תכירו את עומר אדם של עולם הקניות - רעות לונברג, או בשם הבמה שלה "רעות תקני לי". חמש דקות נדרשו לה לעשות סולד-אאוט ולמכור 800 כרטיסים לאירוע חגיגות חמש שנים לקהילה שלה ברידינג 3, קהילה שהוקמה בפייסבוק וגדלה לכרבע מיליון עוקבים בכל הפלטפורמות. "כל מה שהיא מפרסמת בסוף אני איכשהו קונה", מודה חברת הקהילה טל אפק, ונועה חוברה שהגיעה מקיבוץ סופה מוסיפה: "לדעתי מימנתי לה בערך מרפסת קטנה בבית".

אחת הקונות מספרת לה: "באתי מאשקלון, שעתיים נסיעה. לא היה מצב שאני מפספסת את זה. את השראה. אני כל פעם אני רואה את הסטורי שלך ואני אומרת 'טוב, אין. אני מוסיפה עוד משהו ועוד משהו ועוד משהו'". ואחרים מחמיאים לה: "היא עוזרת לנו להתמצא בכל העולם המטורף הזה של הקניות ברשת", מסביר אלירן אזולאי מבאר טוביה.

"אנחנו אחרי המבול של יום הרווקים"

את חלמת להיות גורו של קניות?

"לא יודעת. חלמתי לעשות כיף ואני עושה, חבל על הזמן"

לקריאת כל כתבות מגזין N12 לחצו כאן

אמצע חודש נובמבר בבית משפחת "תקני לי" בכפר סבא - מדובר בחודש העמוס ביותר של עולם הקניות. בבית הזה גרים בני הזוג תומר ורעות יחד עם הבת אריאל.

דירה קצת רגועה

"עושים הצגה. אנחנו אחרי המבול של יום הרווקים, ומתחילים הכנות לקראת הבלאק פריידי", היא עונה, ותומר מוסיף: "רגוע זה אצלנו בבית, אבל הכול עובד און-ליין".

בשנים האחרונות חודש נובמבר הפך לשם נרדף לטרפת קניות. זה התחיל בסין ובארה"ב והתפשט בעולם. מדובר על סכום של 275 מיליארד דולר בחודש אחד בלבד. בישראל לדוגמה, בשנה שעברה הוציאו בקניות און-ליין רק בבלאק פריידי כ-74 מיליון שקלים, כששווי עסקה ממוצעת עומד על 170 שקלים. 

הכול התחיל אחרי שרעות, היום כבר 41, ילדה את בתם הבכורה ומצאה את עצמה מתקשה לעכל את הסטטוס החדש. "היה לי איזשהו חלום להתעסק עם הנושא הזה של קניות ברשת, והייתי מספרת את זה להרבה אנשים. והרבה היו כזה מסתכלים עליי ולא כל כך מבינים מה אני מקשקשת, וזה תמיד כזה בא עם איזו הטיית ראש כזאת הצידה והנהון כזה של 'טוב, היא הרגע ילדה'. ותומר אמר 'את רוצה להתעסק בקניות? בואי ננסה לראות מה אפשר לעשות עם זה'. ואם לא היה הוא, זה כנראה לא היה קורה".

"תודה שהגשמתם לי את החלום". "רעות תקני לי" מדברת עם חברי הקהילה|צילום: חדשות 12

"זה תפס איזשהו גל מטורף"

וסיפור ההצלחה התחיל - מפוסט. "התחלנו באמת עם הסיפור הזה של הפוסט בקשות. העליתי פעם בשבוע פוסט, שבו אמרתי לאנשים: 'מה שאת רוצים אני מוצאת לכם'. וזה יכול להיות פקק לאמבטיה וזה יכול להיות נעל של מותג מסוים במידה 37.5 ורודה. ואז התחיל איזה דיבור שיש איזו מישהי ברשת, שיודעת למצוא הכול, שיש לה את כל הטריקים, שהיא מחפשת ומביאה את המחירים הכי טובים וזה תפס איזשהו גל מטורף ברמה שפוסט הבקשות היה נפתח תמיד בימי ראשון ב-11 בבוקר, אנשים היו אומרים לי שהם מבטלים ישיבות. והייתי מעלה את זה ב-11 ב-11:05 בום! נסגר. והייתי מחפשת ממש. ימים, לילות".

