המלחמה המתמשכת בישראל בחזיתות השונות, ממשיכה להשפיע על חברות התעופה הזרות שמחליטות לבטל את טיסותיהן ארצה. חברת הלואו קוסט האירית ריינאייר הודיעה היום (חמישי) כי היא מבטלת את טיסותיה לישראל - עד לסוף חודש מרץ. בחברת התעופה טענו כי רצו שייפתחו עבור את טרמינל 1 בנמל התעופה בן גוריון אך רשות שדות התעופה הודיעה שהוא נסגר עד לחודש אפריל.

ריינאייר מבטלת טיסות
ריינאייר מבטלת טיסות

חברות התעופה הזרות ממשיכות לדחות עוד ועוד את חידוש טיסותיהן אל ישראל וממנה, חלקן עד סוף החודש, חלקן עד דצמבר ויותר ויותר מהן עמוק לתוך שנת 2025. חברת התעופה הצרפתית אייר פראנס (Air France) דחתה את חידוש הטיסות עד לאחר 10 בדצמבר. חברת התעופה Bees דחתה את חזרתה ל-24 בנובמבר וחברת התעופה היוונית אג'יאן (Aegean) דחתה את חזרתה בשלב זה ל-3 בדצמבר.

יותר ויותר חברות תעופה דוחות את טיסותיהן כבר לשנת 2025, חלקן אף עמוק להמשך השנה. כך, חברת התעופה וירג'ין אטלנטיק דחתה את חידוש הטיסות לישראל לאוקטובר 2025 - מהלך שמהווה מכה קשה לתחרות על הטיסות בין ישראל ללונדון, וכן גם את הדחייה הממושכת ביותר של חברת תעופה זרה לגבי חזרתה לטוס בנתב"ג. 

לוח הטיסות בנתב
ביטולי טיסות בנתב"ג במהלך המלחמה|צילום: GIL COHEN-MAGEN/AFP via Getty Images

עם חברות התעופה שדחו את חזרתן לנתב"ג לשנה הבאה נמנית גם ענקית הלואו קוסט וויז (Wizz), שדחתה את חידוש הטיסות עד לינואר 2025, חרף מאמצי שרת התחבורה מירי רגב בנושא. חברות תעופה זרות נוספות שדחו את חזרתן לתוך 2025 הן KLM ההולנדית (ינואר), ITA האיטלקית (ינואר), איבריה אקספרס (פברואר), דלתא איירליינס (סוף מרץ), איזיג'ט (אפריל), בריטיש איירווייז (אפריל) ואמריקן איירליינס (סוף הקיץ).

בתום אוקטובר האריכה סוכנות הבטיחות בתעופה האירופית (EASA) בחודש נוסף, עד ל-30 בנובמבר, את המלצתה המרוככת לבצע הערכת סיכונים עבור כל טיסה שצפויה לעבור במרחב האווירי של ישראל. מדובר בהארכה של ההמלצה המקורית לא לטוס במרחב האווירי של ישראל שפורסמה ב-8 באוקטובר ולאחר מכן רוככה. על אף ריכוך ההמלצה, חברות תעופה זרות רבות עדיין לא חזרו לטוס לישראל.

ההמלצה של סוכנות התעופה האירופית מנומקת בקונפליקט בין ישראל לחיזבאללה, הכולל שיגורי טילים, רקטות וכטב"מים מלבנון, ירי ארטילרי והפעלת מערכות נ"מ. לפי הסוכנות, יכולות השיגור של חיזבאללה יוצרות סיכון לבטיחות כלי התעופה באזור. הסוכנות מציינת כי רשות התעופה האזרחית (רת"ע) של ישראל הפגינה יכולת לנהל את הסיכונים. עם זאת, להערכת הסוכנות "עוצמת הסכסוך הנוכחית ורמת המתיחות הגבוהה עם איראן מהווים עדיין סיכונים לתעופה האזרחית".