שרת התחבורה מירי רגב מקדמת קנסות נגד חברות תעופה שגורמות לעיכובים בטיסה, כך פרסמנו אמש (רביעי) לראשונה ב"תוכנית חיסכון". מדובר בחברות שממריאות באיחור בצורה חריגה או שמבטלות טיסות ולא מספקות לנוסעים טיסה חלופית או החזר כספי. במסגרת המהלך שמקודם על ידי צוות ייעודי שהוקם בראשות מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, ינתנו קנסות בגובה של עשרות ועד מאות אלפי שקלים.

מטרת הקמת הצוות היא לוודא שהחברות באמת עומדות ומקיימות את החוק. בפועל, רואים בשטח שהחברות לא תמיד מקיימות וממלאות את "חוק טיבי", שקבע שיש לפצות את הנוסעים במקרים של המראה באיחור או ביטול טיסה.

מדי יום, במערכת "תוכנית חיסכון" מקבלים תלונות מנוסעים שטיסתם התבטלה או המריאה באיחור - והם לא מקבלים החזר כספי. מעבר לכך, משרד התחבורה מזמין את הנוסעים לפנות למוקד ייעודי של המשרד להתלונן - אולי זה סוף סוף יפחית את עיכובי וביטולי הטיסות. 

שיא בביטולים ואיחורים של חברות התעופה

המהלך הזה מקודם, כשבשנה האחרונה נשבר במספר הנוסעים והטיסות בנתב"ג. אלא שלצד מספר הטסים הגבוה, הכאוס בנמל התעופה לא נעלם - ונוסעים חווים עיכובים בהמראות וביטול טיסות. החברות השונות מותירות את הנוסעים ללא הטיסה המקורית, וגם לא מספקות טיסה חלופית.

לעיתים הסיבות לעיכובים ולביטולים הן כתוצאה ממזג אוויר בעייתי או בעיה טכנית במטוס. אך, מנגד יש גם לא מעט מקרים שהאשמה היא של החברות עצמן שמוכרות כרטיסים ללא הפסקה ובמקביל לא מצליחות לספק את התמורה - וגם לא מחזירות את הכסף עבור הטיסה שבוטלה.

שיעור הטיסות הממריאות באיחור (צילום: 123rf)
שיעור הטיסות הממריאות מאיחור בנתב"ג בהשוואה לעולם|צילום: 123rf

האחריות מוטלת על רשות שדות התעופה, שלפי גורמים בכירים בענף אינה פועלת מספיק, כדי לשפר את הדיוק בלוח הטיסות. מהשוואה של לוח הטיסות בנתב"ג לבין נמלי תעופה מרכזיים בעולם, ע"פ חברת FlightAware עולה כי ביום שלישי השבוע לדוגמה, 84% מהטיסות בנתב"ג המריאו באיחור, כלומר, רק 16% מהטיסות המריאו בזמן. בנמל התעופה באיסטנבול הנתון נמוך יותר - 70% מהטיסות המריאו באיחור, בנמל התעופה באתונה 67% מהטיסות המריאו באיחור, בברצלונה 64%, בווינה 47% - ובלוס אנג'לס 45%.

נכון שיש עוד נמלי תעופה אחרים שגם כן יש להם נתונים דומים לנתב"ג אבל נראה שנמל התעופה הישראלי שוב ושוב מככב ברשימות הלא מחמיאות. וככל שיעבור הזמן, נראה שהמצב רק ילך ויחמיר - גם בשל גידול במספר הנוסעים וגם כי אין גורם אחראי שמפקח על החברות כמו במדינות אחרות שקונסות את חברות התעופה - ומוודא שהן מספקות תמורה ראויה לצרכנים.


על אחת הטענות בכתבה נגד חברת איסתא, היא מסרה בתגובה: "מדובר בהליך עומד ותלוי בבית המשפט. איסתא הבהירה את עמדתה בכתבי הטענות מטעמה. אנחנו דוחים את כל הטענות ונפעל לפי החלטת בית המשפט".

תגובת וויז אייר: "העניין בבדיקה".