בעקבות אינספור התלונות שהצטברו נגד כביש 6 חוצה צפון ודרכי הגביה של החברה - הוועדה לפניות הציבור בראשותה של חברת הכנסת יעל רון בן משה (כחול לבן) התכנסה הבוקר (שלישי) כדי לדון בסוגיה. "לא ייתכן שיימשך המצב הנוכחי שבו אונסים אזרחים לשלם מאות שקלים עבור נסיעה שעלותה שקלים בודדים", מסרה ח"כ רון בן משה.
הוועדה דנה בהליכי הגבייה "הלא תקינים" בכביש 6 חוצה צפון. בשנה האחרונה התקבלו עשרות תלונות במועצה לצרכנות של אנשים שטוענים שדרכי הגבייה בכביש 6 חוצה צפון מבלבלות ומטעות, וסכומי החשבונות הסופיים מגיעים במהירות למאות שקלים. בנוסף, קמה קבוצת פייסבוק שמונה מאות חברים, אשר טוענים שמדובר בשיטה: מהכביש לא שולחים חשבוניות בדואר ולאחר חודשים רבים שולחים עורכי דין, הוצאה לפועל או פשוט קנסות עצומים.
נתונים שהגיעו לידי N12 והוצגו היום בוועדה תומכים בטענות הנוסעים. במסמך שמפרט את הסיבות העיקריות לערעורים על חיובים שמגיעים מכביש 6 חוצה צפון, ניתן לראות שמתוך 576 ערעורים 374 התקבלו בטענה שהנוסע לא קיבל את החשבונית בדואר. 111 ערעורים התקבלו משום שהנהג חשב שמדובר בהמשך של כביש 6 ושהחיוב מתבצע באותה שיטה.
החוב של כתבת "חדשות 12" תפח ב-400% בתוך חודשיים:
במהלך הדיון טענה יו"ר הוועדה כי הבעיה היא שאין מודעות לכך שיש זכיין נוסף. "עשיתם קמפיינים שלא משיגים את המטרה, שמחתי לראות שהעלאתם קמפיינים ברשתות החברתיות. הקמפיין הראשון עלה באוקטובר 21". על כך השיב מנכ"ל כביש 6 חוצה צפון: "יש קמפיינים שאת לא יכולה לראות אותם". ח"כ רון בן מש לא הסתפקה בתשובתו וטענה שהקמפיינים צריכים להיות בולטים יותר. ח"כ רון בן משה התייחסה גם לבעיית איתור הנוסעים המזדמנים, חסרי המנוי. "אפשר להגיד שיש בעיה עם הדואר, אבל גם פה צריך לעשות משהו אחר", טענה.
בנוסף דנה הוועדה בפערי התעריפים בין כביש 6 צפון לכביש 6 דרום. כביש 6 דרום תוקצב על ידי המדינה, בעוד שכביש 6 צפון מתוקצב על ידי מפעיל פרטי שמשית את העלויות על האזרחים. כך יוצא שתושבי הצפון משלמים פעמיים - באמצעות מיסים על כבישי הדרום, ובתשלום נוסף למפעיל פרטי עבור כבישי הצפון. בפני הוועדה יופיעו מפעילי כביש 6 וידרשו להשיב על הטענות, ובנוסף הוועדה תציע צעדים אופרטיביים עבור משרדי הממשלה הרלוונטיים.
"הדיון הראשון שבחרתי לקיים עם הקמת הוועדה היה בנושא כביש 6", מסרה ח"כ רון בן משה. "כנציגת הצפון בכנסת הכרתי את סוגיית פערי התעריפים אל מול הדרום ואת סוגיית הגבייה הכוחנית בכביש 6 חוצה צפון, אך ככל שהתעמקתי בחומרים נדהמתי לגלות את הפערים והעוולות לציבור. אני מקבלת מאות פניות מאזרחים נורמטיביים שנקלעו לתביעות הוצאה לפועל על לא עוול בכפם.
"בדיון שאערוך היום בוועדה לפניות הציבור אעמיק בנתונים שהוצגו בפניי ואדרוש תשובות הן ממפעילי הכביש והן ממשרד התחבורה. לא ייתכן שיימשך המצב הנוכחי שבו אונסים אזרחים לשלם מאות שקלים עבור נסיעה שעלותה שקלים בודדים ובוודאי לא כשמדובר בשירות ציבורי, אעשה כל שביכולתי עד למתן פתרון מלא לסוגיה".
ממלא מקום מנהל רשות האכיפה והגבייה שהשתתף בדיון הציע: "ברשות האכיפה והגבייה יש מסלול מקוצר לגביית חובות נמוכים. תשתמשו בו לגביית החובות לכביש 6 ולכביש 6 חוצה צפון". לדבריו במסלול המקוצר החובות לא מתנפחים כל כך והתשלום שלהם קל ומהיר יותר. כמו כן, הדגיש מ"מ מנהל הרשות, כי נכון לערוך רישום אחיד וחד פעמי לאזרח, העושה שימוש בכבישי האגרה, ולא לדרוש בכל פעם שיעשה רישום לכביש כזה או אחר.