"מבחוץ זה נראה הרבה פעמים כאילו 'הופ, מעלים דילים' - לא, זה המון עבודה", מסביר תומר. "זה לא רק קהילת צרכנות. יש פה את רעות, יש פה בלוגרית, יש פה המון המון בנות שמסתכלות עליה בהערצה". 

מה הן מעריצות שם?

תומר: "קודם כול, יש פה סיפור סינדרלה לדעתי, במיוחד של נשים. זה השלב ש'איך אני ממציאה את עצמי מחדש'. והן רואות את זה, זה חלק מסיפור גדול, זה לא רק 'קניתי מטען בזול'. יש פה סיפור הרבה יותר גדול".

רעות: "אני חושבת שגם מה שמחבר פה מאוד זה שאני נורא אוהבת לקנות. אני עושה משהו שאני אוהבת. וזה כיף לי".

"אם זה לא היה הוא, זה לא היה קורה". רעות עם בעלה תומר|צילום: חדשות 12

"הסנדלר הכי הולך יחף"

באירוע החגיגי היא יוצאת לרבים שמחכים בתור ואומרת: "אני מזכירה לכם שמכרתי בטעות יותר כרטיסים ולא היה לי נעים לבטל את כולם. אז יש פה קצת עומס, אבל עוד שנייה יכניסו אתכם. ומבטיחה לכם שמחכים לכם בפנים ויהיה כיף ומהמם. תודה, תודה שבאתם. באמת. זה ממש ממש לא מובן מאליו".

על הבמה היא מוסיפה: "או מיי גאד. תודה שבאתם. אני נורא נורא נורא מתרגשת. אפשר להתעסק בקניות, אפשר להתעסק באהבה. אם יש לכם חלומות, ואם מעקמים לכם את הראש כשאתם מספרים אותם אז תדעו שאתם בסדר והם הבעיה, ותעופו על החלומות שלכם, החיים נורא נורא קצרים".

מאחורי הקלעים אומר אביה עופר: "היא חיית טרף. ממש. אין לי מילה אחרת. אנחנו צחקנו על זה. אימא הייתה אומרת לה 'רעות, תקני לי'". ורעות מוסיפה: "רעות: זה עד היום, אגב. הסנדלר הכי הולך יחף. אני מזמינה להם הכול. אם הם סוף-סוף מחליטים להזמין לבד, תמיד זה עושה בעיות, ויש בלגן, בסוף מגיע הטלפון אליי - 'אני אזמין, הכול בסדר'".

התור לחגיגות 6 שנים ל
"כל דבר שהיא מעלה אני בסוף קונה". התור לחגיגות 5 שנים ל"רעות תקני לי"|צילום: חדשות 12

מה את עושה ביום-יום?

"עובדת על שיתופי הפעולה, כותבת, מחפשת מה הקהילה מחפשת בשביל להביא את זה".

מה את מחפשת עכשיו, לצורך העניין, השבוע?

"שמיכות. מתחיל להתקרר, מה, לא תקני שמיכת פוך?"

הקווים האדומים של "רעות תקני לי"

הם החלו לעבוד על פי מודל של עמלה על כל מכירה של מה שהצליחה למצוא. ובהמשך בני הזוג יצרו קשר עם ספקים בארץ ובעולם, קטנים וגדולים, והשיגו מהם הנחות בלעדיות רק עבור מי שמגיע אליהם דרכה. ההנחות יכולות להגיע לעד כמה עשרות אחוזים. את כל המוצרים שהיא מוכרת, רעות מנסה קודם בעצמה: "אני יכולה די מהר לזהות מה יעבוד ומה מגניב".

יש איזו חברה שאת תבחרי לא לעבוד איתה משיקולים אידיאולוגיים?

"יש דברים מסוימים שאנחנו לא מעלים. אני לא אעלה בחיים קורקינט ממונע כי זה מפחיד אותי ברמה האישית. אני לא מעלה חד-פעמי. אני לא מסתירה את זה שאני מתעסקת בקניות - זה עולם של קרטונים, זה עולם של מטוסים, זה עולם שהוא לא סביבתי בהוויה שלו. אבל בתוך העולם הזה אני עושה בחירות שיישארו בחוץ".

