הישראלים מסתערים על שדה התעופה, מזמינים טיסות ורוצים לנצל כל הזדמנות לחופש, ובכל זאת, מגבלה אחת עדיין קיימת - אם נדבקתם רגע לפני הטיסה לא תוכלו לעלות עליה. אמנם חברות תעופה רבות כבר הולכות לקראת הנוסעים, אך אחרות יתפסו אתכם במילים הקטנות - ואנחנו פה כדי למנוע זאת. איפה הכי כדאי לקנות כרטיס, ומה אפשר לעשות אם תאלצו לבטל? N12 עושים סדר.

טיפ כללי: קודם כל, וזה תקף בכל החברות, תקנו כרטיסים גמישים (או "מגן ביטול הזמנה", כל חברה והשם שלה). הקורונה עשויה להפתיע אתכם או את הפרטנרים לטיול ימים ואפילו שעות בודדות לפניו - וזה יעלה לכם הרבה מאוד כסף.

ישראייר

חברת התעופה הישראלית "ישראייר" מאפשרת לשנות ולבטל טיסות אם רכשתם "מגן ביטול הזמנה" במעמד הזמנת הכרטיסים (כרטיסים גמישים, זוכרים?). אמנם הדבר יאפשר לכם לשנות טיסה ולא לאבד את המחיר המלא ששילמתם, אבל עדיין תאלצו לשלם 50$ לאדם + תוספת הפרשים בין הטיסות (אם הייתם אמורים לטוס בפברואר ליוון, כנראה שתאלצו לשלם תשלום נוסף אם תזיזו את הטיסה ליולי).

המטוס בהודו (צילום: ישראייר)
ישראייר מספקת אפשרות לשינוי טיסה בתשלום נוסף. ארכיון|צילום: ישראייר

עם זאת, שימו לב - האפשרות הזו תקפה רק אם הצלחתם להזיז את הטיול לפחות 10 ימי עסקים לפני הטיסה. במקרה שבו תמצאו חיוביים מאוחר יותר או שלא קניתם מגן טיסה, עד 4 ימים לפני הטיסה עדיין תוכלו לדחות אותה אך תאלצו לשלם יותר - 150$ לאדם + הפרשים.

ומה עם לבטל באופן מוחלט?

אם קניתם מגן טיסה תוכלו לבטל את ההזמנה עד 72 שעות לפני הטיסה ולקבל החזר מלא.

אם לא - עד 4 ימי עסקים לפני הטיסה תאלצו לשלם 75% מערך ההזמנה, מ-4 ימים ועד 24 שעות לפני הטיסה תשלמו 90% מהמחיר, ופחות מכך תאבדו את כל הכסף שהוצאתם.

שימו לב: אם נמצאתם חיוביים סמוך לטיסה, לדוגמא, בבדיקת אנטיגן או PCR לפני העלייה למטוס, ישראייר לא מאפשרים לכם לשנות אותה, גם אם קניתם מגן. האפשרות היחידה היא לבטל, ולשלם בהתאם למחירי הביטולים שפרטנו.

אל על

בחברת אל על מציעים לנוסעים כבר חודשים רבים תנאים משופרים לשינוי טיסות: נוסעים שרכשו או ירכשו כרטיס טיסה עד 31.5.2022 יוכלו לשנות את הכרטיס לטיסה עד ליום 31.12.2023 ללא דמי שינוי, עד 6 שעות לפני הטיסה.

עם זאת, אם הטיסה החדשה שבחרתם יקרה יותר מזו שאתם דוחים - תצטרכו לשלם על ההפרש. לפי בדיקתנו, אל על החברה היחידה בישראל המאפשרת לכם לשנות או לבטל טיסה עד שעות בודדות לפניה מבלי לאבד את הכסף - פרט חשוב ביותר כשמדובר בתקופת הקורונה.

