היסח הדעת הוא אחד מהגורמים המרכזיים לתאונות בכביש - נהג נחשף במהלך נסיעה ממוצעת לאלפי תכנים והסחות דעת. לקחנו משקפיים מיוחדים שעוקבים אחר תנועת האישונים כדי לבדוק מה מסיט את מבטיו של הנהג בזמן הנהיגה. המשקפיים הראו שלא רק הטלפון מסיח את הדעת ומצאו גורם אחד שמשך במיוחד את תשומת הלב של הנהג - מסך המולטימדיה.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
יצרניות הרכב הפכו את הנסיעה לבטוחה הרבה יותר עם מערכות בטיחות מתקדמות, אך לטכנולוגיה יש גם השפעות שליליות - ככל שהיא מתפתחת יותר היא גם הופכת למורכבת יותר ולכן גם דורשת הרבה יותר קשב. חווית הנהיגה הופכת להיות מהנה הרבה יותר, אך ככל שהמערכות המשוכללות מאפשרות פעולות רבות יותר, כך הן מסיחות יותר את תשומת הלב של הנהג.
במהלך הנסיעה שערכנו הביט הנהג במסך המולטימדיה כ-6 פעמים בממוצע בדקה, כל עשר שניות בממוצע. מניתוח הנתונים עולה שהנהג הביט במסך כדקה על כל 15 דקות נהיגה, למשך כ-0.68 שניות בכל פעם שהסתכל על המסך. "זה יותר מחצי שניה", אמר בועז יריב, מנכ"ל חברת המחקר SEBO שניתחה את הנתונים מטכנולוגיית מעקב העיניים של חברת Tobii. "ב-100-110 קמ"ש אפשר לעבור כ-20 מטר בכביש מהיר".
הזמן שהקדיש הנהג למסך המולטימדיה הוא גבוה ב-36% מהזמן שהקדיש למראות במהלך הנסיעה. בדקת נסיעה עינוי של הנהג התקבעו על המסך 210 פעמים מה שמעיד על מאמץ קוגניטיבי גבוה באינטראקציה עם המסך, מה שמסיח את דעתו באופן משמעותי. על פי מחקרים, כל הסטת מבט מהדרך ל-2 שניות או יותר מגדילה את הסיכוי לתאונה פי 6.
ליצירת קשר עם הכתב: matanh@ch2news.co.il