לגור רחוק ממקום העבודה משמעו אחד משניים: להיתקע בפקקים אין-סופיים או להשכים קום ולצאת מהבית כדי לנסות להקדים את העומס הבלתי נסבל בדרכים. פרמיית הפקק נוגעת לכמה אנשים מוכנים לשלם יותר על נכס כדי שיהיה קרוב למקום העבודה שלהם. מבדיקה שערכנו בארבע ערים גדולות, מחירי הדירות בשכונות הסמוכות לאזורי תעסוקה מרכזיים גבוהים ממש מהמחיר הממוצע לדירה בשכונות שהן רחוקות יותר – על אף שמדובר באותה העיר בדיוק.

רחובות

מחיר דירת ארבעה חדרים ממוצעת בעיר – 1.9 מיליון שקלים. בשכונה הקרובה למכון ויצמן, לפארק המדע ולמרכזי התעסוקה הגדולים שבעיר, מחיר דירה מזנק ל-2.3 מיליון שקלים. פער של 400 אלף שקל לטובת הקרבה למקום התעסוקה.

חיפה

מחיר דירת ארבעה חדרים ממוצעת הוא 1.3 מיליון שקלים. דירה בשכונת נאות פרס, הקרובה לפארק ההיי-טק של העיר, מזנקת ל-1.7 מיליון שקלים. מדובר בפער של 400 אלף שקלים, גם כאן בשל הקרבה הגיאוגרפית.

רמת גן

בעיר זו הקרבה למוקד העסקים כבר דרמטית הרבה יותר במחיר. דירת 4 חדרים ממוצעת בעיר עולה 2.5 מיליון שקלים. בשכונה שקרובה למתחם הבורסה, למשל, המחירים מזנקים ל-3.5 מיליון שקלים. פער של לא פחות ממיליון שקלים.

איפה גרים האנשים הכי מאושרים (צילום: גידי אבינערי, פלאש 90)
רחובות. דירה שסמוכה למרכז ויצמן תעלה 400 אלף שקל יותר|צילום: גידי אבינערי, פלאש 90

תל אביב

העיר כידוע מוצפת כולה בבנייני משרדים. דירת 4 חדרים עולה בממוצע 4 מיליון שקלים. דירה בשכונת שרונה, שקרובה לציר מנחם בגין וללא מעט משרדי ממשלה, יקרה קצת יותר מהממוצע ועולה 4.1 מיליון שקלים, אבל לא מדובר בפער גדול.

"הפער בין הערים השונות נובע מהמיצוב והמיתוג של אותם אזורי תעסוקה חדשים שמתפתחים בשנים האחרונות", מסבירה השמאית נחמה בוגין שערכה את הבדיקה והסבירה למה חלק מאזורי התעסוקה מקפיצים את המחיר ואחרים קצת פחות. "באזורים שיש בהם כניסה משמעותית של חברות היי-טק, הביקוש למגורים עולה מאוד והפער לעומת אזורים אחרים. באזורים שבהם עדיין המגמה הזאת נמצאת בחיתוליה, אנחנו עדיין לא מרגישים פערים גדולים. אני צופה שבשנים הקרובות זה יקרה גם שם".

הסיבה שאנשים מוכנים לשלם "פרמיית פקק" היא כפולה: אם הם עובדים קרוב, זה חוסך להם את הזמן בכביש. אם הם קונים להשקעה, כנראה שיהיה להם קל יותר להשכיר דירה שקרובה למרכזי תעסוקה.

גם המסקנה מבחינת המדינה כפולה: דבר ראשון, לאפשר תחבורה ציבורית נוחה ויעילה למרכזי תעסוקה – גם משכונות רחוקות יותר. זה יכול למתן את פערי המחירים. דבר שני, לעודד יותר עבודה מרחוק כדי להוריד עומס מהכביש ועל מנת להפחית את המשקל של מיקום העבודה בהחלטתם של העובדים איפה לגור והיכן לקנות דירה. אחרת? הפערים המדוברים רק ילכו ויעמיקו.