מטוס בואינג של אל-על (צילום: אל על)
באל על מבטיחים תנאים משופרים, אבל יש תלונות על הזמינות. ארכיון|צילום: אל על

בנוסף, ניתן גם לבטל את כרטיס הטיסה ולקבל שובר זיכוי בערכו המלא. בסעיף זה ישנן אותיות קטנות ובעייתיות, שאנחנו פה כדי לדאוג שלא תיפלו בהן: הנוהל לא תקף על מספר כרטיסים, ביניהם כרטיסי Lite, שהם הכרטיסים הבסיסים והזולים ביותר. בנוסף, הוא גם לא כולל כרטיסי cash&points שיירכשו במסגרת הטבות ומבצעים וכרטיסי בונוס.

ומה עם לבטל באופן מוחלט?

נקודה חשובה נוספת הינם דמי הביטול - אם במקום לקבל שובר אתם מעוניינים לבטל לחלוטין את הכרטיס, גם אם רכשתם כרטיסים "מתקדמים" יותר תאלצו לשלם עשרות דולרים במקרה של ביטול. אחרי כרטיס Lite, שאותו לא ניתן לבטל, הכרטיס הבא בדרגה הוא Classic, המאפשר ביטול עם תשלום דמי ביטול בסך $170. בכרטיסי Flex ביטול יעלה לכם $50.

שימו לב: שבשבועות האחרונים התקבלו תלונות רבות על כך שקשה להשיג ולהתנהל מול החברה, כך שיכול להיות שניסיון לשנות או לבטל את הכרטיס שלכם יהפוך לכאב ראש רציני כשמדובר באל על.

ארקיע

אם תרכשו כרטיסים דרך ארקיע, אין לכם שום אפשרות לשנות טיסה, אלא רק לבטל.

אם תאלצו לבטל, תצטרכו לשלם דמי ביטול בסך 5% ממחיר העסקה או 100 שקלים לנוסע, לפי הנמוך מביניהם. על מנת לעמוד בכך, עליכם לקיים 3 תנאים:

  • את ההזמנה ביצעתם לפחות 8 ימים (שאינם ימי מנוחה) לפני הטיסה.
  • ביטלתם את ההזמנה תוך 14 יום.
  • הביטול נעשה לפחות 7 ימים (שאינם ימי מנוחה) לפני הטיסה.

לרוב, בייחוד בתקופת הקורונה ההפכפכה, לא באמת תעמדו בכולם - ולכן יצרו בארקיע אפשרות נוספת בשם "ראש שקט". במסגרת האפשרות הזו, תוכלו לקנות ב-59$ אופציה לבטל את הכרטיסים עד 7 ימים לפני הטיסה ללא עלות, וב-89$ יתאפשר לכם לבטל את הטיסה עד 3 ימים לפניה. כאן תאלצו לשלם גם דמי טיפול במידה ותאלצו לבטל, בסך 30$ להזמנה.

מטוס ארקיע (צילום: Adomas Daunoravicius, shutterstock)
בארקיע אין אפשרות להזיז טיסה, אלא רק לבטל. ארכיון|צילום: Adomas Daunoravicius, shutterstock

ומה קורה בחברות בינלאומית?

ומה לגבי חברות זרות ולואו קוסט האהובות כל כך על הישראלים? ובכן, העצה הטובה ביותר שאנו יכולים לתת הינה להיזהר: החברות משתמשות פעמים רבות באותיות קטנות ומוסתרות על מנת להבטיח שתשלמו הרבה במקרה של ביטול או שינוי, גם אם העסקה על פניה נראית טובה ביותר.

מומלץ לוודא עם החברות עצמן את מדיניות הביטולים לפני הטיסה, ולא לסמוך על כל מיני אתרים מתווכים למיניהם שמבטיחים לכם ביטול במחיר מופחת או שינוי בחינם. והכי טוב - אל תדבקו בכלל, תטוסו ותחזרו בשלום.