רחובות תל אביב משתנים: בעוד ימים ספורים, ב-1 בדצמבר, תתחיל עיריית תל אביב בהחלפת תמרורי החניה ברחבי העיר לקראת כניסתו לתוקף של השינוי במדיניות החניה בינואר 2025. לפני כחצי שנה הודיעה העירייה על עדכון מדיניות החניה, במסגרתה תושבי העיר יידרשו להתחיל לשלם על חניות בכחול לבן שלא באזור מגוריהם. החלפת התמרורים צפויה להימשך גם במהלך חודש ינואר והשינויים בגביית אגרת החניה ייכנסו לתוקף ב-19 בינואר.

מה כולל השינוי במדיניות החניה?

  • עם השלמת החלפת התמרורים במהלך חודש ינואר יידרשו גם תושבי ותושבות העיר המחזיקים בתו חניה לשלם עבור חניית רחוב שאינה באזור מגוריהם.
  • מספר אזורי החניה יוכפל באופן שיצמצם את שטחו של כל אזור חניה. מ-7 אזורי חניה כיום יגדל מספר ל-14 אזורים. המשמעות היא שהשטח שבו תושבי העיר יכולים לחנות בלי לשלם יקטן משמעותית.
  • תושבים בעלי תו חניה שחונים מחוץ לאזור החניה שלהם יקבלו הנחה של 30% מתעריף מבקר. תושבים ישלמו 8.68 שקל לשעה במקום 12.40 שקל לשעה לחניה במרכז העיר, ו-4.90 שקל לשעה במקום 7 שקל לשעה בחניה מחוץ למרכז העיר.
  • שעות החניה בתשלום יוגדלו: חניה בתשלום תחל בשעה 08:00 ולא בשעה 09:00. בימי שישי ובערבי חג שעות החניה יוארכו כך שיסתיימו ב-17:00 ולא ב-13:00.
  • מספר תווי החניה לכל משק בית יוגבל מעתה לשניים בלבד. התו הראשון יינתן בחינם והשני יינתן תמורת אגרה שנתית של 500 שקל שגבייתה תתחיל בחודש אפריל.
מפת אזורי החניה החדשים בתל אביב (עיצוב: עיריית תל אביב)
מפת אזורי החניה החדשים בתל אביב|עיצוב: עיריית תל אביב

השינוי במדיניות החניה בתל אביב  מבוצע במסגרת תיקון לחוק עזר עירוני לאחר שאושר בידי מועצת העירייה וקיבל את אישורם של שרת התחבורה ושר הפנים. בעירייה טוענים כי העדכון נדרש משום שהחניה הציבורית היא משאב במחסור שמצטופף במהירות.

לפי הודעת העירייה, המצב הנוכחי שמעניק חניה ברחוב בחינם ללא הגבלה לכל התושבים מעודד שימוש יתר במכוניות פרטיות בתוך העיר גם לנסיעות קצרות. לטענת העירייה, נסיעות אלו יכולות להיות מוחלפות בנסיעה באוטובוס, רכיבה על אופניים או קורקינט או הליכה ברגל.

לפי העירייה, המדיניות החדשה תצמצם את מסעות החיפוש הממושכים אחר חניה ברחובות העיר ובכך תמנע עומסי תנועה מיותרים ופליטת מזהמים. בנוסף, היא צפויה לעודד שימוש באמצעי תחבורה חלופיים לרכב הפרטי בנסיעות הפנים עירוניות. לפי העירייה, כבר היום כמחצית מתושבי העיר מתניידים לעבודה באמצעים חלופיים לרכב פרטי.