הפרסומים האחרונים של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מייצרים תחושה שהבחירות באוויר. בימים האחרונים פרסם סמוטריץ' דוח לאזרח שנועד לספר על הישגיו במיצוב כלכלה ישראל, תוך שהוא מתגאה בשורה של מהלכים כלכליים ורפורמות - שלמעשה לא מקודמות כלל.

בין היתר מתגאה סמוטריץ' בהפרטת נמל אשדוד - מהלך שלא יצא לפועל וירד מעל הפרק. בנוסף הוא מתגאה בשיפור האשפוז הפסיכיאטרי - יוזמה שקוצצה בחלקה מחוק ההסדרים. מהלך נוסף שבו מנופף שר האוצר הוא הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות - אף שגם קידום מהלך זה נתקע כתוצאה מביטול חוק ההסדרים בהנחיית יועמ"שית הכנסת לאור הסחבת בלוחות הזמנים באישור התקציב.

למעשה, הקמת הרשויות המטרופוליניות - רפורמה דרמטית שנועדה לשפר את שירותי התחבורה הציבורית - תקועה בגלל כיפופי ידיים בין הליכוד ומפלגתו של שר האוצר, הציונות הדתית. הרשויות אמורות להעביר את הסמכות והאחריות על ניהול התחבורה הציבורית ממשרד התחבורה הציבורית בירושלים למחוזות השונים, ראשית בגוש ובירושלים ובהמשך בחיפה ובבאר שבע.

תחנת אוטובוס בירושלים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
תחנת אוטובוס בירושלים (ארכיון)|צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

אלא שקידום הרפורמה, שקיים קונצנזוס מקצועי סביבה, נתקע - משום שבקואליציה לא מצליחים להחליט באיזו מוועדות הכנסת היא תקודם. עקרונית, חוקים בתחום התחבורה מועברים לדיון בוועדת הכלכלה, שבראשה עומד חה"כ דוד ביטן (הליכוד). אלא שסמוטריץ' מתעקש כי החוק יובא לוועדה למיזמים ציבוריים, שבראשה עומד חבר מפלגתו ח"כ אוהד טל. גם ביטן וגם טל דורשים שניהם כי החוק יידון בוועדה שלהם - והתוצאה היא שכרגע החוק לא משובץ לאף ועדה.

מי שאמור להכריע בסוגיה הוא יו"ר הקואליציה חה"כ אופיר כץ (הליכוד), המשמש כיו"ר ועדת הכנסת שאחראית על שיבוץ החוקים לוועדות השונות. אלא שכץ העדיף לחכות עם ההחלטה ולהמתין לחזרת ראש הממשלה בנימין נתניהו מביקורו בוושינגטון, וגם לאחר שובו טרם התקבלה החלטה בעניין.

בשורה התחתונה, הפרסום של סמוטריץ' אינו מדויק וגם מקור המימון שלו לא ברור. לשכת שר האוצר סירבה להתייחס למקורות המימון של הקמפיין. לגבי הרפורמות שבהן מתגאה סמוטריץ' אף שהוצאו מהתוכנית הכלכלית נמסר: "שמחים שהצלחנו סוף סוף לגרום לכם לעסוק ברפורמות הרבות שאנחנו מקדמים לטובת אזרחי ישראל".