"יש פה סיפור הרבה יותר גדול". בסלפי עם מעריצה|צילום: חדשות 12

רק שלא כולם מפרגנים לזוג מכפר סבא, שהחליט להתפרנס מלצמצם עלויות עבור הצרכנים. לא פעם הם נתקלים בגופים הגדולים ששמים להם רגליים: כך לדוגמה, במקרה של עדשות מגע לעיניים שנמכרות בטורקיה בחצי מחיר מבישראל. רעות ותומר ארגנו קופון לחברי הקהילה - ואז זה הסתבך.

"עשינו הזמנת ניסיון כי זה משהו שכן צריך לבדוק, והכול הגיע והיה בסדר גמור", נזכרת רעות. "אז העליתי את זה. ובערך אחרי שבוע מישהי פתאום כותבת שם בפוסט 'היי, אני לא מצליחה להיכנס לאתר'. אז אני עוד תמימה, חשבתי שזה איזשהו באג נקודתי. נכנסנו, אני רואה אין אתר. אין משלוחים לארץ, פתאום נגמר. אני לא ויתרתי והחלטנו לחפש עוד אתר טורקי. ומצאנו עוד אתר ושוב עשינו הזמנה לארץ כדי לוודא שזה מגיע לארץ, שהכול בסדר. הגיע, ראינו שזה סבבה, העלינו את זה - בום! אין אתר. לא שולח לארץ, לא נפתח מהארץ בכלל. אין. נגמר. מקריות? אני יכולה לנחש שיש כנראה גורמים בישראל שפחות אוהבים את השוק הפתוח הזה".

"תעופו על החלומות שלכם". "רעות תקני לי" באירוע החגיגות|צילום: חדשות 12

"סולד אאוט - בתוך 5 דקות"

היא מסרבת לקרוא לעצמה משפיענית. היא טוענת שהקהילה גדלה בזכות התוכן, וההיכרות עם הפרסונה רעות הגיעה בהמשך. ובכל זאת, שוק המשפיענים - שם כולל לאנשים עם מספר רב של עוקבים שמפרסמים ומוכרים למחייתם על גבי הרשתות החברתיות, נמצא בצמיחה מטאורית. עד סוף השנה הוא צפוי להגיע ל-16 מיליארד דולר.

"מרגע שרעות תלבש את המעיל הזה עליה, תסביר עליו ברמה של הבד והגזרה והמידה – לא עוברות 5 דקות מרגע שהלינק הזה עלה - סולד-אאוט", מסבירה טלי בלוך, סמנכ"לית שיווק ומכירות של אתר One project. "רמת הנאמנות של הקהילה שלה אליה היא מדהימה".

יש עוד תופעה כזאת בשוק הישראלי?

"בשיא הכנות? עדיין לא".

"מעריצים אתכם, מעריצים אותך". רעות עם מנכ"לית מטא ישראל, עדי סופר-תאני|צילום: חדשות 12

וזאת גם כנראה הסיבה שמנכ"לית מטא ישראל, שאחראית בין השאר לפייסבוק, מסכימה לשבור שתיקה ולהתראיין - בתקופה שבה היא עצמה מתמודדת עם פיטורי ענק בארגון. בכל זאת, קהילה כזאת עם כרטיס אשראי ייחודי רק לה בזכות הפלטפורמה, זה לא משהו שאפשר להתעלם ממנו.

עדי סופר-תאני אומרת לה: "הינה אנחנו כזה פאסט-פורוורד חמש שנים מאז שהקהילה הוקמה, ואני חושבת שכל העיניים נשואות". ורעות מגיבה: "ועדיין היא הייתה איזושהי כבשה שחורה בתחום הזה". סופר-תאני ממהרת להכחיש: "לא, הגזמת. כבשה שחורה? רעות. מעריצים אתכם, מעריצים אותך. לשנייה הייתה מין תחושה של 'רגע, זה לא מלכלך את הרעיון הטהור של קהילה?'. זו קהילה שהולכת ומדברת על צריכה נבונה ומייצרת מפגש בין עסקים לבין אנשים, כל הספוט-לייט היה על כמה קהילה כזאת היא נהיית משמעותית בין לילה".

