רשת גולדה הודיעה לאחרונה על העלאת מחירים בסניפיה ברחבי הארץ, אבל מתברר שאפשר למצוא בדיוק את אותה הגלידה באותו הטעם – במחיר נמוך בהרבה. הכירו את רשת הבת של אניטה וגולדה - "ג'לטו בוטיק". היא הוקמה בשיתוף איש העסקים סעיד עווד, ומיועדת לחברה הערבית. הגלידה, האריזות וכל חומרי הגלם זהים לגלידה שכולנו מכירים.
הגלידה היא אותה גלידה, מיוצרת בדיוק באותו מפעל ובאותם טעמים, אבל המחירים שונים לחלוטין. בכל סניפי רשת גולדה עולה כדור גלידה 18 שקלים, לעומת זאת ב"ג'לטו בוטיק" הוא עולה 13-14 שקלים – הפרש של כ-38%. חצי קילו של גלידה יעלה בגולדה 60 שקלים, בעוד שב"ג'לטו" הוא יעלה 40-45 שקלים – הפרש של כ-30%. ק"ג של גלידה עולה בגולדה 102 שקלים, וב"ג'לטו" 80 שקלים – הפרש של כ-27.5%.
"פה הרשת זה גולדה, נכון. אבל אנחנו... זה נפרד יעני", הסביר לנו המוכר בסניף אום אל פחם של רשת הבת. "הגלידה היא אותה גלידה וגם הטעמים – אחד לאחד". החלטנו לבדוק אם ברשת גולדה עצמה מכירים את תת הרשת שנמצאת במגזר הערבי.חבר המערכת בר צ'פט יצא אל הסניפים כדי לבדוק, והמוכרת ששאל מעולם לא שמעה על הרשת התאומה והזולה. מנגד, מנהלת הסניף מכירה את הרשת ומאשרת. "ג'לטו בוטיק היא חברת בת שלנו, נכון. אבל זה ליישובים באזורים... בכפרים ערביים". היא אישרה שהגלידה בגולדה ובג'לטו זהות: "הם קונים מוצרים מאתנו, הם נכללים ברשת שלנו, אבל זה בהתאמה לאוכלוסייה, אז בגלל זה זה ככה".
גם בסניף בטייבה הלקוחות חושבים שזה מתבקש. "מבחינת המחיר, פה טייבה - שם תל אביב", הסביר אחד הלקוחות בסניף. "שם זה כמו דובאי. יקר שם", הוא הוסיף. מן הסתם ההסברים המידיים הם פערים סוציו-אקונומיים ומחירי שכירות זולים בהרבה בחברה הערבית. אבל גולדה פרוסה בערים רבות, גם בפריפריה, גם במקומות עם יכולת כלכלית נמוכה יותר. ובכל הסניפים המחיר זהה - וגבוה.
"חוק איסור אפליה במוצרים ושירותים אוסר על אפליה כאשר השוני הוא לא רלוונטי", הסבירה עו"ד אפרת יהב, ממשרד עורכי הדין אורי קינן ושות'. "ברשת גולדה יש סניפים שפזורים בכל רחבי הארץ ולא ניכר שיש פער בין עיר שממוקמת במרכז לעיר שממוקמת בפריפריה, האפליה פה חמורה כפליים, הרי המוצר מיוצר באותו מפעל, משתמשים בדיוק באותם חומרי גלם, אין שום סיבה ושום עניין שיכול להצדיק את הפער הזה", הוסיפה עו"ד יהב.
התמחור השונה בין המגזרים הוא לא דבר חדש. בעבר זה היה הביסלי של אסם שנמכר בזול באריזות לחברה הערבית. לאחרונה זה היה הרשת הסודית של שופרסל למגזר החרדי, שנחשפה בתחקיר תוכנית חיסכון. גם הפעם זה ממשיך להרגיז, בטח לאחר העלאת המחירים שבה נקטה הרשת. ומעבר לזה שזה עלול להיות לא חוקי, דווקא עכשיו בימי קורונה ובימי עליית מחירים, אנחנו רואים שהרשת הייתה יכולה למכור את הגלידה במחיר נמוך לכולנו.
מקבוצת אניטה, בעלת רשת גולדה ורשת ג'לטו בוטיק, נמסר בתגובה: "חנויות ג'לטו בוטיק מצויות בבעלות ובניהול צד שלישי, שהוא הקובע את המחירים בהן. למיטב ידיעתה של חברת אניטה, העלויות הכרוכות בתפעול חנויות ג'לטו בוטיק נמוכות משמעותית בהשוואה לעלויות הכרוכות בהפעלת החנויות ברשת גולדה. כתוצאה מכך מתאפשר לבעל חנויות ג'לטו בוטיק לתמחר את המוצרים הנמכרים בחנויותיו באופן שונה מרשת גולדה".