מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, נאם הערב (חמישי) ב-Facebook Connect, אירוע החשיפה השנתי למוצרי המציאות הווירטואלית והרבודה של החברה. במהלך האירוע הכריז צוקרברג על השם החדש של פייסבוק: Meta. תחת התאגיד פועלות בין היתר הפלטפורמות החברתיות אינסטגרם, וואטסאפ ופייסבוק, אשר עימן הוא מזוהה, יקבל כיוון מחודש וייחשף בתור "חברת מטה-וורס".

מותגה מחדש: מהיום - מטה במקום פייסבוק

מטה-וורס (metaverse) הפכה בחודשים האחרונים לאחת ממילות הבאז, שמסמלות את העידן הבא אליו נכנס האינטרנט. בעוד שהיום החוויה שלנו בו מוגדרת בעיקר על ידי הרשתות החברתיות, בעתיד, כך צופים רבים בעמק הסיליקון, נוכל לקיים בו מנעד רחב יותר של פעולות, דרך הפרסונה הדיגיטלית שנבנה לעצמנו. החל מרכישת פרטי לבוש לאוואטר שלנו, דרך מפגש עם חברים (דמויות דיגיטליות שמייצגות את החברים שלנו) במסעדה, ועד לצפייה בהופעות מוזיקליות של האמנים האהובים עלינו.

גרסת האווטארים במטה-וורס שהציג צוקרברג:

"אני יודע שיש מי שטוענים שזה לא הזמן לעסוק בעתיד", אמר בנאומו צוקרברג. "אין ספק שיש נושאים חשובים לעבוד עליהם בהווה, תמיד יהיו. אז מהבחינה הזו, אף פעם לא יהיה זמן טוב להתמקד בעתיד. אבל אני גם יודע שיש הרבה מכם שמרגישים כמוני - אנחנו חיים בשביל מה שאנחנו מפתחים, ובזמן שאנחנו עושים טעויות, אנחנו ממשיכים ללמוד, לבנות ולהתקדם".

"האוואטרים יהיו ממש כמו תמונות פרופיל היום", הוסיף צוקרברג, "אבל במקום תמונה סטטית - מדובר בייצוגים תלת-מימדיים וחיים של הבעות ומחוות. הם הולכים להפוך את האינטראקציות לעשירות הרבה יותר מכל דבר שאפשרי באינטרנט של היום".

מארק צוקרברג, פייסבוק (צילום: רויטרס)
מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, ארכיון|צילום: רויטרס

המטה-וורס, שרבים רואים באופק הקיברנטי, הוא לא מוצר של פייסבוק בלבד, אלא גילום של הדור המתקדם ביותר של האינטרנט, שיורכב מפלטפורמות של חברות שונות. כבר היום אנחנו רואים אספקטים מסוימים שלו, דרך חברות כמו "פורטנייט", וגם פייסבוק עצמה שהשיקה לפני מספר חודשים את מרחב פגישות העבודה שלה, Horizon Workrooms. עוד צפויה החברה להשיק גרסת PRO מעודכנת למשקפי המציאות הווירטואלית Oculus VR.

"אנחנו מאמינים שהמטאוורס הוא היורש הטבעי של האינטרנט", ציין צוקרברג. "הוא יספק חוויות חברתיות עשירות יותר ויאפשר לכולנו להרגיש נוכחים אחד לצד השני, מכל מקום בעולם".

ההכרזה על הכיוון החדש בצד שינוי השם מגיעה אחרי פרסומם של מסמכים פנימיים מתוך החברה שמצביעים על כך שבכירי החברה היו מודעים לא רק לביקורת שהושמעה כלפי החברה בשנים האחרונות, אלא גם שהביקורת ברובה נכונה. עדיין, כך לפי המסמכים, כל אותם בכירים לא עשו מספיק, אם בכלל, כדי לתקן את מה שגורם לשיח מפלג, להפצת מידע כוזב על חיסוני קורונה, ולהצלחתם של תכנים שמובלים לאווירה רעילה הפוגעת בבריאותם הנפשית של צעירים. כל זה, מתוך אינטרס עסקי שנועד לשמור על האינטרסים הכלכליים של פייסבוק.

ספק אם הניסיון של צוקרברג להשאיר מאחור, לפחות מבחינה תדמיתית, את המותגים המוכתמים, יסייע לפייסבוק לשקם את התדמית. כבר עכשיו מתעוררת ביקורת על הכיוון החדש, שנתפס בעיני רבים כגרסה קיצונית, עתידנית ומתקדמת יותר של הרשתות החברתיות הקיימות.