כבר שבועיים שמטוס אחד מטריף את העולם כולו. תקלה או חטיפה או חטיפה שהפכה לתקלה גדולה? "הטרור שתוקף את התחבורה האווירית, מחפש כל הזמן את הפרצה שמערכת האבטחה סוגרת", אמר לחדשות 2 אל"מ (מיל') ליאור לוטן, מהמכון לחקר הטרור במרכז הבינתחומי הרצליה. "בהחלט יכול להיות שאנחנו רואים עכשיו את האבולוציה בטרור המודרני שבה נמצאה דרך להשתלט על מטוס מבחוץ".
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
אנשי הש.ג של השמיים יושבים ביחידת הבקרה של חיל האוויר שנמצאת על הר מירון. כל טיסה לישראל צריכה לקבל את אישור גורמי הביטחון לפחות 12 שעות לפני כן. כשהטייס מתקרב למרחק 180 ק"מ מישראל, הוא מחויב ליצור קשר.
תעודת הזהות של המטוס משודרת אוטומטית באמצעות אותו מכשיר שכובה במטוס המלזי. "אם יגיע מטוס ללא המכשיר הזה, ללא תעודת הזהות הזו, לא יצליחו לזהות אותו ולכן הוא יקבל הוראה לא להתקרב למדינת ישראל", הבהיר אודי בר-עוז, סמנכ"ל מבצעים ברשות שדות התעופה. "אם מאיזושהי סיבה הוא לא יבצע את מה שמורים לו, מערכת הביטחון תיכנס לפעולה".
האם באמת בלתי אפשרי להלבין מטוס חטוף? הנה רעיון יצירתי: "אתה יכול להצטרף לאווירון, לבוא חצי קילומטר מאחוריו ולטוס איתו כל הדרך", טען אברהם קמחי, לשעבר קברניט בואינג 777. "הרדאר פשוט יראה דמות גדולה יותר".
בתוך חוסר הוודאות יש לא מעט שמאמינים שמישהו דווקא יודע מה קרה למטוס. אז אם האמריקנים יודעים, למה הם לא מספרים? אולי לכל התעלומה יש הסבר הגיוני לגמרי, רק שלא נדע אותו לעולם.