לקוחות של חברת פלאפון שביקשו בימים האחרונים להצטרף לשירותי החברה פרטנר TV, שירות הטלוויזיה החדש של פרטנר, גילו שפלאפון חוסמת את השיחות של מוקד השיחות של פרטנר אל לקוחותיהם. פלאפון בתגובה: "המערכת פועלת על בסיס אוטומטי בסינון שיחות מזוהות ממקור המוציא שיחות בהיקף חריג".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
המהלך של פרטנר, בו הציעו שירותי טלוויזיה ב-69 שקלים לחודש בלש, ניער לחלוטין את ענף הטלוויזיה. המתחרים נכנסו ללחץ לקראת ההשקה הצפויה, אבל רק כעת מתברר עד כמה הלחץ של חברת בזק, בעלת חברת "יס", היה גדול.
קבוצת בזק מחזיקה ב"יס", וגם בחברת פלאפון. לקוחות של חברת פלאפון שהתקשרו אל מוקד ההצטרפות של פרטנרTV וחיכו שיחזרו אליהם כדי להצטרף לשירותי הטלוויזיה החדשים קיבלו הודעה: "לקוח פלאפון, שירות SMART CALL המסנן שיחות מכירה, סינן עבורך שיחה מהמספר המשויך לפי בדיקתנו ל"פרטנר מכירות".
כן, לאורך מספר ימים, כל שיחה שהגיעה מפרטנר אל לקוחות של פלאפון כדי לצרף אותם לפרטנר TV, פשוט נחסמה על ידי פלאפון. אלא שלפחות אצל אחד מהלקוחות, הוא מעולם לא ביקש סינון שיחות, מעבר לכך, זו פעם ראשונה מאז ומעולם ששיחה לא הגיעה אליו בגלל השירות הזה. אם השירות פעל עד היום על המספר שלו, למה רק השיחה מפרטנר נחסמה?
"חסימה כזאת היא סוג של רכישת כוח מונופוליסטי על הלקוחות שלך", הסביר דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים. "הלקוחות של חברת סלולר מעולם לא התכוונו, ובוודאי לא נתנו הסכמה מפורשת לזה שמישהו יחסום את הגישה שלהם לחברות אחרות מתחרות".
"חסימת שיחות יכולה להיראות כדבר תמים", המשיך והסביר שטרום. "בפועל יש פה אמצעי ברור להפחתת תחרות. אין ספק שמדובר בפגיעה נטו בצרכנים ובתחרות בשוק הסלולר".
משרד התקשורת מחייב את פלאפון לקבל הסכמה של המנוי להצטרפות אקטיבית לשירות הזה, בדיוק בגלל החשש לפגיעה בתחרות וחסימת מתחרים. רק לאחרונה, פורסם דוח מבקר המדינה, שקבע כיצד קבוצת בזק ניסתה למנוע תחרות בענף הטלפוניה הקווית. עכשיו השאלה האם אותן שיטות בעייתיות שהצליחו לה בעבר, מגיעות עכשיו גם לענף הטלוויזיה.
תגובת חברת פלאפון: "המערכת פועלת על בסיס אוטומטי בסינון שיחות מזוהות ממקור המוציא שיחות בהיקף חריג, ואינה סלקטיבית כנטען. הלקוח מקבל את פרטי המספר שסונן ומקורו, כך שיוכל לטלפן אליו בחזרה. בכל רגע נתון ניתן להתנתק מהשירות ולהיות חשוף לכלל השיחות השיווקיות".
תגובת משרד התקשורת: "אנו נבדוק את הטענות המועלות בכתבה. חשוב להבהיר כי כל שירות של חסימת שיחות מחייב הסכמה מפורשת מצד המינוי".