מלחמת חרבות ברזל מתנהלת לא רק בשדה הקרב, אלא גם ברשתות החברתיות, שסופגות לא מעט ביקורת. כך, באשר לטיקטוק, ישראלים רבים מתלוננים כי תכנים בעד ישראל זוכים לחשיפה מועטה בהשוואה לתכנים פרו פלסטינים, שהם מוצפים בתכנים נגד ישראל בלי שביקשו, שתכני פייק ניוז מדווחים ולא נמחקים ועוד.

כעת, יומיים לאחר שמטא הודיעה על כך שהסירה יותר מ-795 אלף תכנים פוגעניים, מפרסמת טיקטוק העולמית הודעה ארוכה, שבה היא מפרטת את מאמציה "להגן על קהילת טיקטוק במהלך מלחמת ישראל בחמאס". 

במסגרת זאת, טיקטוק הסירה מאז 7 באוקטובר, תחילת המתקפה על ישראל, יותר מ-500 אלף סרטונים וסגרה 8,000 שידורים חיים באזור ישראל, הגדה ועזה, לאחר שהפרו את כללי הקהילה שלה.

בנוסף, טיקטוק חסמה לטענתה את החשבונות של פעילי חמאס בפלטפורמה (כולל הזרוע המדינית), והיא אוסרת על המשתמשים להאדיר את ארגון הטרור (גלוריפיקציה שלו), כאשר ההתייחסות אליו היא כמו לדאע"ש. בנוסף, ההאשטאג Al Aqsa flood, (מבול אל אקצא) נבדק ביסודיות. כמובן שזוהי המדיניות הרשמית, אבל בפועל כל הזמן מתווספים סרטונים שכן תומכים בחמאס, ואותם טיקטוק פועלת להסיר.

"טיקטוק מתנגדת לטרור. אנו בשוק ומזועזעים ממעשי הטרור הנוראיים בישראל בשבוע שעבר ומביעים צער גדול על האירועים האחרונים וכאב עמוק על כל מי שנפגע. עם פרוץ המלחמה גייסנו מיד משאבים וכוח אדם משמעותיים כדי לעזור לשמור על בטיחות הקהילה שלנו והמהימנות של הפלטפורמה שלנו", כותבת טיקטוק.

"אנו מחויבים לספק שקיפות בזמן שאנו משקיעים בשמירה על מרחב בטוח ומכיל לקהילה הגלובלית שלנו. בעוד שמלחמה מתנהלת בין ישראל לחמאס, אנו שמים לנגד עינינו את השמירה על זכויות האדם, התמיכה בחופש הביטוי ובטיחות הפלטפורמה שלנו".

בהודעה טיקטוק מפרטת את הפעולות שביצעה כדי לשמור על "פלטפורמה בטוחה":

  1. השקת חמ"ל המאגד אנשי מפתח בצוות הבטיחות הגלובלי. צוות הבטיחות הגלובלי מונה 40,000 מומחים בתחום בטיחות התוכן, להם מגוון מומחיות ופרספקטיבות אזוריות, העוזרות להם "לפעול בזריזות, לנקוט פעולות מהירות ולהגיב למשבר המתפתח". 
  2. פיתוח ושדרוג מערכות הזיהוי האוטומטיות בזמן אמת בשעה שהם מזהים איומים חדשים. הדבר מאפשר לטיקטוק לטענתה לזהות ולהסיר באופן אוטומטי תוכן גרפי ואלים מבלי שהמשתמשים ייחשפו אליו.
  3. הוספת בודקי תוכן דוברי ערבית ועברית הסוקרים תוכן הקשור למלחמה. טיקטוק מספרת כי היא מספקת להם משאבי רווחה נוספים כדי לשמור על רווחתם הנפשית בתקופה זו. 
  4. המשך אכיפת כללי הקהילה נגד אלימות, שנאה ומידע שגוי ומזיק על ידי הסרת תוכן וחשבונות מפרים. "כך לדוגמה, אנו מסירים תוכן שתומך בהתקפות הטרור האלימות או לועג לקורבנות שנפגעו מהאלימות. במקרים בהם מתפרסם תוכן המציג שנלקח בשבי, אנו עושים כל שביכולתנו להגן על כבודו ולהסיר במהירות המרבית את התוכן שמפר את הכללים שלנו. איננו סובלים כל ניסיון להסית לאלימות, לטרור או להפיץ אידיאולוגיות שנאה. יש לנו מדיניות של אפס סובלנות לתוכן המשבח ארגוני טרור או ארגונים המקדמים אידיאולוגיות שנאה - ארגונים אלו אינם מורשים להיכנס לפלטפורמה שלנו. אנחנו גם חוסמים האשטאגים שמסיתים לאלימות או מפרים את הכללים שלנו בדרך אחרת", כותבים בטיקטוק.
  5. החברה הוסיפה התראות על תוכן שעלול להיות מזעזע או גרפי כדי להזהיר אנשים בטרם יצפו בו ויופתעו.
    תוכן רגיש בטיקטוק (צילום: tiktok)
    תוכן רגיש בטיקטוק|צילום: tiktok
     
