על פניו זה נראה כמו עסקה מושלמת - חברה שתשיג עבורכם הלוואה מהבנק בתנאים טובים. לא שוק אפור, לא ריביות רצחניות אלא חברה שתתמקח עבורכם מול הבנקים ותשיג את התנאים הטובים ביותר. אלא שבדיקת "תוכנית חיסכון" מגלה: מדובר בלא פחות ממאכרים.
אנשים שייקחו מכם אלפי שקלים על שירות שהייתם יכולים לקבל באותם תנאים בדיוק, מבלי לשלם אגורה. באותן חברות תדרשו לשלם עמלת תיווך הלוואה, של 10%-12%. כלומר, על הלוואה של 100 אלף שקלים תשלמו 12,000 שקלים רק כעמלה, וזה עוד לפני שחישבנו את הריבית של ההלוואה עצמה.
בהסכם של אחת מאותן חברות שהגיע לידי "תוכנית חיסכון", נכתב במפורש כי: "הלקוח מסמיך בזאת את החברה ומי מטעמה לטפל בשמו ובמקומו לשם גיוס ההלוואה, לרבות קיום פגישות עם נציגי הבנקים".החברות עצמן מבטיחות שהן עובדות עם בנקים וחברות האשראי, אך הבנקים טוענים אחרת.
מעל 100 תלונות התקבלו רק בבנק לאומי
בתקופה האחרונה, בנק לאומי נחשף ליותר מ-100 תלונות של לקוחות שיצרו קשר עם חברות חיצוניות ללקיחת הלוואה שהבטיחו מתן הלוואה דרך הבנק. "את צריכה להבין מה החברות עושות", הסבירה נציגת בנק לאומי. "הן לא פונות אלינו, ממלאות את הפרטים דרך האתר ומבקשות בדרך מתוחכמת את הסיסמא והמשתמש מהלקוחות שלנו. זו פעולה שהלקוחות יכולים לעשות בעצמם והם לא צריכים לשלם עמלה לאף אחד אחר".
מבדיקה שערכנו, הבנקים בישראל לא עובדים עם חברה חיצונית שמתווכחת בלקיחת הלוואה. הלוואה בטוחה מהבנק תוכל לקבל רק בשיחת טלפון או בהגעה לסניף מול נציגי הבנק בו אתם לקוחות. כיום הבנק היחידי שמאפשר מתן הלוואה ללקוחות שאינם לקוחות הבנק הוא בנק ירושלים, אבל גם כאן תצטרכו לעשות זאת בעצמכם ולא דרך חברה חיצונית.
אז אם נציגי חברות לתיווך הלוואות מנסים להציע להם הצעה מפתה, ואומרים לכם שהם עובדים עם הבנקים השונים - תדעו שהדבר אינו נכון בהכרח.
תגובות
מחברת "מאסטר קרדיט" נמסר בתגובה: "חשוב לנו לציין מספר דברים עלינו אנחנו בחברת מסטאר קרדיט עובדים על פי שיטת קיבלתה שילמתה אצלנו אין שום עמלה לפני שהלקוח מקבל את ההלוואה. לא מעט לקוחות מתקשרים אלינו שניתן מענה לקבלת הלוואה לאחר שניסו הם בעצמם ואנחנו עוזרים להמון אנשים. אנו עובדים עם בנקים וחברות ביטוח וחברות אשראי חלקם באופן ישיר ואישי וחלקם באופן עקיף. לקוח שמתקשר לחברה שלנו מקבל מענה מידיי על ידי בעלי מקצוע כאשר אנו בודקים את זכאותו להלוואה באופן מיידי וללא עלות חלק גדול מהלקוחות לא מקבל הלוואה ואנחנו עובדים לחינם ומכוון שאנחנו לא גובים עמלה ראשונית על כך אנחנו חוזרים רק ללקוחות שמקבלים אישור להלוואה.
"לקוחות שקיבלו אישור להלוואה מקבלים נציג אישי שמלווה אותם עם הפלאפון הנייד האישי שלו בכל תהליך ההלוואה. ורק לאחר אישור סופי להלוואה והלקוח לוקח את ההלוואה אנחנו גוובים עמלה בשונה משאר החברות שלוקחים עמחה מראש. אנחנו מזמינים לקוחות שמעוניינים להלוואה להגיע אלינו לחוות את חווית השירות. בהקשר לעמלה, יש הוצאות להביא חווית לקוח טובה ואם ללקוחות תלונות אנו מוכנים לחזור ולישר את ההדורים לא מכירים תלונות של לקוחות".
