שואבי האבק הרובוטיים של iRobot הפכו את עולמנו לנוח במיוחד מאז שנכנסו לחיינו בסערה: הם מסוגלים לאסוף את האבק הרב והנסתר שמפוזר ברחבי הבית ואף להעניק לחתולי הבית טרמפים נדיבים. אך מסתבר שזה לא הדבר היחיד שהם אוספים. אתמול (שני) הכריזה יצרנית שואבי האבק הרובוטיים "רומבה" על כוונתה למכור למפרסמים את המיפויים של בתי הצרכנים שהצטברו במכשיריה.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בריאיון שהעניק מנכ"ל החברה קולין אנגל, הוא הודיע על כוונתה להעלות את מיפויי הבתים של המשתמשים, שעד כה נשמרו רק בתוך המכשירים, לשרתי החברה ובקרוב למכור אותם לענקיות הפרסום גוגל, אמזון ואפל. "יש מערכת אקולוגית שלמה של דברים ושירותים שהבית החכם יכול לספק ברגע שיש מפה מפורטת של הבית שהמשתמש התיר את שיתופה", אמר אנגל לסוכנות הידיעות רויטרס.
אנגל הבהיר כי לא יימכר כל מידע ללא הסכמת המשתמשים, אך הוא העריך כי "רובם יתנו לנו את הסכמתם על מנת לגשת לפעולות הבית החכם". ואכן, אמנם משתמשי הרומבה רשאים לבחור שלא לשתף את הפונקציות של שואב האבק על גבי הענן, אך על פי מדיניות הפרטיות ותנאי ההסכם של החברה, היא רשאית לחלוק את המידע האישי של המשתמשים לצד שלישי: "אנו רשאים לשתף את המידע האישי שלכם עם גופים אחרים", נכתב בסעיף הפרטיות של החוזה.
בשלב זה לא ידוע מתי שיתוף המידע יתרחש, אך כבר עכשיו המשקיעים מתחילים לחלום על הרווחים האפשריים ממהלך שכזה: בחודש יוני האחרון עלה ערך מניית iRobot ל-102 דולרים, לעומת 35 דולרים בחודש המקביל אשתקד.
שואבי האבק הרובוטיים של רומבה נמצאים בשוק מאז שנת 2002 ונחשבים להצלחה מסחררת בתחום שואבי האבק האוטונומיים. ב-2015 החלה חברת iRobot לשווק מודלים של רומבה שמסוגלים למפות את בתי הצרכנים, זאת במטרה לאפשר לשואבי האבק ללמוד לאן לנוע באופן שימנע התנגשות בקירות או רהיטים.
מנכ"ל החברה, קולין אנגלס, מסר בתגובה: "iRobot מתייחסת לביטחון ופרטיות משתמשיה באופן רציני ביותר. אנו תמיד נבקש רשות אפילו לשמור את נתוני מיפוי הבית. בשלב זה, iRobot ממפה את הבית על מנת לאפשר לשואב האבק לנקות את הבית באופן מיטבי וביעילות. בעתיד וברשותך בלבד, מידע זה יוכל לשמש מוצרי בית חכם אחרים שיעבדו טוב יותר. לדוגמא: על מנת לאפשר לנורות לדלוק בעת כניסתך לחדר, הבית החכם צריך לדעת אילו נורות נמצאות באיזה חדר".