריגוש וזה הזמן שלי להיות אני עם עצמי. זה גורם לגוף לתחושות כיפיות. אנחנו משלמים על הדלק בזמן שאנשים משלמים לפסיכולוג"

רז קריאף, סוכן ביטוח ונהג מרוצים

 

 BMW של רז  (צילום: שקד יודקובסקי)
"ההורים שלי חשבו שאני משוגע ושזה בזבוז של כסף". ה-BMW של רז|צילום: שקד יודקובסקי

מסלולי המרוצים רחוקים ויקרים 

גם לב ומשה נוהגים עם הרכבים שלהם במסלולי מרוצים בארץ. בשנת 2009 עבר החוק המוטורי בישראל ובעקבותיו נפתחו שלושה מסלולי מרוצים חוקיים בארץ שמושכים אליהם אלפי נוסעים מידי שנה, בערד, בפצאל שבבקעת הירדן ובפארק המוטורי מוטורסיטי שליד באר שבע, שם יש לרכבים שלהם אפשרות להפגין את היכולות האמיתיות.

רז קריאף והרכבים שלו
"אני מחפש לנהוג ברכב שיתקשר איתי". רז קריאף והאוטו שלו

"המסלולים טובים ואנחנו מרוצים מהם", אומר לב, "אך הבעיה היא שהמסלולים האלה לא נגישים לכל כיס. הם נורא רחוקים ומצריכים נסיעה מיוחדת ויום נסיעה אחד במסלול יעלה לנו כ-450 שקלים, בלי דלק, וזה לא נגיש לאנשים מבחוץ שרוצים לבוא ולהרגיש איך זה".

לב וחבריו מארגנים טיולים מיוחדים בשעות הבוקר המוקדמות כשהכבישים ריקים: "הכבישים בצפון מפותלים וריקים, אז גם שם זו חוויה לנסוע עם קבוצה של רכבים". ואכן, קהילה היא חלק בלתי נפרד מהחוויה של מי שמחזיק ברכב יוקרה. מועדון פרארי לדוגמה מארגנן ימי טיול לחברי המועדון. "אנחנו יוצאים בשבתות בבוקר לטיולים, מקנחים במסעדה טובה ויקב טוב, חיים את החלום", מספר משה, "פרארי מממנים את הכול. יש להם שיווק מאוד אגרסיבי".

רז קריאף והרכבים שלו
"יש לי 5 תחרויות בשנה". רז קריאף זוכה במרוץ

"אני חלק ממועדון החמש (מועדון רכבי אספנות) ואלפי אנשים פוקדים את המפגשים שלנו", מספר לב. "הם באים עם המשפחות והילדים וזה נותן להם להתרשם. אולי כשהם יגדלו הם יצטרפו לתחום, כי מגיל צעיר הם יראו את ההשקעה האינסופית של אנשים ברכבים שלהם ויבינו את התרבות המוטורית".

"היצרניות מורידות מחירים"

אם פעם רכבי יוקרה היו עולים מיליוני שקלים היום המגמה משתנה: "בשנים האחרונות היצרניות מורידות מחירים לכיוון ה-200 אלף שקלים ומעלה והמטרה היא להנגיש את הרכבים לקהלים חדשים", מציין דני איטליאנו, משנה למנכ"ל סמלת יבואנית רכב גדולה בארץ. "הם רוצים שהקונים יהיו לקוחות של המותג ויגדלו איתו הלאה לדגמים יותר יקרים".

Bmw 420 של לב ליפובסקי (צילום: יולי קיסיליוב)
BMW 420D, כ-350 אלף שקלים.המכונית היקרה ביותר של לב ליפובסקי|צילום: יולי קיסיליוב

"זה אולי יתקבל בהפתעה, אבל 70 אחוז מהלקוחות של רכבי היוקרה לוקחים מימון בנקאי או חוץ בנקאי. אנחנו רואים את זה בשנים האחרונות. מדובר גם באנשים שיש להם כסף".

איטליאנו מספר על האוכלוסייה החדשה שנכנסה לשוק הרכבים היוקרתיים והם אנשי ההיי-טק: "עד לא מזמן הם היו נוסעים עם רכב מהעבודה ועכשיו הם עושים שינוי לרכב יותר מפנק ולא בהכרח את הרכב שהעבודה מכתיבה להם, אז הם לוקחים רכב ב-200 אלף שקלים".

"זה אולי יתקבל בהפתעה, אבל 70 אחוז מהלקוחות של רכבי היוקרה לוקחים מימון בנקאי או חוץ בנקאי. אנחנו רואים את זה בשנים האחרונות"

דני איטליאנו, משנה למנכ"ל סמלת

"בדרך כלל הלקוחות מגיעים נורא מכוונים לאיזה רכב הם רוצים ומתאימים את עצמם לרכב", מציין דני, "פורשה זה רכב מאוד ספורטיבי ואאודי רכב יותר שמרן. זה סוג אחר של לקוחות, ויש כאלו שמחפשים את ה-SUV, שרוצים לשלב את העולמות - היוקרה והלייף סטייל, שאפשר גם לרדת איתו לשטח. יש גם את הקבוצה החדשה של הרכבים החשמליים".

רז שעובד בתחום הביטוח רואה ביום יום שלו את כל סוגי בעלי הרכבים, "יש כאלה שקונים את זה בשביל סטטוס ויש שקונים בשביל נוחות ויש לביצועים. כשמישהו נכנס לאירוע עם פרארי, הוא מציג בדיוק מה שהוא רוצה שיראו. הפרארי אומר עליו משהו. לעומת זאת יש לי המון חברים עם פרארי שנוהגים בו בשביל הכיף ולא בשביל לפרסם אלא רק כדי ליהנות איתו", הוא אומר ומיד מסייג: "אבל אף אחד לא יודה שהוא רכש פרארי רק בשביל שכל הזמן יגידו לו וואו איזה רכב".