שנים בפקקים: המקטע שבין עין תות ליקנעם בכביש שש צפון, נמצא בעבודות כבר שלוש שנים. מדי יום נרשמים בכביש הזה לשני הכיוונים עומסי תנועה כבדים – שמותירים את הנהגים מתוסכלים, ללא שום פתרון. החלטנו לנסוע במקטע הזה בשבוע האחרון – והתמונה שגילינו עגומה למדי.

עמיחי זליגר, תושב יונתן שברמת הגולן, סיפר ל-N12 שבמחלף עין תות, עד הירידה מיקנעם יש נתיב שלישי, שפשוט לא משתמשים בו: "זה ככה כבר שנים. נוצר צוואר בקבוק באזור הזה שהוא פשוט מטורף, בשני הכיוונים, זה משפיע לפעמים עד מחלף עירון. כשאני צריך להגיע לפגישה בתל אביב ב-8 בבוקר, אני יוצא ברבע לחמש מרמת הגולן כדי להיות ברבע לשש באזור של הפקק, אם עברתי את רבע לשש אני יכול להיות תקוע בפקק הזה המון זמן. זה מתסכל מאוד".

כביש 6 חוצה צפון (צילום: באדיבות כביש 6 חוצה צפון)
כביש 6 חוצה צפון, אילוסטרציה|צילום: באדיבות כביש 6 חוצה צפון

משה ירדן, שגר בקריית טבעון, סיפר גם הוא על הבעייתיות של האזור: "אנחנו מאוד סובלים מהפקק הקבוע הזה. כבר הרבה זמן זה מקום מאוד בעייתי, זו בעיה של כמה שנים כבר. יוצא לי לעמוד שם בפקקים במשך הרבה מאוד זמן".

 לדברי ירדן, כשנסע לפני שבועיים מקריית חרושת לאלייקים – נסיעה שגרתית שאמורה לקחת עשר דקות, התחלפה בקרוב לשעה ברכב. "אנחנו עוקבים אחרי העבודות שם ומאוד מתוסכלים מזה שאתה יכול לראות מאות מטרים בין טרקטור אחד לאחר ואולי שני אנשים שעושים משהו", מחה ירדן. בכל הארץ יש פקקים אבל פה זה ממש מרוכז. ברור שהיה אפשר לסיים את העבודות האלה מזמן. זה קטע מאוד קצר, ואתה רואה שהעבודות לא ממריאות".

אורן, תושב הושעיה, הגדיר את המצב "חלם": "כל פעם שאני נוסע למרכז או חוזר משם, אנחנו נתקעים ועומדים בפקק הזה. מה שמעצבן זה שאתה רואה שבשני הצדדים עומד כביש סלול ומוכן שלא נוסעים בו. וזה לא עניין של חודש חודשיים, מדובר בהמון זמן שזה ככה. זה מבזבז לנו המון זמן. זה מכעיס ומרגיש קצת חלם. לעשות את כל העבודה ובסוף לא לאפשר להנות ממנה, אין לי מושג אפילו למה".

בשלב הזה – החלטנו לצאת לשטח ולבדוק את הטענות. ואכן, נסיעה בקטע הכביש הקצר במוצאי שבת האחרון לקחה 43 דקות – זמן שאפשר להגדיר לא פורפורציונאלי בשום צורה ביחס לאורך הכביש.