"יכולה די מהר לזהות מה יעבוד". רעות עם קופסת מוצרים חדשה|צילום: חדשות 12

"צריך המון אומץ לקחת חלום כזה"

ורעות מסבירה איך הגיעה למעמד הזה בזכות הכוח של פייסבוק: "אם הייתי בחורה לפני עשר שנים שחולמת על עסק ועל רעיון של לצאת לעצמאות, אז הייתי צריכה לחפש חנות ולשכור חנות וכנראה לקחת הלוואה, והרבה מאוד עניינים שהם גדולים על מישהו שהוא צעיר היום. והגיעה פלטפורמה חברתית שנורא קל לחפש תמיד את הפחות נוח בה, ונתנה לי אופציה להגשים חלום". וסופר-תאני מסכמת: "צריך המון אומץ לקחת חלום כזה, והיא הלכה והקימה אותו, ואני נורא אשמח שיהיו כאן בנות שיראו את התוכנית הזאת ויגידו 'ואו, גם אני רוצה'".

דווקא עכשיו בגלל שזה כל כך קל להזמין, אנשים מתמכרים לקניות - סוג של מחלה. עכשיו השאלה היא אם יש לכם לפעמים איזו תחושה שאולי אתם גורמים לאנשים לקנות דברים שהם לא באמת צריכים, או מעודדים אותם להוציא כסף שלא באמת יש להם.

תומר: "תראי, אנחנו לא שולטים בכל אחד ואחד ומה הוא יקנה. ואם בן אדם יחליט לקנות עכשיו 'אובר', אז אני מניח שזה אותו בן אדם שהיה הולך לקניון וקונה אובר דברים שהוא לא צריך".

רעות: "אין לי ייסורי מצפון בכלל וחשוב לי להגיד את זה. אני לא מרגישה שאני עושה משהו שהוא לא נכון עבור אנשים. להפך, אני מרגישה שאני עושה טוב".

"הכי כיף? שאת קונה לי הפתעות". רעות עם בתה אריאל|צילום: חדשות 12

"לא מתנצלת בכלל, זו העבודה שלי"

רעות ותומר לא יכולים לכרות את הענף שהם חיים ממנו - ובכלל לא רע. אבל ברור שיש להם חלק בכך שכולנו קונים יותר, ולא תמיד דברים שאנחנו צריכים.

את לא מתנצלת כי זה מה שאת עושה.

"אני בכלל לא מתנצלת. אצלי יש קופונים. באים ל'רעות תקני לי' בשביל קופון, יש פה קופון בבוקר וקופון בצוהריים, וכנראה שיהיה לי גם קופון בערב. זאת העבודה שלי, זה מה שאני עושה". 

ואם נניח בצד את הביקורת על תרבות הצריכה, שגם לה יש מקום חשוב בשיח, אולי זה באמת סיפור סינדרלה של הבחורה מכפר סבא, שחיפשה עבודה במכירות אונליין ונענתה בשלילה - עד שהחליטה לעשות את זה בעצמה. "לפני שידעתי שאני נכנסת להרפתקה הזאת שנקראת 'רעות תקני לי', כן גיששתי קצת.  יש איזשהו אתר סחר אונליין שעשיתי אליו ריאיון, ובסופו של דבר הם החליטו לא לקבל אותי כי אין לי ניסיון באיקומרס, כל הנושא של קניות אונליין - וזה אתר שאני עובדת איתו היום, או-קיי? מהצד השני, זה אתר שמספק לי הטבות". 

_OBJ

איפה זה קשה בלעבוד יחד?

תומר: "יש המון פלוסים ויש גם מינוסים".

רעות: "זה קשה במעברים. אני הרבה פעמים לא יודעת להציב את הגבול בין העבודה שלי למשפחה שלי. אני יכולה לנהל איתו שיחה מאוד מאוד ארוכה על עבודה כשאריאל מסתובבת פה בבית וצמאה לתשומת לב ואני מתחילה להתעצבן מכל מיני דברים שלא היה לי זמן להתעצבן, ולהתחיל להתנהל עליהם בסלון הביתי".

את בתה היא שואלת: "מה אנחנו עושים?, ואריאל עונה: "מוצאים לאנשים דברים". רעות מוסיפה: "נכון, מאמוש. ומה החלק הכי כיפי בעבודה מבחינתך?", והבת משיבה: "שאת קונה לי הפתעות".

תחקיר: הדי זעירא