המו"מ התפוצץ, שוקולד השחר לא חוזר למדפי השופרסל, ולצרכנים נמאס - מאות גולשים הצטרפו לקבוצה בפייסבוק שדורשת את החזרת הממרח האהוב למדפים.
"כצרכנים, אוהדי הממרח המיתולוגי של "השחר העולה", אנחנו צריכים להתאגד ולדרוש את המגוון", אומרים הגולשים. "תנו לנו להחליט! אנו קוראים לכם להצטרף לקבוצה. כך נפעיל את כוחנו הצרכני ונחזיר לידינו את הבחירה! אסור לנו לשבת בשקט".
אחת ממקימות הקבוצה, ניצן בר בת 26 מחיפה מסבירה על מה המאבק. "לפני שבועיים אמא הלכה לסופר וחיפשה את שוקולד השחר לאחיותיי הקטנות", מסבירה בר. "התחלנו את המאבק כי הבנו שזה רק ניצן קטן. בעתיד נראה עוד מוצרים רבים אחרים שאנחנו אוהבים נעדרים מהמדפים".
בר, סטודנטית למשפטים ותקשורת באוניברסיטת חיפה, לא מאמינה כי המאבק הוא טכני וכספי בלבד. "שופרסל מנסים לקדם את מוצרי המותג שלהם על חשבון מותגים אחרים", היא אומרת. "די עם המונופולים, אנחנו לא רוצה שיחליטו בשבילנו מה לקנות".
אז מה אפשר לעשות? גם בר מבינה שחרם צרכנים כנראה לא יעבוד פה. "קשה לי להאמין שאנשים יקנו במקום אחר רק בגלל שהמוצר לא נמכר ברשת", היא מודה. "צריך להפעיל לחץ על הממונה על ההגבלים העסקיים, צריך לפעול בחקיקה. חייבים להמשיך את הלחץ הציבורי".
אם המחאה תצליח או לא תצליח, נצטרך לחכות, אבל בר - והרבה מאוד צרכנים אחרים - יכולים להתנחם בעובדה הבאה: לא פחות מ-17,655 גולשים (נכון לכתיבת שורות אלה) - רשמו עצמם כמעריצי הממרח.
בתגובה לטענות שנשמעו בידיעה נמסר משופרסל: "שקר וכזב לא היה ולא נברא".
המו"מ בין השחר לשופרסל פוצץ
נציגי הצדדים ניסו הבוקר ליישב את המחלוקת הכספית ביניהם, אך המשא ומתן התפוצץ. גורמים ב"השחר" מסרו לחדשות 2 באינטרנט כי רשת שופרסל חזרה בה מסיכומים קודמים בין הצדדים לגבי עמלת ההפצה שהיא דורשת, והבוקר הם דרשו מ"השחר" לשלם מחיר משולש.
בתגובה, ב"שחר" הביעו זעם רב על המגעים עם שופרסל. "הם עשו לנו זובור", אמר גורם בכיר בחברה. "יש פה שיגעון כוח מטורף של שופרסל. הם מנסים להוציא לנו את הנשמה. הגענו איתם להסכם אוף רקורד ועכשיו הם דורשים סכום הגדול פי 3 ופי 4".
נראה שאף אחד מהצדדים לא מתכוון להתקפל. בשופרסל הדגישו בשיחה עם חדשות 2 היום כי משא ומתן אינטנסיבי מתקיים, אך הכל תלוי בחברת "השחר". "לא הורדנו את המוצר מהמדפים", הדגיש רני רהב, יחצ"ן רשת שופרסל. "ביקשנו עדכון שכר. אם הם רוצים הם יכולים לספק את המוצרים בעצמם לסניפים השונים והם יחזרו למדפים. השחר לא שונה משום חברה אחרת". למרות זאת, הביע רהב אופטימיות כי המוצר יחזור בכל זאת למדפים בזמן הקרוב.
ומה אומרים בשירות הלקוחות של שופרסל? "יש מחסור זמני במוצר", זוהי האינפורמציה היחידה שאותה מקבל הצרכן המודאג.
על מה המחלוקת בעצם?
בהתאם להסכם בין הצדדים, סיפקה עד עכשיו חברת "השחר" את המוצרים למרכז הלוגיסטי של שופרסל, וזו הפיצה אותם בעשרות הסניפים שלה ברחבי הארץ. בעבור השירות הזה, שילמה יצרנית השוקולד לרשת עמלת הפצה. שופרסל ביקשה להגדיל את העמלה הזאת - אבל "השחר" סירבה.
אחרי הסירוב, הגיע תורה של הסנקציה: בשופרסל פשוט הפסיקו לשווק לסניפים את שוקולד השחר. אמנם הרשת אגרה במחסנים מלאי רב, אך חודשיים אחרי הפיצוץ, המוצר אזל בסניפי הרשת.
בשופרסל הסבירו שהמשא ומתן על העמלה מתנהל כבר שנה ללא הצלחה, ב"שחר" אמרו מנגד שיש הסכם בין הצדדים שתקף עד השנה הבאה. בשוק המזון אומרים שמדובר במקרה נוסף של התנהלות קשוחה של שופרסל מול הספקים שלה.