אחד מכל עשרה ילדים מתמודד עם הפרעת קשב. יש מי שמנצל את העובדה שעבור הילדים שלנו - אנחנו מוכנים לעשות הכול. רבים מההורים חוששים לתת לילדים שלהם טיפול תרופתי קבוע, ויש שנותנים אבל רוצים מאוד להפסיק. וההבטחות הגדולות לטיפול וריפוי טבעי מפתות.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
"נכנסו לתוך הנושא הזה הרבה מאוד אנשים שעושים מזה קופה", אמרה איריס שני, מנכ"לית עמותת קווים ומחשבות. "הם עושים קופה על פחד של הורים, על הרצון לא לתת טיפול תרופתי. פשוט כך. כשזה גם קם ונופל על מיתוסים".
חברת ENTERPRISE SCIENTIFIC היא המשווקת של תוכנת "אטנגו". למעשה מדובר בלינק למשחק פשוט ומונוטוני, שמבוסס על צבעים וצורות. אם נתרגל שעה וחצי בשבוע למשך חצי שנה - המוח יתרגל ריכוז וישתפר. "בתוך 3 שבועות את תראי שיפור", אמרו לנו משווקי התוכנה. "בתוך 3 חודשים – זה ילד שונה לגמרי, ובתוך חצי שנה הוא משלים את כל הפערים".
להבטחה כזו קשה לסרב, גם לדמויות המחויכות של הורים וילדים שמופיעים לנו במודעות פייסבוק או באינסטגרם שמבטיחות: "כבר למעלה מ-4,529 ילדים בישראל זרקו את התרופות לטיפול בבעיות הקשב והריכוז – והפכו לתלמידים מצטיינים". כך, הרבה מאוד הורים הלכו שבי אחר ההבטחות.
"כתוב שם שיש התנסות חינם", אמרה דגנית גרין-דריי, לקוחה של החברה המשווקת את התוכנה. "אמרתי 'או-קיי, מה יכול להיות'. באתי לעשות את ההתנסות חינם, זה לא היה פעיל. רכשתי לחצי שנה". והמחיר? רק תשלמו בין 2,500 ל-3,500 שקלים - וזה יוביל את הילדים שלכם להצלחה המובטחת.
לבנו של עופר בן הרוש, שרכש את המוצר, הבטיחו מאמן צמוד, או פסיכולוג. "וזה לא דובים ולא נעליים", סיפר האב. "אין מי שידבר איתו. ניסינו להתקשר לחברה, במשך כל החודש הזה, אין תשובה, אין תגובה". כשניסו הורים להתנתק מהשירות – קיבלו בתגובה ניתוק של הטלפון.
מירית, ששיווקה עד לאחרונה את תוכנת אטנגו, הסכימה גם היא להתראיין. "אתה מוכר להם את המוצר בזה שאתה אומר להם שיש ליווי מאוד מאוד מעמיק, אם זה פסיכולוגים, נוירו-פסיכולוגים ונוירולוגים – אין כאלה".
מאחורי תוכנת אטנגו ישנן כמה חברות בשמות שונים ובעלים שונים, ביניהם יצחק חזות ולינוי בכור. החברה משווקת גם אימון לשיפור זיכרון בתוך 90 יום, וגם ירידה במשקל - בתוך 90 יום. "המנכ"ל אומר לך להגיד שיש מחקרים", אמרה מירית. "ואז אתה מגלה שבעצם כל הדבר שהוא המציא, יצחק הזה, הוא פיקטיבי, הוא לא באמת קיים".
"זו בעצם הטעיה", אמר אייל חקו מהוועדה לבדיקת הטעיית הציבור במשרד הבריאות. "בבדיקה שעשינו למשל מול בית החולים איכילוב, התברר שאין שום מחקר שנעשה בבית החולים שבדק את היעילות של אותן תוכנות בטיפול באותם מצבים רפואיים. אנחנו נמשיך לעקוב ולטפל בפרסומים האלו, ונפנה לכל גורמי האכיפה הרלוונטיים".
"קיבלנו עשרות רבות של תלונות", אמר עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות. "הורים קנו, שילמו במיטב כספם, עבדו עם הילדים וראו שזה לא עובד. פנו לחברה בתוך הימים שמותר להם לחזור בהם, וראה זה פלא - פתאום מתחילים להאשים את ההורים, לטעון שהם לא ישבו מספיק זמן עם הילדים".
ישנה גם אפשרות אחרת - הורים שעשו מספיק רעש ברשת, פנו אליהם מחברת אטנגו, ואמרו להם שיקבלו את כספם בחזרה, בתמורה למחיקת הפוסט. לכך נוסף איום: "אם לא תמחק את הפוסט, אנחנו נתבע אותך על הוצאת דיבה".
תגובת חברת אטנגו בע"מ: לפני כשנתיים וחצי הועבר כל מערך השיווק והתפעול למפעיל חיצוני - חברת סיניפיק בע"מ שפעלה באופן עצמאי. למרבה הצער, התגלה בעקבות תחקיר ערוץ 12, כי הוגשו תלונות כנגדה. מיד עם היוודע לחברה היקף התלונות, היא פעלה במהירות להפסקת ההסכם עם המפעיל החיצוני, ונכון לתחילת חודש זה, ההתקשרות עימו בוטלה לחלוטין ולצמיתות.
תגובת חברת סיניפיק אנטרפרייז בע"מ: "בשבועות האחרונים הצגנו למערכת החדשות עשרות מסמכים ועדויות לפיהם הכתבה מסולפת ומבוססת על חומרים שהועברו ע"י יריבים עסקיים. ההתנהלות התמוהה המשיכה גם כאשר חשפנו שהמרואיינים לכתבה כלל לא השתמשו בתוכנית כנדרש, ואין להם כל טענה או תביעה כספית כלפי החברה לאחר שזכו למענה מלא ומקצועי. כל נציגי המכירות עברו תדרוכים שהמוצר אינו מחליף טיפול תרופתי ונאסר עליהם לומר דבר העומד בסתירה לכך. אם אכן נאמרו דברים כאמור, הם נאמרו ע"י הנציג על דעת עצמו, ואנו רואים זאת בחומרה רבה".