אז ממש הרגע הגענו לשדה התעופה בפיניקס, אריזונה, ואני רוצה מונית, אבל לא בא לי נהג ש"יאכל לי את הראש", אז ככה זה עובד. בישראל יש גט טקסי - בפיניקס יש Waymo. אני מזמין באפליקציה ועוד 8 דקות תגיע לכאן מונית שהכול בה אותו דבר, חוץ מדבר אחד – אין בה נהג.

באוטו יש סייעת וירטואלית שאומרת לי שלום. היא כנראה שמחה לראות אותי. אני פותח את הדלת, אומר גם לה שלום ומקיש על כפתור "התחל נסיעה" במחשב שבאוטו. זאת חוויה מוזרה מאוד. יש הגה, יש דוושות, ואין נהג מקדימה.

אני מרגיש כאילו השתילו אותי בתוך איזה סרט עתידני והרכב לא נוסע לאט. הוא נותן גז המחשבון הזה. כשמגיעים לאור אדום עומדים. כשהרמזור ירוק נוסעים. כשהולך רגל הופיע הרכב נבהל לרגע, שם ברקס, אבל לכולם שלום.

 לקריאת כל כתבות מגזין N12 לחצו כאן

רחובות מסודרים ומזג אוויר נוח

בפעם הראשונה בהיסטוריה האנושית כל אחד יכול להזמין לעצמו מונית שתגיע בלי נהג מונית. זה קורה בעיירה מנומנמת מאוד ומסודרת מאוד בשם צ'נדלר בפיניקס, אריזונה. העיירה הזאת נבחרה להיות המקום הראשון בעולם שבו אפשר פשוט להזמין מונית שמגיעה ללא נהג. הסיבה לכך היא הרחובות הישרים מאוד, המסודרים מאוד, הרחבים מאוד, בלי יותר מדי אנשים והולכי רגל, שיקפצו לך לרחוב.

המכונית האוטונומית (צילום: מתוך האתר הרשמי של Waymo)
הוא נוסע מהר המחשבון הזה. המכונית האוטונומית|צילום: מתוך האתר הרשמי של Waymo

הסיבה הנוספת שעשו את זה כאן היא מזג האוויר הנוח. יבש כאן, אין כמעט גשם באריזונה, בטח לא ברד או שלג וערפל, אז קל יחסית למחשבים לראות את השטח ואת הכביש.

"היי דני, שמי טים, אני התמיכה בנוסע", פונה אליי המחשב. "איך אתה היום?" הוא שואל. "נהדר", אני עונה, אני נהנה מהמכונית. "שתהיה לכם נסיעה נעימה ותיהנו משאר היום שלכם", הוא מברך אותי ואת הצלם.

"שניכם עם חגורות בטיחות?" הוא שואל.

כן. אתה יכול לראות אותנו?

"כן אדוני".

ואכן, יש במכונית מצלמה, האח הגדול רואה הכול .

עוד על המכונית האוטונומית ב-N12:

"יש בנסיעה רגעים מפחידים"

תושבי צ'אנדלר שנהנים מהשירות הזה כמעט שנה מגלים לנו עוד כמה יתרונות. "אני משתמש בזה בעיקר כשאני רוצה לשתות אלכוהול ואני לא רוצה לנהוג", אומר מייקל דיקי, תושב פיניקס אריזונה. "לפני כמה ימים, בפעם הראשונה, הזמנתי משלוח מהסופר - ירקות, בשר, הכול - במכונית הזאת. אין נהג, אז זה זול יותר ואתה לא צריך להשאיר טיפ".

נסעת ברכב הזה עם הילדים שלך?

"לא", הוא צוחק.

למה?

"אני אחכה קצת, אראה שזה בטוח. יש בנסיעה רגעים מפחידים. היה רגע כזה כשחיכיתי שהמונית תפנה שמאלה ותשתלב בתוך התנועה. היו מקרים שבהם אני לא הייתי מנסה להשתלב בתנועה, או שהייתי מנסה להשתלב, אבל שמחתי שהמכונית האוטונומית התהגה בצורה קצת יותר בטוחה מאיך שאני הייתי מתנהג. עוד דבר זה שבנסיעה הרגל שלי נשלחה כל הזמן מעצמה לדוושות הגז והברקס, בלי שליטה", הוא אומר ופורץ בצחוק.