 הסוגיה הגיעה גם לכנסת

חה"כ יעל רון בן משה (כחול לבן), תושבת הצפון, נאלצת לנסוע בכביש כל יום בדרך לעבודתה בכנסת והגישה שאילתא דחופה לשרת התחבורה מרב מיכאלי בנושא: "אני גרה בגליל המערבי ליד נהרייה ואני נוסעת כמעט כל יום על הקו שבין הגליל לירושלים, על כביש 6. כבר מ-2018 עובדים שם במקטע הזה בין עין תות ליקנעם והעבודות פשוט לא מסתיימות. החברה הקבלנית שמבצעת את העבודה שם היא חוצה ישראל. לכל מקטע כזה יש מי שזוכה בעבודות. פשוט נעמדים שם בשני הכיוונים, גם מכיוון כביש 6 לדרום וגם לצפון. אז החלטתי לשאול את זה כשאילתא דחופה את השרה מיכאלי. משרד התחבורה מנהל פרויקט של תשתית כבישים שלוקח למעלה משלוש שנים וזה זלזול בציבור. חבל שלא ניצלו את התקופה של הקורונה, שם היו יכולים להאיץ את הפרויקט. עובדים כל כך הרבה זמן על מקטע כזה פשוט. כל הניהול של זה הוא זלזול בתושבי הצפון". 

מרב מיכאלי, ועידת המשפיעות (צילום: חדשות 12)
"נדהמתי והתקוממתי", שרת התחבורה מרב מיכאלי|צילום: חדשות 12

השרה מיכאלי (העבודה) ענתה לשאילתא של חה"כ בן משה, ואמרה שהיא מסכימה שיש בעיה ופועלת לפתור אותה. "אני מסכימה איתך לגמרי", אמרה שרת התחבורה. "נדהמתי והתקוממתי שהעבודות שם נמשכות כל כך הרבה שנים וגורמות לתקלה מאוד גדולה בכל האזור. היו פערי תכנון ופערי ביצוע, זה לא טופל כראוי לצערי. אני אישית נכנסתי לעניין הזה, הקבלן מחויב לסיים את העבודות שם עד ספטמבר 2022".

תגובות

מחברת 6 חוצה צפון נמסר: "קטע הכביש המדובר אינו בתחום אחריות החברה. אכן, במרחב העבודות נוצרים עומסי תנועה כבדים, אשר זולגים לתוך מנהרות יוקנעם. סגירת המנהרות מתבצעת בהתאם להנחיות הבטיחות,  וללא שיקול דעת של מפעילת הכביש".

מחוצה ישראל נמסר בתגובה: "פרויקט עין תות יקנעם הינו פרויקט מורכב, שכן הוא מבוצע בעורק תחבורה ראשי המחבר בין צפון הארץ ומרכזה. תוואי זה מהווה פרוזדור תשתיות עיקרי של מדינת ישראל וכולל בין היתר תשתיות מים, חשמל, דלקים וגז - עובדה המהווה אתגר הנדסי בתכנון וביצוע הפרויקט. בשל חשיבותו של עורק זה לכל אורך תקופת הביצוע הכביש נשאר פעיל. עבודה בכביש פעיל הינה מורכבת ומסובכת יותר בהשוואה לעבודה באתר בנייה סטרילי.

מן היום הראשון לעבודות פתחה החברה נתיב נסיעה נוסף מעין תות לאליקים ומיקנעם לאליקים על מנת לשפר זרימת התנועה הקיימת גם לאורך תקופת הביצוע. מדובר במהלך ייחודי אשר מאתגר את שלביות הביצוע. הפרויקט שומר על תצורת הנוף והסביבה בהתאם לסטנדרטים הגבוהים של כביש 6, ובכך מציב אתגרים גדולים מבחינה הנדסית. כך למשל, בפרויקט נבנים קירות תמך בגובה של עשרות מטרים בשיטת TOP DOWN, הנתמכים בברגי סלע באורך של עד-25 מ' ומהווים אלמנטים הנדסיים ייחודיים ומורכבים לביצוע. קירות אלה מחופים באבן. יודגש כי תכולת הפרויקט כוללת, בנוסף לשדרוג הכביש, גם הקמת חניון מנוחה לרכבים כבדים ראשון מסוגו בארץ (ירידה ישירה מכביש מהיר). העבודות בפרויקט החלו בחודש פברואר 2019 והיו מתוכננות להסתיים בסוף 2021. הפתיחה המלאה לתנועה תהיה ברבעון השלישי של השנה (שנת 2022). אנו מתנצלים על אי הנוחות ומשקיעים את מירב המאמצים לסיום העבודות מוקדם ככל הניתן".