מודעות שרכשו מפרסמים מגוגל הוצגו על גבי אתרים שנויים במחלוקת המציגים תוכני פורנו הימורים או תכנים פיראטיים, כך לפי דוח של חברת המחקר Adalytics שפורסם בשבוע שעבר. לפי הדוח, מפרסמים גילו שמודעות ששילמו לגוגל עבור הצגתן הופיעו באתרים שעלולים לגרום לנזק משמעותי למותגים שלהם.

הדוח של Adalytics מביא כדוגמה חברה הנמנית בין 500 הגדולות בארה"ב לפי מגזין Fortune שרכשה מודעות מגוגל - והופתעה למצוא את הפרסומות שלה מופיעות באתרים שביקשה מפורשות שלא יופיעו בהם. אחד מאותם האתרים היה אתר Breitbart המזוהה עם הימין הקיצוני האמריקאי. לפי הדוח, חברות נוספות עלולות לגלות שמודעות שרכשה מגוגל מופיעות באתרים שאינם תואמים את הקהל שלהן או הערכים שהיא רוצה לקשר עם המותגים שלהן.

הבעיה לפי הדוח קשורה בחלק מרשת הפרסום של גוגל המכונה Search Partner Network (או SNP בקיצור). במסגרת שירות זה גוגל מוכרת שטחי פרסום באתרי תוכן באופן שמאפשר להם לייצר הכנסות מהאתרים שלהם. עד כה, מפרסמים שהיו רוכשים מודעות מגוגל היו נכללים אוטומטית בתוכנית SNP, אך כעת על רקע הדוח גוגל תאפשר להם לבחור לא לפרסם שם.

פורנו נקמה, אילוסטרציה (צילום: נקסט, קשת 12)
אילוסטרציה|צילום: נקסט, קשת 12

"העדיפות העליונה שלנו היא לשותפים שלנו, ואנחנו מקשיבים לפידבק שלהם, שזאת הסיבה למה אנחנו מציעים באופן זמני את האופציה של לא להצטרף לרשת SNP", מסר דובר מטעם גוגל ל-Adweek, שדיווחה לראשונה על השינוי. 

דן טיילור, סגן נשיא גלובלי לפרסום בגוגל מסר: "ל-Adalytics יש היסטוריה של פרסום דוחות לא נכונים המייצגים את המוצרים שלנו בצורה לא נכונה וכוללים טענות מופרכות לחלוטין. הדוגמאות ששותפו הן ממנוע החיפוש לתכנות שלנו שמהווה חלק זעיר מרשת שותפי החיפוש שלנו. אנחנו בודקים את הדוח, אך הניתוח שלנו של האתרים והמידע המוגבל שכבר שותף איתנו לא זיהה העברת הכנסות ממודעות לגופים שיש עליהם סנקציות".

ביוני האחרון טען דוח של Adalytics כי גוגל מטעה את המפרסמים שלה לגבי המיקומים שבהן הוצגו פרסומות שרכשו ושולבו בסרטוני גוגל. לפי הדוח ההוא, מפרסמים הוטעו במיליארדי דולרים וגילו ש-73% מהמודעות הוצגו באתרים שלא עומדים בסטנדרטים של גוגל עצמה להצגת מודעות.