עיצוב חדש של מטוס תעופה אזרחי המכונה "Flying-V" (וי מעופף) נמצא בימים אלה בפיתוח וצפוי לשנות את עולם התעופה שאנו מכירים כיום. על ייצור המטוס החסכוני בדלק הודיעה היום (שני) חברת התעופה ההולנדית KLM שמשתתפת במימונו.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בעיצוב הייחודי יש מוטת כנפיים זהה למטוסים של המתחרים – 65 מטרים – והוא נועד לשפר את יעילות הטיסה. המטוס החדיש יוכל לשאת עד 314 נוסעים, בזמן שגוף המטוס מתרחב באלכסון אחרונית מחלקו הקדמי בצורת האות האנגלית V, על שם הגיטרה החשמלית מדגם Gibson Flying-V ששימש שורה ארוכה של מוזיקאים אגדיים, ובהם ג'ימי הנדריקס המנוח.
לפי רשת CNN, העיצוב העתידני מבטיח שהנוסעים ישבו בתוך הכנפיים, יחד עם מכלי הדלק ותא המטען. לטענת KLM, המטוס ינצל 20% פחות דלק מאשר מטוס אירבוס A350-900, למרות ששניהם מסוגלים לשאת כמות זהה של נוסעים. את העיצוב הגה ג'וסטוס בנאד בעת שהיה סטודנט באוניברסיטה הטכנולוגית בברלין והוא פותח על-ידי חוקרים באוניברסיטת דלפט שבהולנד.
"בשנים האחרונות KLM הפכה לחלוצה בתחום הקיימות בענף התעופה", כתב פיטר אלברס, נשיא ומנכ"ל KLM, בהודעה רשמית. "אנו גאים בשיתוף הפעולה המתקדם עם אוניברסיטת דלפט, שמצטרפת בטבעיות לאסטרטגיה שלנו ומהווה נקודת ציון משמעותית בדרך להגברת הקיימות בעולם התעופה".
מנהל הפרויקט באוניברסיטת דלפט, רולוף ווס, אמר כי קידמה כזאת מתבקשת כדי להגביר את היעילות, במיוחד לאור העובדה שענף התעופה אחראי על כ-2.5% מסך פליטת הפחמן העולמית. "מדובר בענף שממשיך לצמוח, אבל אי אפשר פשוט לחשמל טייסות שלמות כי זה יהפוך את המטוסים לכבדים מדי", הסביר ווס.
לדבריו, החוקרים מקווים להטיס דגם מוקטן של המטוס כבר בחודש ספטמבר ודגם של תא הנוסעים יוצב בנמל התעופה הבינלאומי "סכיפהול" באמסטרדם כבר באוקטובר לרגל חגיגות המאה של חברת KLM. עם זאת, המטוס עצמו ייכנס לשירות מלא רק בין השנים 2040-2050.