"שמחתי שהמכונית האוטונומית התהגה בצורה קצת יותר בטוחה מאיך שאני הייתי מתנהג. עוד דבר זה שבנסיעה הרגל שלי נשלחה כל הזמן מעצמה לדוושות הגז והברקס, בלי שליטה"

מייקל דיקי, תושב פיניקס

המכונית האוטונומית הנוספת שהזמנתי מגיעה, אבל עוצרת רחוק ממני. אני רודף אחריה ועולה. יש פה משהו כמו 20 מצלמות ורדארים בכל מקום וחיישנים שמזהים כל תנועה חשודה.

"יש יתרונות"

"היו פעמים שגילינו יתרונות בכך שהמכוניות האלה היו על הכביש", אומר קווין הרטקי ראש עיריית צ'נדלר, "למשל בשכונה אחת מישהו העלים שלט עצור, ולפני שאנחנו שמנו לב לזה, הרכב 'הבין' שצריך להיות בצומת הזה שלט עצור ודיווח לנו על זה".

באמת?

"בפעם אחרת היה לנו מקרה שבו רכב עשה תאונת פגע וברח עם רוכב אופניים. היה שם רכב אוטונומי, אז יכולנו לבקש גישה לנתונים שלו ויכולנו לראות איפה המכונית הייתה ומה קרה".

אז אתה חושב שהם מביאים יותר בטיחות לדרכים?

"אני מאמין שהן בטוחות יותר ממני, כשאני נוהג".

"פעם מישהו העלים שלט עצור ולפני שאנחנו שמנו לב לזה, הרכב 'הבין' שצריך להיות בצומת הזה שלט עצור ודיווח לנו על זה"

קווין הרטקי ראש עיריית צ'נד

 

מייקל דיקי, תושב פיניקס, אריזונה (צילום: חדשות 12)
"הזמנתי משלוח בזה מהסופר, לא צריך לתת טיפ". מייקל דיקי, תושב פיניקס|צילום: חדשות 12

חתכו לה צמיגים ואיימו עליה עם אקדח

לא כולם אהבו את הרעיון הזה בהתחלה. תושבים זועמים זרקו אבנים על המכונית, חתכו לה צמיגים, אפילו נרשם איום באקדח על הרכב האוטונומי. היה מקרה שבו מוניות ניסוי אוטונומיות יצרו פקק מוזר בסן פרנסיסקו. מונית אחת שנסעה בלי אורות נעצרה באילינוי על ידי שוטרים, שהיו די חסרי אונים, כי למי לתת את הדו"ח? והיו גם אירועים פחות משעשעים.

קווין הרטקי, ראש עיריית צ'נדלר, אריזונה (צילום: חדשות 12)
"אני מאמין שהן בטוחות יותר ממני, כשאני נוהג". קווין הרטקי, ראש עיריית צ'נדלר|צילום: חדשות 12

ב-2016 נהרג נהג ניסויים של טסלה כשהמכונים במצב אוטונומי התנגשה במשאית. ב-2018 באריזונה בפעם הראשונה בהיסטוריה מכונית אוטונומית דרסה למוות הולכת רגל.

אני מחכה לרכב אוטונומי נוסף שהזמנתי. תמיד יש את המתח הזה, האם הוא יגיע או לא. אבל הוא אומר שהוא ממש קרוב לפה. הרכב עוצר במרחק גדול מדי ממני ואז מתקדם יותר מדי ועוקף אותי. "לא, אל תלך", אני צועק לו ומעלה את המזוודה שלי כשהוא עוצר. בדרך כלל נהג המונית עוזר לי, כאן אתה לבד.

הפעם קיבלנו ואן וגם כיסא ילדים. הייתם מוכנים להסיע את הילד שלכם במכונית בלי נהג? ההגה מסתובב מעצמו. אנחנו עכשיו בצומת. תיכף האור האדום יתחלף לירוק ואז מותר לנו לפנות שמאלה, אבל בארצות הברית כשאתה פונה שמאלה אתה צריך לוודא שאף מכונית לא באה ממול. הינה זה קורה עכשיו, זה אירוע קצת מלחיץ.