מחברת "ג.ד. פיננסים" נמסר בתגובה: "בעל החברה הסביר לי שמדובר בעבודת טלמרקטינג מהבית במסגרתה אני רוכש לידים של מבקשי הלוואות ומחתים אותם על טופס למתן יעוץ וליווי בגיוס אשראי. במסגרת עבודתי זו וזו בלבד, הקראתי לכל לקוח פוטנציאלי את הטופס הנ"ל וכמו כן ובהוראת בעלי החברה וכדי שלא יתעורר ספק באשר להבנת הלקוח הפוטנציאלי את היקף השירות, דברי ההסבר מטעמי הוקלטו ונשמרו לצרכי בקרה ושיפור השירות. חשוב לי גם להסביר, כי בעלי החברה ביקש לעבוד איתי באמצעות חשבונית וזאת בשל היותי עוסק מורשה בחברת המחשבים שלי ולכן ביקש שבכל טופס אציין שהחוזה הוא בין מבקש היעוץ לבין חברת המחשבים שלי. לא ראיתי כל פסול בעניין זה.. ולכן הסכמתי.
"אציין כי כל טופס כזה, שנחתם ע"י מבקש הלוואה פוטנציאלי, הועבר לבעלי החברה שטיפלה בהשגת ההלוואות. ברצוני להבהיר ולהדגיש כי לא היה לי שום קשר לכל התקשרות בין בעלי החברה ומי ממוסדות הפיננסיים איתם התקשרה החברה, ככל שהתקשרה. זה לא היה חלקי ולכן לא היה לי מושג בעניין זה. עוד אציין כי לפי ההסכם שלי עם בעלי החברה אני מקבל אחוזים מכל עמלה שמשולמת לחברה בפועל על ידי מקבל ההלוואה. כאשר העמלה המלאה מועברת לחשבון חברת היעוץ, לא אלי.
"לאחר שאדם אחר שגם רכש לידים סיפר לי על מכתב מבנק לאומי בנושא, הפסקתי לקנות לידים וזאת למרות שלא חשבתי שיש פסול בהתנהלותי וקיבלתי את עצת כותב המכתב, שלא היה כאמור ממוען אליי והפסקתי את פעילותי בעניין זה, היינו לא נפגשתי עם אף לקוח פוטנציאלי נוסף.בעל החברה הסביר שמדובר בעבודה של לידים למבקשי הלוואות. לפי ההסכם שלי עם בכלי החברה קיבלתי אחוזים מכל עמלה שמשולמת כאשר העמלה המלאה מועברת לחשבון בעיות. כשנודע לי על העניין עם בנק לאט ע הפסקתי לקנות לידים למרות שלא חשבתי פסול בהתנהלותי".
תגובת מימון קול: חברת מימון קול היא חברה מכובדת בעלת מוניטין שצברה בעמל רב העוסקת במתן שירותי ליווי וייעוץ בגיוס אשראי, חברה בהתאחדות יועצי המשכנתאות ובין החברות המובילות בתחומה. בניגוד לאמור בכתבה החברה עובדת מול גופים פיננסיים רבים כגון גופים בנקאיים וחוץ בנקאיים באופן שוטף.
לאחר שלקוח מתעניין יוצר קשר עם החברה, נערכת התקשרות טלפונית מול יועץ מקצועי ורק כאשר הלקוח שבע רצון מההליך הצפוי לו, הוא חותם על הסכם מפורט למתן שירותי ליווי וייעוץ בגיוס אשראי – הסכם אשר מצוין בו מפורשות, כי החברה תהא זכאית לתשלום על בסיס הצלחה בלבד. לחברתנו הצלחות רבות מוכחות ולקוחותיה זוכים לתנאי אשראי מצוינים החוסכים להם אלפי שקלים מדי שנה, בין היתר באמצעות ממשק טכנולוגי חדיש שבודק משווה ונותן ללקוח את תנאים הטובים היותר עבורו אשר לא היו מצליחים לקבל בגפם אצל הגופים הבנקאיים והחוץ בנקאיים בארץ, עמם פועלת חברתנו.