חגיגת שכר ברכבת: דוח ביקורת פנימי שהוצג לדירקטוריון רכבת ישראל מעלה חשש לחריגות שכר לכאורה, בעקבות בכיר בוועד שקיבל משכורת על היותו נהג רכבת ולא הגיע לעבודה ב-93% מהימים. לפי הדוח, הוא בכלל לא נהג בפועל ברכבת בתקופת הביקורת. על פניו עולה כי דיווחי השעות של הבכיר היו פיקטיביות לצורך תשלומי פרמיות ורכיבי שכר שלהן הוא לא זכאי.
מבקר חברת הרכבת ציין: "מבדיקתנו עולה כי יו"ר ועד הצפון לא משמש כנהג נוסעים בפועל... ברובם המוחלט של ימי העבודה (106 מתוך 113) שבהם דווח שהעובד נמצא במשמרת תפעולית, הוא לא נכח בשטח המתחם. עולה לכאורה כי רישומי הנוכחות בטופסי הדיווח הם פיקטיביים ונעשו בדיעבד לצורך תשלום פרמיה ורכיבי שכר אחרים".
לדברי המבקר נעשה על פניו שימוש במשאבים ציבוריים שהוענקו לחברה כגוף מתוקצב לטובת פעילות ועד העובדים ללא קבלת אישור מהגורמים הרלוונטיים, לרבות הממונה על השכר, באופן שעלול להוות חריגת שכר. לאחר שדו"ח הביקורת הועבר להנהלה, תשלומי הפרמיות הופסקו.
למרבה ההפתעה הבכיר בוועד קיבל על כך אישור מהנהלת הרכבת. מעמד הוועד לא מוסדר בהסכם, ולכן עובדי הוועד הבכירים עדיין עובדים בעבודות שונות בחברה. בפועל נוצר מצב שבמקום לעשות את עבודתם, אותם אנשים עוסקים בענייני הוועד ומקבלים על כך משכורת באישור מלא של הנהלת הרכבת.
ההנהלה נמצאת זה שלוש שנים במשא ומתן עם ועד העובדים לקראת חתימה על הסכם קיבוצי חדש. במסגרתו הוועד נוקט בעיצומים באישור בית הדין לעבודה. בעקבות עיצומים אלו, צפויה דחייה בפתיחת קו חשמלי חדש, ואחת הדרישות שהועלו היא להסדיר את מעמד בכירי הוועד על מנת שהתופעה המתוארת בדוח תיפסק.
מוועד העובדים נמסר: "לא נפל כל פגם בהתנהלותו של העובד. הנהלת הרכבת היא שאחראית על שכר העובדים. ומשכך, גם השכר של העובד המדובר משולם לו ע"י החברה ובאישורה".
תגובת רכבת ישראל: "מדובר בדוח ביקורת על אירועים שהתרחשו בעבר. צר לנו כי דוחות ביקורת פנימיים מוצאים את דרכם לתקשורת. הנהלת הרכבת איננה עוסקת בנושאים אישיים הקשורים לעובדיה באמצעי התקשורת, ופועלת תמידית לאפשר סביבת עבודה תקינה ומנהל תקין בקרב כל עובדיה".