כבר לא צריך לקנא באירופאים? אתמול (א') נודע כי רשת הסופרמרקטים קרפור (Carrefour) הצרפתית חתמה על הסכם עם אלקטרה צריכה לקראת פתיחת רשת שיווק בישראל. במסגרת העסקה יבוטלו המותגים "מגה" ו"יינות ביתן", והובטחו מחירים מוזלים יותר לצרכן הישראלי בזכות העסקה עם המותג הבין לאומי.

איך תשפיע הכניסה על השוק?

"השוק בישראל נכנס למצב של סטגנציה, כי כולם קונים מאותם ספקים," אומר צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה בשיחה עם N12. "והגיע הזמן שיהיה שחקן בין-לאומי גדול שמאפשר סל מוצרים אטרקטיבי ומאפשר להביא בשורה אחרת לשוק. מדובר פה במפץ גדול. זה פותח את ישראל לקבוצת מזון הכי גדולה בעולם והצרכן הישראלי יוכל ליהנות גם מהמוצרים שהוא רגיל אליהם במחיר זול יותר, וגם ממגוון מוצרים אחרים שימכרו פה של מותג בין לאומי ענק".

קרפור מחזיקה בכ-14 אלף סניפים באירופה, במזרח התיכון, בצפון אפריקה, במזרח אסיה ובאפריקה - ומגלגלת למחזור מכירות של 81.2 מיליארד אירו. במילים פשוטות - היא מותג גדול מאוד, חזק מאוד, ומשפיע מאוד. בנוסף להיותה קמעונאית, קרפור היא גם אחת מיצרניות המזון הגדולות בעולם עם 20 אלף מותגים וכ-14 אלף מוצרים - ממזון טרי ועד קפוא, תמרוקים ועוד.

צביקה שווימר (צילום: יחסי ציבור,  יח
שווימר. "הגיע הזמן שיהיה שחקן בין-לאומי"|צילום: יחסי ציבור, יח"צ

אחרי שבועות עמוסים בכותרות על יוקר המחיה, בהחלט מדובר על בשורה חשובה לתושבי ישראל. כניסת קרפור לשוק הישראלי תיצור תחרות גדולה יותר, ותשפיע על כלל הרשתות - גם על שופרסל, הגדולים ביותר כיום בשוק, ומהצד השני על רמי לוי - שעד כה נחשב לזול במיוחד בקרב רשתות השיווק. על מנת להתמודד במגרש מול שחקנית חזקה כל כך כמו קרפור, הרשתות האחרות תאלצנה לעשות התאמות משמעותיות - שיכולות להתבטא בהורדת מחירים של מוצרים רבים.

על פי אלקטרה צריכה, הסניפים הראשונים של קרפור יפתחו עד סוף 2022 ובתוך שלוש שנים יוסבו למעלה מ-150 סניפי ביתן-מגה לקרפור, במקביל לפתיחת סניפים חדשים. מוצרי המותג הפרטי של קרפור יחלו להימכר בסניפי יינות ביתן עוד לפני הקיץ הקרוב. בשלב זה נבחנים אלו סניפים בדיוק יוסבו למותג הבין לאומי.

על אף שמדובר בבשורה לצרכן הישראלי - חובת ההוכחה היא על אלקטרה מוצרי צריכה. גורמים שונים בשוק מפקפקים במהלך וביכולת שלו להוריד מחירים בישראל בצורה משמעותית. בין היתר, בשל העובדה שלקרפור אין מחירון עולמי. מה הכוונה? כל זכיין לעצמו. לדוגמא, קרפור לא באה כרשת לקוקה קולה ודורשת מחיר אחיד וזול לכל העולם. הישראלים הם אלה שמנהלים משא ומתן עם קוקה קולה ישראל, ממש כפי ששופרסל עושה. כך, על אף שמדובר במותג בין לאומי ענק, אין ניצול של הכוח הרב של הרשת - אל מול היצרניות.

איך זה ישפיע על הכיס שלנו?

אמש דווח בתכנית חיסכון על המחירים הצפויים של כמה ממוצרי החברה פה בישראל. קודם כל - הם אינם זולים כמו באירופה, אבל בהחלט זולים יותר לעומת המחירים שאנחנו רואים כיום בישראל.

"בדומה לשווקים אחרים, המחירים של המוצרים יהיו גבוהים ב-10-12% מהמחירים באירופה," אומר שווימר. "אבל גם ככה זה זול ב40%-30% ממה שקורה בארץ".

חלב סויה של קרפור יעלה בישראל 6 שקלים, דגני בוקר 8 שקלים, שלישיית שוקולד מריר - 9 שקלים, נוזל ניקוי אסלה - 5 שקלים בלבד ונוזל ניקוי רצפות - 7 שקלים.



בפריז אפשר למצוא מחירים זולים עוד יותר - למשל, פסטה של מותג הבית עולה 2.5 שקלים, תה ירוק - 5 שקלים, שישית מים מינרלים 5 שקלים וחיתולים - אחד המוצרים היקרים פה בישראל - 22 שקלים בלבד.