  6. טיקטוק ביצעה התאמות זמניות במדיניות של טיקטוק במאמץ למנוע באופן יזום שימוש בפלטפורמה לעידוד שנאה, אלימות או טרור. כך לדוגמה, נוספו מגבלות נוספות על הזכאות לעלות לשידור חי, כהגבלה זמנית, בהתחשב בסיכון המוגבר בהקשר של מצב בני הערובה. מי שרשאי לעלות לשידור חי בטיקטוק צריך להיות מעל גיל 18 ועם לפחות 1,000 עוקבים בפלטפורמה. אם אתם רואים מישהו מתחת לגיל 18 שעושה לייב, דווחו עליו.
  7. טיקטוק משתפת פעולה עם רשויות אכיפת החוק ברחבי העולם בהתאם להנחיות אכיפת החוק שלה, המשקפות לדבריה נורמות בינלאומיות בנוגע להיבטים משפטיים ולזכויות אדם. "אנו מודעים היטב לסיכונים הספציפיים והמידיים לחיי אדם הכרוכים בחטיפת בני ערובה, ועובדים עם רשויות אכיפת החוק כדי להבטיח את שלומם של הקורבנות בהתאם לנהלי החירום שלנו".

מניעת הפצת תוכן מטעה

בטיקטוק מסבירים שהם פועלים פועלים לאתר ולהסיר מידע שגוי שעלול להזיק, ומסירים גם מדיה סינתטית שעברה עריכה, חיתוך או חיבור קטעים שונים. לצורך זה היא משתפת פעולה עם ארגונים המתמחים בבדיקת עובדות אשר מוסמכים על ידי רשת בדיקת העובדות הבין-לאומית (IFCN), שמספקים תמיכה ביותר מ-50 שפות, כולל ערבית ועברית.

סרטון שנמצא בתהליך בדיקת עובדות (בהתחלה של אלגוריתם, ואם האלגוריתם לא מגיע למסקנה חד משמעית - הוא עובר לבדיקה אנושית), לא מופיע בפיד ה-For You. "אם בדיקת העובדות אינה מעלה מסקנה חד משמעית, טיקטוק מתייגים את התוכן כלא מאומת, לא מאפשרים לו להופיע בפיד ה-For You, ומעלים את המודעות בקרב אנשים לכך שכדאי לשקול שנית האם ברצונם לשתף אותו".

יוצרי תוכן בטיקטוק? כך לא יסירו לכם את הסרטון

  1. יש לכתוב בטקסט גם על גבי הסרטון וגם בתיאור הסרטון - Counter Speech או Raising Awareness, שיהיה ברור שמדובר בתוכן הסברתי.
    @tanachbaktana stop spreading lies! #standwithisrael #hamasisis #counterspeech ♬ original sound - שרון בנימין
  2. יש להימנע בכל דרך משיתוף סרטונים גרפיים או סרטונים שמעודדים אלימות וטרור. סרטונים שמראים בבירור תוכן גרפי (כמו גופות) גם אם המטרה שלהם להעלות מודעות בעולם, ייחסמו על ידי האלגוריתם.
  3. יש להימנע מסרטונים עם נשק (אקדחים, רובים) או הפצצות מכל סוג שהוא. סרטונים אלה נחסמים אוטומטית (גם אם הם עבור דיווח חדשותי).
  4. צרפו לסרטונים שלכם האשטגים רלוונטיים, עדיף שלא יותר מ-3 האשטגים. לא, האשטאג פיד פור יו (For you Feed, על שלל הגרסאות שלו, לא מביא בהכרח לפור יו פיד.
  5. בטיקטוק מודעים לכך שמספרי טלפון אישיים של עובדי טיקטוק מסתובבים ברשת, אך הם מבהירים שהם לא הכתובת לדיווח על סרטונים מפרים, חסימות ותקלות בחשבונות טיקטוק.

כך תשלטו על הטיקטוק שלכם

  1. שליטה על פיד ה"פור-יו": אנשים יכולים להקיש על "לא מעוניין" על תוכן שהם רוצים לראות פחות; או לבחור "רענן" אם הם רוצים לאתחל את הפיד שלהם. כאשר "מצב מוגבל' מופעל, הוא עוזר להגביל הצגת תוכן שעלול שלא להתאים לקהל הרחב ומסנן תוכן עם תוויות אזהרה.
  2. שליטה על תגובות: אנשים יכולים לבחור מי יוכל להגיב על הסרטונים שלהם, לסנן מילות מפתח מתגובות או לבדוק תגובות לפני פרסומן. הם יכולים גם לחסום, למחוק ולדווח על תגובות בכמות גדולה.
  3. בקרות זמן מסך: טיקטוק מציעים מגוון כלים שיעזרו לאנשים להתאים אישית את הזמן שלהם באפליקציה שלנו ולשלוט בו, כגון כלים להגדרת מגבלת זמן מסך, תזכורות לקחת הפסקה, להתנתק לפני השינה ועוד.
  4. כלי הצימוד המשפחתי: באמצעות פיצ'ר הצימוד המשפחתי של טיקטוק, הורים ואפוטרופוסים יכולים לקשר את חשבון הטיקטוק שלהם לחשבון של ילדם המתבגר כדי להפעיל מגוון הגדרות תוכן. לדוגמה, הם יכולים לבחור לכבות את החיפוש, להפעיל את "מצב מוגבל" ולהתאים אישית את הגדרות זמן המסך.
  5. דיווח: כל אחד יכול לדווח על תוכן בטיקטוק, כולל על תגובות, חשבונות ושידורים חיים. לחצו לחיצה ארוכה על סרטון, הקישו על דיווח ובחרו סיבה, למשל הפצת מידע שגוי.