 

שוטר עוצר מכונית אוטונומית (צילום: חדשות 12)
למי לתת את הדו"ח? שוטר עוצר מכונית אוטונומית|צילום: חדשות 12

שאלות מוסריות שעוסקים בהם מהנדסי רכב

מכונית רובוטית כזאת מעלה שאלות מוסריות של ממש. מה עושה האלגוריתם כשילד קופץ לכביש – איך הוא יכריע בשאלה אם לדרוס אותו חלילה או לסטות מהדרך ולהיכנס איתי בתוך עץ. זאת שאלה מוסרית של ממש - ועכשיו שאלות מוסריות כאלה עוסקים בהן מהנדסי רכב. הם אנשי המוסר החדשים של העתיד.

בימינו מתנהל מרדף טכנולוגי סביב השאלה מי ישלוט ראשון במכוניות האוטונומיות האלו. החלום של מכונית נוסעת לבדה התגשם לראשונה ב-2008 שהטויוטה פריוס ריבוט של המהנדס אנתוני לבנדובסקי מגוגל נסעה בסן פרנסיסקו לבדה. אבל מסביב הרבה שוטרים שמרו שלא תעשה שטויות. חוץ מכמה שריטות במעקה הבטיחות זה עבר בשלום.

2015 היא הפעם הראשונה שבה נרשמה נסיעה אוטונומית אמיתית בכביש הציבורי. אומנם עם נהג, אם אפשר לקרוא לו כך, כי סטיב מהן נהג במכונית למרות שהוא עיוור לגמרי. 

יש כמובן את מוביליי הישראלית, אחת המובילות בעולם בתחום הזה ותוך מספר שנים היא תקבל אישור לנסוע באוטוסטרדות כאן בישראל לגמרי לבד .

משלוחי מנות אוטונומיים

"כמה אתה משתמש במכונית הזאת?" אני שואל את לוי מינסקי, שליח חב"ד באיזור פיניקס. "עכשיו כשפורים מתקרב, יש לנו משלוחי מנות, אז יש לנו הרבה נסיעות", הוא אומר.

דני והמכונית האוטונומית (צילום: חדשות 12)
ההגה זז מעצמו. בתוך המכונית האוטונומית|צילום: חדשות 12

אז אתה שולח את המשלוח מנות במכונית האוטונומית?

"זה מאוד מהר וזה מבצע את השליחות באופן יותר קל".

זה כאילו אלוהים נוהג במכונית.

"בדיוק".

אני מתחיל לחשוב המכונית נוסעת לבד, אף אחד לא נוהג. אולי אפשר לנסוע איתה בשבת?

"נחשוב על זה, אבל לא חושב".

אני שוב מזמין מונית והיא נעצרת כמה מטרים ממני. אם היה שם נהג, הוא היה מגיע עד לפה.

מינסקי: "אומרים משיח לא מגיע".

לא מעביר במבה לילד מאחורה

בסוף יש הרבה פחות תאונות עם הרכבים האלה כי המחשב לא צריך להסתכל בטלפון, אם הוא קיבל הודעה, או להעביר את הבמבה לילד שלו מאחורה. הוא עסוק בדבר אחד - לנהוג. המכונית האוטונומית היא הדבר הבא. יש גם משאיות שנוסעות לבד. זה העתיד ויש בזה יתרונות. המכונית האוטונומית תיסע לפי החוק באדיבות ולעולם לא תצא לדרך שיכורה.

לחובבי הנהיגה נאמר שיקרה לנהיגה במכונית מה שקרה לרכיבה על סוסים. פעם הם היו הדרך לנוע ממקום למקום, היום סוסים זה לכיף בטבע או על מסלולים בתחרויות. השאלה היא לא אם נפסיק לנהוג אלא מתי. רק שניסוי כזה יכול להצליח במקום מסודר כזה בפרברים הנחמדים של אמריקה. נשאר רק לתהות איך זה יסתדר עם הבלגנים של דרום תל אביב?